5 222 läst ·
137 svar
5k läst
137 svar
Är citronsyra ett gift som ska undvikas?
Hep skrev:
Som du säger, man måste inte visa att produkten är säker😱A arasmus skrev:Jag har forskat på framställning av bla citronsyra i filamentösa svampar som A. niger. Som många sagt så finns det inget ”syntetiskt” med citronsyran som produceras, det är exakt samma sak som i citroner och som används alla celler. Med det sagt så är det inte helt omöjligt att det finns individer som är överkänsliga mot små mängder kontaminanter.
Citronsyra, och många andra produkter från Aspergillus, anses GRAS (generally regarded as safe), vilket lite paradoxalt innebär att man inte måste visa att produkten faktiskt är safe. Det finns ett par mykotoxiner i A. niger som man håller koll på, men svampar som dessa gör en hel cocktail av grejer även om man försöker reducera det genom directed evolution. En hyfsad andel av citronsyran görs också i öppna kärl och där är det möjligt med kontaminering av mer patogena stammar.
Upprepningen av citronsyran är ganska basic, just eftersom A. niger anses vara en säker organism. Man har sett stora problem med luftvägssjukdomar i fabrikerna där citronsyra produceras, så som med allt annat handlar det om dos.
Jag tror absolut inte detta är ett problem på riktigt, men det är inte homeopatinivå på galenskapen att tro att det kan finnas ett fåtal överkänsliga individer. Hade hamnat extremt långt ner på min lista över tillsatser att oroa sig över dock.
Man har producerat citronsyra i A. niger sen sent 1800-tal, så mycket av optimeringen är genom directed evolution för högre yield (ge dem något som inducerar massa mutationer slumpmässigt och välj ut bra kloner).Claes Sörmland skrev:
Kul att det finns forskning i landet på detta, det visste jag inte.
Men är verkligen den internationella fermenteringsindustrin så dålig att den:
1. Inte regelbundet undersöker vilka genom man har i sina fermenteringsbatcher för att undvika kontaminerade batcher?
2. Undersöker att produkten inte innehåller mykotoxiner?
3. Inte arbetar med GMM-varianter där mykotoxinproduktionen i stammen är ordentligt genetiskt inaktiverad?
Och hur ser litteraturen ut for patienter som är homeopatiskt överkänsliga för vissa mykotoxiner?Torde vara lätt att se på individnivå på kliniken om denna överkänslighet finns eller inte.
Man testar för ochratoxin A som är det mest potenta mykotoxinet från A. niger, men det är lite av ett spektrum vad som kan anses problematiskt.
Nu var det 15 år sedan jag höll på med detta, och jag skulle tro att man nu har slagit ut genen för ochratoxin A ”ordentligt” vid det här laget. Det är svårt att jobba med såna här industriella strains dock. Bara för att något enkelt låter sig göras i, säg, E. coli eller S. cerevisiae betyder inte alls att det är görbart en en sån här stam.
Det låter high-tech att göra citronsyra i en svamp, men tänk mer ölbryggning eller soja. Visst, det är bra att ha en steril process och stenkoll på stammarna men det kostar också. Man kan också bara smälla upp en sån här fabrik i Kina
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
I ärlighetens namn har du visat flera gånger, i flertalet trådar och ämnen, varför jag inte borde bry mig om hur du ser på mig, men men, vi kör ändå, om du nu är så intresserad av vad jag tänker om ME.... 😉Solhemsgatan skrev:
Är personerna som har "ME" sjuka? Ja, definitivt.
Är det klarlagt varför de är sjuka? Nej.
Är det troligt att deras egna slutsatser av varför de är sjuka stämmer? Nja, det känns lite skakigt ibland.
Som sagt, jag har en nära släkting som har valsat runt på de här klinikerna och testat allt de har att erbjuda, med varierande resultat.
Intressant nog för diskussionen om mögel ovan har personen en sanslöst känslig näsa för just mögel, och har (eftersom hen var anställd i kommunal verksamhet från tidigt 70-tal och framåt) luktat sig till fuskbyggen genom hela sin karriär (dvs inte kunnat arbeta i lokaler som man senare upptäckt ha allvarliga problem med just mögel). När undertecknad köpte huset jag bor i hade vi problem med lukt och blandad expertis hävdade att det var mögel. Den närstående sade näpp, inte mögel, och det visade sig vara cuprinolbehandlat trä i kombination med fukt.
Selektiv läsförståelseSolhemsgatan skrev:
Som sagt, citronsyra tillverkas inte syntetiskt. Det isoleras från fermenteringar.Solhemsgatan skrev:
Om du är orolig för vad fermenteringar producerar så ryker en del mat. Vi människor gillar ju syrad och av av mikroorganismer delvis nedbruten mat. Smakar så mycket bättre.
Och frågan är vidare om en immunologiskt reaktiv komponent från A. niger finns i sådan halt i de upprenade citronsyraprodukterna på världsmarknaden att den efter tillsats i livsmedel faktiskt ger ett fysiologiskt svar.A arasmus skrev: