Hej
Bor i ett kedjehus från 70-talet. Det är två våningar.I hallen så vill vi bredda öppningen ca 20-30 cm samt öka höjden ca 10 cm. När jag har öppnat väggen ser det ut som på bilderna
Reglarna på bilden är 45x70 mm.
Trappan går till höger i bilden
Där uppe är det som två ”balkar”som är 35x120mm. De ligger på halva regeln som är utsågad. Problemet är ju att den ena regel som är vid öppningen har änden av den här ”balken” (om det nu är en bärande balk?) vid sig. Om jag flyttar den så har den inget som håller upp änden.
Så är det en bärande vägg tror ni?
Tack på förhand!
Bor i ett kedjehus från 70-talet. Det är två våningar.I hallen så vill vi bredda öppningen ca 20-30 cm samt öka höjden ca 10 cm. När jag har öppnat väggen ser det ut som på bilderna
Reglarna på bilden är 45x70 mm.
Trappan går till höger i bilden
Där uppe är det som två ”balkar”som är 35x120mm. De ligger på halva regeln som är utsågad. Problemet är ju att den ena regel som är vid öppningen har änden av den här ”balken” (om det nu är en bärande balk?) vid sig. Om jag flyttar den så har den inget som håller upp änden.
Så är det en bärande vägg tror ni?
Tack på förhand!
Hur ser det ut på vänster sida? Du kan dubbla bärlinan och skruva ihop dom..T TW67 skrev:
Kolla om kommunen har ritningar, det borde de ha om huset är från 70-talet. Jag skulle inte trixa med det där utan konstruktörsutlåtande. Det är också lite svårt att trappan kommer upp just där. Den där pelaren bär nog en del av trappans vikt också.
Jag tackar för alla svar och inputs! Det hjälper verkligen mig att att förstå mer
Jag skakade fram ritningar och ringa in den vägg jag som jag håller på med
Jag skakade fram ritningar och ringa in den vägg jag som jag håller på med
Klicka här för att svara





