Hej

Bor i ett kedjehus från 70-talet. Det är två våningar.I hallen så vill vi bredda öppningen ca 20-30 cm samt öka höjden ca 10 cm. När jag har öppnat väggen ser det ut som på bilderna

Reglarna på bilden är 45x70 mm.
Trappan går till höger i bilden
Där uppe är det som två ”balkar”som är 35x120mm. De ligger på halva regeln som är utsågad. Problemet är ju att den ena regel som är vid öppningen har änden av den här ”balken” (om det nu är en bärande balk?) vid sig. Om jag flyttar den så har den inget som håller upp änden.

Så är det en bärande vägg tror ni?

Tack på förhand!
 
  • Öppen vägg i hallen på 70-tals kedjehus, med synliga reglar och plywood, trappa till höger. Synlig borrmaskin och kläder på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar i en öppnad vägg med synliga balkar och måttband i ett kedjehus från 70-talet, potentiellt bärande struktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Regelstruktur i väggöppning med synliga träreglar och laminatgolv, från en hall i ett kedjehus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Svårt att svara på utan ritningar men spontant hade jag inte gett mig på den där väggen, balken ser rätt misstänkt ut.

Att öka höjden på öppningen går förvisso rätt enkelt.
 
  • Gilla
Dkvist och 3 till
  • Laddar…
J
Ja det är bärlinor på båda sidorna av stolpen så högst troligt bärande.
 
  • Gilla
TW67
  • Laddar…
Höjden går ju helt klart att justera upp till balken.

Men om det nu är bärande vägg, tror ni att det går att bredda den eller är det för omständigt?
Grannarna som har likadana hus har en bredare öppning, men de kanske förstärkt upp!
 
Purre
Beror väl lite på hur brett man tänker sig och desto bredare desto mer tappar man i höjd.
Men någon konstruktionsritning kanske finns på det hela?
 
J
T TW67 skrev:
Höjden går ju helt klart att justera upp till balken.

Men om det nu är bärande vägg, tror ni att det går att bredda den eller är det för omständigt?
Grannarna som har likadana hus har en bredare öppning, men de kanske förstärkt upp!
Hur ser det ut på vänster sida? Du kan dubbla bärlinan och skruva ihop dom..
 
Purre Purre skrev:
Beror väl lite på hur brett man tänker sig och desto bredare desto mer tappar man i höjd.
Men någon konstruktionsritning kanske finns på det hela?
Saknar tyvärr sådan ritning där man kan se om det är bärande eller inte!
 
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Hur ser det ut på vänster sida? Du kan dubbla bärlinan och skruva ihop dom..
Går det att ”skarva” ihop dem genom att sätta en dubbla bärlinan? Hur lång på varje sida bör man dubbla den isåfall?
 
tommib
Kolla om kommunen har ritningar, det borde de ha om huset är från 70-talet. Jag skulle inte trixa med det där utan konstruktörsutlåtande. Det är också lite svårt att trappan kommer upp just där. Den där pelaren bär nog en del av trappans vikt också.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag tackar för alla svar och inputs! Det hjälper verkligen mig att att förstå mer

Jag skakade fram ritningar och ringa in den vägg jag som jag håller på med
 
  • Ritning av bottenvåning med en vägg markerad med röd cirkel, visar plats för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsritning med markerad röd pil för vägg mellan kök och KPR.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om taknocken går höger-vänster i ritningen, är det normalt att en eller två väggar som också går i den riktningen är bärande. Sen kan ju trappan hänga i den också.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.