Claes Sörmland
Host, host.... och vi har inte ett kulturellt problem med kemofobi och naturvetenskaplig okunskap...

Förlåt jag var tvingen att rida mina mina käpphästar så här före kaffet har verkat. Och tack alla för att ni orkar förklara att citronsyra är citronsyra vare sig den renas från citroner eller från jäsning med vissa stammar av A. niger.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 13 till
  • Laddar…
Foliehatten3
X xxargs skrev:
Svartmögel som många klumpar ihop det och rynkar näsan åt och säger att det är giftigt, är inte en typ av mögel...

Bara familjen Aspergillus niger - som ofta avses i den typen av diskussioner, innehåller många varianter varav några av dessa används för matberedning, bl.a just för att citronsyra bildas som surar ned produkten, på samma sätt som man använder mjölksyrabildning för surbröd, surkål, mjölkprodukter som yogurt/fil och även ostar, parmaskinkor i kombination med torkning och saltning mm. då att få ned pH är ett sätt för att konservera saker och ting.

tex för bryggning av saké/risvin så fins det en svart variant av koji, som är en av varianterna av Aspergillus niger, och en bryggeri några hus bort kan ha en helt annan med annan karaktär på produkten fast båda hör till Aspergillus niger.

Sedan skall man inte gräva för djupt i som hur soja man häller på sin sushi, misopastan som man rör ut för misosoppan (som förvisso ofta är vit koji) och hur många andra i asien 'fermenterade' produkter framställs.

Gör man det så är det mycket gott man inte längre kan äta - inte ens ost idag - då ersättningen för löpe tillverkas av - gissa vad - jo, Aspergillus niger, då en variant som inte är toxisk precis som man använder en lågtoxisk variant när man framställer citronsyra.

man får inte generalisera saker för mycket - då kan det bli väldigt fel.
Jo det måste man. Folk är alldeles för omedvetna om vad dom stoppar i sig.
 
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Host, host.... och vi har inte ett kulturellt problem med kemofobi och naturvetenskaplig okunskap...

Förlåt jag var tvingen att rida mina mina käpphästar så här före kaffet har verkat. Och tack alla för att ni orkar förklara att citronsyra är citronsyra vare sig den renas från citroner eller från jäsning med vissa stammar av A. niger.
Har fortfarande grus i ögonen så kan inte riktigt läsa men säger du att om den är gjord av en sur neger vill du inte äta den? Jag tror jag är kränkt by proxy åt någon annan. Fy fan va rasistiskt.
Ska gå o tvätta mig nu. God morgon.
 
  • Haha
returen och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Jo det måste man. Folk är alldeles för omedvetna om vad dom stoppar i sig.
Menar du att det är skillnad på citronsyra och citronsyra fast de har exakt samma kemiska formel? Tror man det är man väldigt omedveten ja.
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Jag tror nog att problemet är grupperat som "kan innehålla spår av" snarare än citronsyran...
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Man bör undvika att utsätta huden för citronsyra, detta då det väldigt lätt ger eksem. Detta har inte med framställningen att göra, utan det är själva citronsyran.

Trots detta så säljs det tvätt servetter för barn med citronsyra i. Det är dock mycket mindre vanligt idag än för 20 år sedan. Gissa vad försäljningsargument et var? Bara naturliga ämnen...
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
VidarH VidarH skrev:
Jag tror nog att problemet är grupperat som "kan innehålla spår av" snarare än citronsyran...
Vi har enormt goda analytiska metoder idag. Inte oroa sig över detta.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Jo det måste man. Folk är alldeles för omedvetna om vad dom stoppar i sig.
Det kan man kankse hålla med om. Men det blir inte bättre av att självutnämnda experter på TikTok lurar i folk att de stoppar i sig svartmögel, när det helt enkelt inte är sant.

OM det är så att ett signifikant antal allergiker påstår sig bli bättre av att undvika citronsyra, så är dte iofs ett område som troligen skulle kunna vara lite intressant att forska på. Men att dte skulle vara skillnad på citronsyra och citronsyra finns det inga belägg för överhuvudtaget, och inga rimliga förklaringsvägar.

Däremot så är det väl så att citronsyra, oavsett hur det tillverkas har påverkan på ex. vitaminer. Och därmed troligen även någon form av inverkan på oss som äter det. De personer som påstår sig bli friska genom att skippa industriellt tillverkad citronsyra, har troligen därmed minskat sitt intag av citronsyra kraftigt. De har knappast ersatt hela det skippade intaget med "naturlig" citronsyra.

Så det kanske borde vara ett forskningsområde om huruvida citronsyra, utan hänsyn till hur den tillverkats kan ha en inverkan på ex. allergier. Det är i så fall troligen inte syran som sådan utan dess bieffekter ex. att den bevarar vissa vitaminer i livsmedel.

Den här diskussionen om cirronsyra vs citronsyra påminner lite om HiFi nissar som på fullt allvar hävdar att högtalarkabel måste tillverkas av koppar från en viss bestämd koppargruva, om det skall bli bra ljud i högtalarna, så de köper kabel med ursprungsintyg för koppartråden för 20- 50 000 kr per meter kabel.
 
  • Gilla
  • Älska
orutti och 10 till
  • Laddar…
Foliehatten3
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att det är skillnad på citronsyra och citronsyra fast de har exakt samma kemiska formel? Tror man det är man väldigt omedveten ja.
Det är en stor skillnad på naturligt och kemiskt framställda produkter.
 
  • Haha
  • Wow
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Det är en stor skillnad på naturligt och kemiskt framställda produkter.
Nej, det är det inte. Kemin ser precis likadan ut. Det som spelar roll är hur rena produkterna är. Naturligt tillverkade produkter är ofta smutsigare...
 
  • Gilla
naikon och 13 till
  • Laddar…
Källa? På att det är skillnad, alltså...
 
Foliehatten3
  • Haha
  • Arg
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Sjuk av citronsyra? - Innemiljö & Hälsa [länk]
Rent svammel. Jag kan lova att du får i dig mer mögel genom inandningsluften.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Foliehatten3
pacman42 pacman42 skrev:
Rent svammel. Jag kan lova att du får i dig mer mögel genom inandningsluften.
Det är upp till var och en vad man väljer att tro på. Och jag litar mer på verkligheten och människor än på våra korrupta myndigheter, livsmeldsverk och läkemedelsindustrin
 
  • Haha
Kardan79 och 5 till
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Det är upp till var och en vad man väljer att tro på. Och jag litar mer på verkligheten och människor än på våra korrupta myndigheter, livsmeldsverk och läkemedelsindustrin
Och där kom det! Jag väntade på den...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Appendix och 23 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.