Renoveringsnovis
· Östersund
· 120 inlägg
Hus från -73
Han en tråd här om påbörjad källar/gillestågerenovering här: https://www.byggahus.se/forum/threa...v-gillestuga-i-kallaren-i-hus-fran-73.567919/
Planen just nu är att, som så många andra, bila upp och isolera under källargolvet med isodrän. Då det enligt ritning ska ligga minst 15cm grus under plattan, samt att plattans höjd i ovankant är ca 65mm under slutlig golvyta (min 315mm mark - golvyta) bedömmer jag att denna konstruktion passar bra.
Men efter att ha börjat läsa in mig lite så funderar jag på om plattan är en del av den bärande konstruktionen i detta fall? (stöd mot marktryck) Kommer sannolikt att fråga en byggingenjör/konstruktör också men vill vara så påläst som möjligt innan jag gör det.
Är plattan en del av den bärande konstruktionen?
Han en tråd här om påbörjad källar/gillestågerenovering här: https://www.byggahus.se/forum/threa...v-gillestuga-i-kallaren-i-hus-fran-73.567919/
Planen just nu är att, som så många andra, bila upp och isolera under källargolvet med isodrän. Då det enligt ritning ska ligga minst 15cm grus under plattan, samt att plattans höjd i ovankant är ca 65mm under slutlig golvyta (min 315mm mark - golvyta) bedömmer jag att denna konstruktion passar bra.
Men efter att ha börjat läsa in mig lite så funderar jag på om plattan är en del av den bärande konstruktionen i detta fall? (stöd mot marktryck) Kommer sannolikt att fråga en byggingenjör/konstruktör också men vill vara så påläst som möjligt innan jag gör det.
Är plattan en del av den bärande konstruktionen?
Yes, it's a monolith. You can't consider it a separate foundation for the walls and the slab. What you consider a slab has reinforcement at the top, so there the concrete is "stretched" by earth pressure in response to the pressure wall on the ground.
Renoveringsnovis
· Östersund
· 120 inlägg
Tack, jag tyckte också att det ser så ut men är ingen byggingenjör, missade även de armeringsjärn som sticker in från kanten innåt rummet som tydligt binder ihop plattan med "kantbalken". Bara för mig att klura på annan lösning.
Klicka här för att svara