Är det någon speciell orsak till att du anser citronsyra som värre än alla andra olika karboxylsyror som finns i maten? - citronsyra kommer i större mängd från citrusfrukter, men fins också i många andra frukter och bär också.Solhemsgatan skrev:
gift eller inte handlar om hur mycket och plats.
Sedan är citronsyrecykeln en väsentlig del av cellandning för i stort sett all liv.
Den syran som jag har mest respekt för av de organiska syrorna är oxalsyra, den kan med fog sägas vara giftig även i små doser - av orsaken att det binder så väldigt hårt till kalcium och magnesium som komplex och är närmast helt olösliga efter det - vilket blir ett problem när det blir stenar som njurstenar
Nej! Citronsyra har ingenting med naturliga Citroner att göra. Citronsyra (E330) är en syntetiskt framställd produkt. Den är upphov till bland annat många allergier.X xxargs skrev:Är det någon speciell orsak till att du anser citronsyra som värre än alla andra olika karboxylsyror som finns i maten? - citronsyra kommer i större mängd från citrusfrukter, men fins också i många andra frukter och bär också.
gift eller inte handlar om hur mycket och plats.
Sedan är citronsyrecykeln en väsentlig del av cellandning för i stort sett all liv.
Den syran som jag har mest respekt för av de organiska syrorna är oxalsyra, den kan med fog sägas vara giftig även i små doser - av orsaken att det binder så väldigt hårt till kalcium och magnesium som komplex och är närmast helt olösliga efter det - vilket blir ett problem när det blir stenar som njurstenar
Oxalsyra finns naturligt i rabarber. Men kan även framställas kemiskt.
Exakt samma förhållande gäller citronsyra.Solhemsgatan skrev:
Citronsyra finns naturligt i citroner. Men kan även framställas "kemiskt".
De som reagerar på industriellt framställd citronsyra måste rimligtvis reagera på någon restprodukt från framställningen (jäsning med ett svartmögel).
Ja, men när det står citronsyra i innehållsförteckningen är det ingen som vet om det är naturligt eller ej. Står det citronsaft, så är det naturligt.C cpalm skrev:
Precis är ju sjukt att använda jäsning med svartmögel till något som ska stoppas i livsmedel
Fast det är rätt långt ifrån det du skrev tidigare att det är "ett gift som ska undvikas i alla livsmedel". Lite nyanser är bra om man påstår något.Solhemsgatan skrev:
Låter kanske konstigt, men jäsning är ändå en högst naturlig process.Solhemsgatan skrev:
Men är man orolig för ämnen framställda med skumma processer skall man nog skippa halvfabrikat helt och hållet, om man säger så.
Jäsning är naturligt, ja. Men inte med svartmögel. Och jag undviker halvfabrikat. Helst ska man inte äta något alls som behöver innehållsförteckning.C cpalm skrev:
Men åter till ämnet nu. Avhärdningsfilter
Ja, det var så du skrev och det är bara alarmistikt trams, mer byggd på generaliseringar än fakta.Solhemsgatan skrev:
Sedan gled det över till att det var svartmöglet som var ett problem i en del citronsyra och det är synd att man inte kan se om det är naturlig syra eller inte. Då blev det mer nyanserat och åtminstone lite halvrätt. Men för min del får du gärna återgå till filter, så slipper du spä på den onödiga mängd av onyanserade varningar som nätet är fullt av.
Svartmögel som många klumpar ihop det och rynkar näsan åt och säger att det är giftigt, är inte en typ av mögel...
Bara familjen Aspergillus niger - som ofta avses i den typen av diskussioner, innehåller många varianter varav några av dessa används för matberedning, bl.a just för att citronsyra bildas som surar ned produkten, på samma sätt som man använder mjölksyrabildning för surbröd, surkål, mjölkprodukter som yogurt/fil och även ostar, parmaskinkor i kombination med torkning och saltning mm. då att få ned pH är ett sätt för att konservera saker och ting.
tex för bryggning av saké/risvin så fins det en svart variant av koji, som är en av varianterna av Aspergillus niger, och en bryggeri några hus bort kan ha en helt annan med annan karaktär på produkten fast båda hör till Aspergillus niger.
Sedan skall man inte gräva för djupt i som hur soja man häller på sin sushi, misopastan som man rör ut för misosoppan (som förvisso ofta är vit koji) och hur många andra i asien 'fermenterade' produkter framställs.
Gör man det så är det mycket gott man inte längre kan äta - inte ens ost idag - då ersättningen för löpe tillverkas av - gissa vad - jo, Aspergillus niger, då en variant som inte är toxisk precis som man använder en lågtoxisk variant när man framställer citronsyra.
man får inte generalisera saker för mycket - då kan det bli väldigt fel.
Bara familjen Aspergillus niger - som ofta avses i den typen av diskussioner, innehåller många varianter varav några av dessa används för matberedning, bl.a just för att citronsyra bildas som surar ned produkten, på samma sätt som man använder mjölksyrabildning för surbröd, surkål, mjölkprodukter som yogurt/fil och även ostar, parmaskinkor i kombination med torkning och saltning mm. då att få ned pH är ett sätt för att konservera saker och ting.
tex för bryggning av saké/risvin så fins det en svart variant av koji, som är en av varianterna av Aspergillus niger, och en bryggeri några hus bort kan ha en helt annan med annan karaktär på produkten fast båda hör till Aspergillus niger.
Sedan skall man inte gräva för djupt i som hur soja man häller på sin sushi, misopastan som man rör ut för misosoppan (som förvisso ofta är vit koji) och hur många andra i asien 'fermenterade' produkter framställs.
Gör man det så är det mycket gott man inte längre kan äta - inte ens ost idag - då ersättningen för löpe tillverkas av - gissa vad - jo, Aspergillus niger, då en variant som inte är toxisk precis som man använder en lågtoxisk variant när man framställer citronsyra.
man får inte generalisera saker för mycket - då kan det bli väldigt fel.
Tror inte att det är någon idé att ens försöka förklara. Stöter på den här typen konsumenter i tjänsten nästan dagligen. Faktaresistenta.X xxargs skrev:Svartmögel som många klumpar ihop det och rynkar näsan åt och säger att det är giftigt, är inte en typ av mögel...
Bara familjen Aspergillus niger - som ofta avses i den typen av diskussioner, innehåller många varianter varav några av dessa används för matberedning, bl.a just för att citronsyra bildas som surar ned produkten, på samma sätt som man använder mjölksyrabildning för surbröd, surkål, mjölkprodukter som yogurt/fil och även ostar, parmaskinkor i kombination med torkning och saltning mm. då att få ned pH är ett sätt för att konservera saker och ting.
tex för bryggning av saké/risvin så fins det en svart variant av koji, som är en av varianterna av Aspergillus niger, och en bryggeri några hus bort kan ha en helt annan med annan karaktär på produkten fast båda hör till Aspergillus niger.
Sedan skall man inte gräva för djupt i som hur soja man häller på sin sushi, misopastan som man rör ut för misosoppan (som förvisso ofta är vit koji) och hur många andra i asien 'fermenterade' produkter framställs.
Gör man det så är det mycket gott man inte längre kan äta - inte ens ost idag - då ersättningen för löpe tillverkas av - gissa vad - jo, Aspergillus niger, då en variant som inte är toxisk precis som man använder en lågtoxisk variant när man framställer citronsyra.
man får inte generalisera saker för mycket - då kan det bli väldigt fel.


