Foliehatten3
M Mull129 skrev:
Citronsyra behövs för att backspolningen, dvs rengöringen av filtermassan ska fungera bra. Vi doserar 4-5 dl citronsyra / 25kg salttabletter.
Har jag aldrig hört talas om. Hade mitt saltfilter i 15 år. Citronsyra är ett gift som ska undvikas i alla livsmedel
 
  • Wow
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Har jag aldrig hört talas om. Hade mitt saltfilter i 15 år. Citronsyra är ett gift som ska undvikas i alla livsmedel
Är det någon speciell orsak till att du anser citronsyra som värre än alla andra olika karboxylsyror som finns i maten? - citronsyra kommer i större mängd från citrusfrukter, men fins också i många andra frukter och bär också.

gift eller inte handlar om hur mycket och plats.

Sedan är citronsyrecykeln en väsentlig del av cellandning för i stort sett all liv.

Den syran som jag har mest respekt för av de organiska syrorna är oxalsyra, den kan med fog sägas vara giftig även i små doser - av orsaken att det binder så väldigt hårt till kalcium och magnesium som komplex och är närmast helt olösliga efter det - vilket blir ett problem när det blir stenar som njurstenar
 
  • Gilla
HEM2121 och 13 till
  • Laddar…
Foliehatten3
X xxargs skrev:
Är det någon speciell orsak till att du anser citronsyra som värre än alla andra olika karboxylsyror som finns i maten? - citronsyra kommer i större mängd från citrusfrukter, men fins också i många andra frukter och bär också.

gift eller inte handlar om hur mycket och plats.

Sedan är citronsyrecykeln en väsentlig del av cellandning för i stort sett all liv.

Den syran som jag har mest respekt för av de organiska syrorna är oxalsyra, den kan med fog sägas vara giftig även i små doser - av orsaken att det binder så väldigt hårt till kalcium och magnesium som komplex och är närmast helt olösliga efter det - vilket blir ett problem när det blir stenar som njurstenar
Nej! Citronsyra har ingenting med naturliga Citroner att göra. Citronsyra (E330) är en syntetiskt framställd produkt. Den är upphov till bland annat många allergier.
Oxalsyra finns naturligt i rabarber. Men kan även framställas kemiskt.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
C
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Oxalsyra finns naturligt i rabarber. Men kan även framställas kemiskt.
Exakt samma förhållande gäller citronsyra.
Citronsyra finns naturligt i citroner. Men kan även framställas "kemiskt".

De som reagerar på industriellt framställd citronsyra måste rimligtvis reagera på någon restprodukt från framställningen (jäsning med ett svartmögel).
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Foliehatten3
C cpalm skrev:
Exakt samma förhållande gäller citronsyra.
Citronsyra finns naturligt i citroner. Men kan även framställas "kemiskt".

De som reagerar på industriellt framställd citronsyra måste rimligtvis reagera på någon restprodukt från framställningen (jäsning med ett svartmögel).
Ja, men när det står citronsyra i innehållsförteckningen är det ingen som vet om det är naturligt eller ej. Står det citronsaft, så är det naturligt.
Precis är ju sjukt att använda jäsning med svartmögel till något som ska stoppas i livsmedel
 
  • Haha
  • Wow
returen och 3 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Ja, men när det står citronsyra i innehållsförteckningen är det ingen som vet om det är naturligt eller ej. Står det citronsaft, så är det naturligt.
Precis är ju sjukt att använda jäsning med svartmögel till något som ska stoppas i livsmedel
Fast det är rätt långt ifrån det du skrev tidigare att det är "ett gift som ska undvikas i alla livsmedel". Lite nyanser är bra om man påstår något.
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
C
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Precis är ju sjukt att använda jäsning med svartmögel till något som ska stoppas i livsmedel
Låter kanske konstigt, men jäsning är ändå en högst naturlig process.
Men är man orolig för ämnen framställda med skumma processer skall man nog skippa halvfabrikat helt och hållet, om man säger så.
 
  • Gilla
blackarrow och 8 till
  • Laddar…
Foliehatten3
C cpalm skrev:
Låter kanske konstigt, men jäsning är ändå en högst naturlig process.
Men är man orolig för ämnen framställda med skumma processer skall man nog skippa halvfabrikat helt och hållet, om man säger så.
Jäsning är naturligt, ja. Men inte med svartmögel. Och jag undviker halvfabrikat. Helst ska man inte äta något alls som behöver innehållsförteckning.
Men åter till ämnet nu. Avhärdningsfilter
 
  • Haha
  • Wow
returen och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Hep Hep skrev:
Fast det är rätt långt ifrån det du skrev tidigare att det är "ett gift som ska undvikas i alla livsmedel". Lite nyanser är bra om man påstår något.
Nä, det är vad jag sade.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Nä, det är vad jag sade.
Ja, det var så du skrev och det är bara alarmistikt trams, mer byggd på generaliseringar än fakta.

Sedan gled det över till att det var svartmöglet som var ett problem i en del citronsyra och det är synd att man inte kan se om det är naturlig syra eller inte. Då blev det mer nyanserat och åtminstone lite halvrätt. Men för min del får du gärna återgå till filter, så slipper du spä på den onödiga mängd av onyanserade varningar som nätet är fullt av.
 
  • Gilla
returen och 8 till
  • Laddar…
Svartmögel som många klumpar ihop det och rynkar näsan åt och säger att det är giftigt, är inte en typ av mögel...

Bara familjen Aspergillus niger - som ofta avses i den typen av diskussioner, innehåller många varianter varav några av dessa används för matberedning, bl.a just för att citronsyra bildas som surar ned produkten, på samma sätt som man använder mjölksyrabildning för surbröd, surkål, mjölkprodukter som yogurt/fil och även ostar, parmaskinkor i kombination med torkning och saltning mm. då att få ned pH är ett sätt för att konservera saker och ting.

tex för bryggning av saké/risvin så fins det en svart variant av koji, som är en av varianterna av Aspergillus niger, och en bryggeri några hus bort kan ha en helt annan med annan karaktär på produkten fast båda hör till Aspergillus niger.

Sedan skall man inte gräva för djupt i som hur soja man häller på sin sushi, misopastan som man rör ut för misosoppan (som förvisso ofta är vit koji) och hur många andra i asien 'fermenterade' produkter framställs.

Gör man det så är det mycket gott man inte längre kan äta - inte ens ost idag - då ersättningen för löpe tillverkas av - gissa vad - jo, Aspergillus niger, då en variant som inte är toxisk precis som man använder en lågtoxisk variant när man framställer citronsyra.

man får inte generalisera saker för mycket - då kan det bli väldigt fel.
 
  • Gilla
Bjober och 21 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
när det står citronsyra i innehållsförteckningen är det ingen som vet om det är naturligt eller ej.
Vilket skulle vara bättre i så fall? Det naturliga? Som naturliga flugsvampar och naturligt arsenik då, eller? 😉😅
 
  • Haha
  • Gilla
returen och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Självklart, naturligt är bäst! 🤓

Radiumkällan i Älvdalen, ett timrat takskydd över en traditionell träbrunn, omgivet av skogslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
K
X xxargs skrev:
Svartmögel som många klumpar ihop det och rynkar näsan åt och säger att det är giftigt, är inte en typ av mögel...

Bara familjen Aspergillus niger - som ofta avses i den typen av diskussioner, innehåller många varianter varav några av dessa används för matberedning, bl.a just för att citronsyra bildas som surar ned produkten, på samma sätt som man använder mjölksyrabildning för surbröd, surkål, mjölkprodukter som yogurt/fil och även ostar, parmaskinkor i kombination med torkning och saltning mm. då att få ned pH är ett sätt för att konservera saker och ting.

tex för bryggning av saké/risvin så fins det en svart variant av koji, som är en av varianterna av Aspergillus niger, och en bryggeri några hus bort kan ha en helt annan med annan karaktär på produkten fast båda hör till Aspergillus niger.

Sedan skall man inte gräva för djupt i som hur soja man häller på sin sushi, misopastan som man rör ut för misosoppan (som förvisso ofta är vit koji) och hur många andra i asien 'fermenterade' produkter framställs.

Gör man det så är det mycket gott man inte längre kan äta - inte ens ost idag - då ersättningen för löpe tillverkas av - gissa vad - jo, Aspergillus niger, då en variant som inte är toxisk precis som man använder en lågtoxisk variant när man framställer citronsyra.

man får inte generalisera saker för mycket - då kan det bli väldigt fel.
Tror inte att det är någon idé att ens försöka förklara. Stöter på den här typen konsumenter i tjänsten nästan dagligen. Faktaresistenta.
 
  • Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Som kuriosa kan nämnas att tågtvättar använder Oxalsyra.

Gult tåg i en tvätthall, omgiven av blåa borstar, under rengöring med oxalsyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.