5 223 läst ·
137 svar
5k läst
137 svar
Är citronsyra ett gift som ska undvikas?
Förlåt men du länkar till ett företags sida som drivs av familjen Billö:Solhemsgatan skrev:
Billö Consulting i Göteborg AB
https://www.allabolag.se/foretag/billö-consulting-i-göteborg-ab/torslanda/företagsutveckling/2KISITQI5YEHU
Man lever på att sälja oro och rädsla för människors hälsa.
Familjen har berättat om sina problem med att de är överkänsliga för t ex lukter i offentligheten och de tror att det har att göra med mögel i ett hus de bodde i:
https://media.mcs-sweden.se/2012/08/Familjen-Billö-i-Må-Bra-Juli-20123.pdf
Det handlar nog mer om en familj som har haft otur i det genetiska lotteriet avseende immunsystemet men som inte riktigt vill acceptera det utan letar efter alla möjliga och omöjliga förklaringar till sina hälsoproblem. Ingen att ta råd av, särskilt inte när det handlar om geschäft.
Nu blev det kanske lite OT, men själv tycker jag det är MYCKET viktigare att sista metern med strömkabel från vägguttaget fram till slutsteget är av rätt kvalitet! Allt under 250 000kr Nordost är förkastligt!Alfredo skrev:
https://www.auditorium.de/sv/kablar...oemkabel-iec/nordost-odin-2-power-cord-1-25-m
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 213 inlägg
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
Dom där kör man ju till allt här hemma! Inte fan kör man vanlig stickgök till kylen!mrVoodoo skrev:
ölen blir nog liiiite lite kallare i min kyl
Jag har forskat på framställning av bla citronsyra i filamentösa svampar som A. niger. Som många sagt så finns det inget ”syntetiskt” med citronsyran som produceras, det är exakt samma sak som i citroner och som används alla celler. Med det sagt så är det inte helt omöjligt att det finns individer som är överkänsliga mot små mängder kontaminanter.
Citronsyra, och många andra produkter från Aspergillus, anses GRAS (generally regarded as safe), vilket lite paradoxalt innebär att man inte måste visa att produkten faktiskt är safe. Det finns ett par mykotoxiner i A. niger som man håller koll på, men svampar som dessa gör en hel cocktail av grejer även om man försöker reducera det genom directed evolution. En hyfsad andel av citronsyran görs också i öppna kärl och där är det möjligt med kontaminering av mer patogena stammar.
Upprepningen av citronsyran är ganska basic, just eftersom A. niger anses vara en säker organism. Man har sett stora problem med luftvägssjukdomar i fabrikerna där citronsyra produceras, så som med allt annat handlar det om dos.
Jag tror absolut inte detta är ett problem på riktigt, men det är inte homeopatinivå på galenskapen att tro att det kan finnas ett fåtal överkänsliga individer. Hade hamnat extremt långt ner på min lista över tillsatser att oroa sig över dock.
Citronsyra, och många andra produkter från Aspergillus, anses GRAS (generally regarded as safe), vilket lite paradoxalt innebär att man inte måste visa att produkten faktiskt är safe. Det finns ett par mykotoxiner i A. niger som man håller koll på, men svampar som dessa gör en hel cocktail av grejer även om man försöker reducera det genom directed evolution. En hyfsad andel av citronsyran görs också i öppna kärl och där är det möjligt med kontaminering av mer patogena stammar.
Upprepningen av citronsyran är ganska basic, just eftersom A. niger anses vara en säker organism. Man har sett stora problem med luftvägssjukdomar i fabrikerna där citronsyra produceras, så som med allt annat handlar det om dos.
Jag tror absolut inte detta är ett problem på riktigt, men det är inte homeopatinivå på galenskapen att tro att det kan finnas ett fåtal överkänsliga individer. Hade hamnat extremt långt ner på min lista över tillsatser att oroa sig över dock.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
När vi ändå är inne på ämnet, en släkting var helt övertygad om att hens "ME"-liknande symptom kom från överkänslighet mot xantangummi...
Vad säger forumexpertisen om det?
Vad säger forumexpertisen om det?
Just detta slog mig tidigare i diskussionen. Vet från andra områden att det är en utmaning att förhindra infektion av jästkulturer. Man skall inte glömma bort att det finns praktiska aspekter utöver den teoretiska grunden.A arasmus skrev:
Ingen expertis, men har svårt att tro det. Xantangummi är en polysackarid och tas inte upp från tarmen (bryts lätt ner av bakterier där). Det skulle kanske kunna ge lite magproblem om man äter mycket. Bakterien man gör xantangummi i är en växtpatogen. Nu vet jag inte vad man tror ”ME” kommer från, eller om det finns på riktigt, men jag antar att det isf är något autoimmunt. Det är ovanligt att utveckla autoimmunitet från något som är så avlägset oss. Inte strikt omöjligt, men känns inte troligt.Dan_Johansson skrev:
Kul att det finns forskning i landet på detta, det visste jag inte.A arasmus skrev:Jag har forskat på framställning av bla citronsyra i filamentösa svampar som A. niger. Som många sagt så finns det inget ”syntetiskt” med citronsyran som produceras, det är exakt samma sak som i citroner och som används alla celler. Med det sagt så är det inte helt omöjligt att det finns individer som är överkänsliga mot små mängder kontaminanter.
Men är verkligen den internationella fermenteringsindustrin så dålig att den:
1. Inte regelbundet undersöker vilka genom man har i sina fermenteringsbatcher för att undvika kontaminerade batcher?
2. Undersöker att produkten inte innehåller mykotoxiner?
3. Inte arbetar med GMM-varianter där mykotoxinproduktionen i stammen är ordentligt genetiskt inaktiverad?
Och hur ser litteraturen ut for patienter som är homeopatiskt överkänsliga för vissa mykotoxiner?Torde vara lätt att se på individnivå på kliniken om denna överkänslighet finns eller inte.