5 223 läst ·
137 svar
5k läst
137 svar
Är citronsyra ett gift som ska undvikas?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 647 inlägg
(De korrupta) Huvudmännen för det kommunala vattnet är ålagda av (det korrupta) Livsmedelsverket att göra regelbunden provtagning av allt vatten som skickas ut i deras ledningsnät. Det är så man kan upptäcka olika slags föroreningar och uppmana invånarna att inte dricka vattnet under en period. Hur ofta provtog du vattnet i din brunn, och vilka parametrar testade du för att säkerställa att det var fritt från kemikalier och gifter?Solhemsgatan skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 848 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 848 inlägg
Ja! Så mycket bättre med amöbadysenteri som jag fick av egen brunn än det UV-ljus/kolfilter/sand-renade sjövatten från kommunens ledningar som jag har nu. Var längesedan jag hade riktig magsjuka som spolade rent systemet. Kan sakna det ibland.Solhemsgatan skrev:
Jag kan verkligen inte relatera till det tankesättet. Vad är det som får dig att tro det? Genuint nyfiken. Är det en random miljövetare/processingenjör på vattenverket som slår in på den mörka banan eller går det ”hela vägen upp”? Varför isf, vem har att vinna på att vi inte skulle ha bra kommunalt vatten? Ser liksom inte caset här, även med konspirationsglasögon på.Solhemsgatan skrev:
Citronsyra är väldigt praktisk i viss matlagning.pacman42 skrev:
Man bör undvika att utsätta huden för citronsyra, detta då det väldigt lätt ger eksem. Detta har inte med framställningen att göra, utan det är själva citronsyran.
Trots detta så säljs det tvätt servetter för barn med citronsyra i. Det är dock mycket mindre vanligt idag än för 20 år sedan. Gissa vad försäljningsargument et var? Bara naturliga ämnen...
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
På tal om konstgjorda ämnen. Det som smakar vanilj är i 98-99% av fallen tillverkat av råvoror från bl a:
- Lignin från trä- och pappersmassaindustrin.
- Bensen från petroliumindustrin.
Själv tror jag mycket väl att det kan finnas restprodukter från olika framställningsprocesser (för citronsyra, vanillin mm mm) som inte är nyttiga, men tar man på foliehatten så kan man knappast äta nånting nuförtiden.
Det som dock går bort för min del är margarin, men det beror i huvudsak på att molekylstrukturen i slutet på fettkedjorna, på dessa konstgjort härdade fetter, skiljer sig åt från det som förekommer naturligt i smör.
- Lignin från trä- och pappersmassaindustrin.
- Bensen från petroliumindustrin.
Själv tror jag mycket väl att det kan finnas restprodukter från olika framställningsprocesser (för citronsyra, vanillin mm mm) som inte är nyttiga, men tar man på foliehatten så kan man knappast äta nånting nuförtiden.
Det som dock går bort för min del är margarin, men det beror i huvudsak på att molekylstrukturen i slutet på fettkedjorna, på dessa konstgjort härdade fetter, skiljer sig åt från det som förekommer naturligt i smör.
Redigerat:
Finns det ett parallellt samhällssystem för dem? Egen odling, framställning och distribution av mat? Egna bibliotek med de äkta sanningarna? Kanske även ett eget internet och egna nyhetskanaler bara för de utvalda? Lite som en mix av familjeliv och avpixlat - fast tvärtom? Låter onödigt komplicerat.Solhemsgatan skrev: