5 222 läst ·
137 svar
5k läst
137 svar
Är citronsyra ett gift som ska undvikas?
Hur då? Citronsyran framställs ju i A. niger, helt naturligt. En svamp som helt naturligt producerar citronsyra i höga halter när den matas med socker. Det är liksom inte ens kemisk syntes inblandad i industriprocessen. Bara reningssteg.Solhemsgatan skrev:
Reningen görs med svavelsyra som bryter sönder proteinkedjorna som man kan ha allergiska reaktioner mot. Man kan tänka sig att människor som har en kraftig allergi mot A. Niger kan få allergiska reaktioner på de sönderbrutna proteinkedjorna också, men i så fall så kommer de att reagera på väldigt mycket. De hade definitivt inte kunnat köpa biljardborden som jag betalade 890:- för. Detta då det stått i en möglig källare. Det tog flera månader innan den lukten gått ur...Claes Sörmland skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Jag håller med dig helt! Kommunen försökte sälja på mig H2O när jag ville ha vatten!Solhemsgatan skrev:
Nej nu ska jag ta och vika mig en foliehatt.
Så länge människor fortsätter att trycka i sig all processad mat och inte bry sig om vad det är dom får i sig. Så kommer dom att må sämre och bli sjukare.
En del är känsligare än andra och blir väldigt sjuka. En del mindre.
En del är känsligare än andra och blir väldigt sjuka. En del mindre.
Det finns de som är elallergiker också. Det enda som går att bevisa är att de inte tål ljus från vissa lysrör. Ändå så mår de dåligt. Men de är väldigt få. De flesta av dessa mår dock bättre när de mår bättre i andra delar av livet, så...Solhemsgatan skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 828 inlägg
Kommer ihåg ett nolleuppdrag från studietiden. En grupp skrev ihop en protest mot kommunens hemska sprutande med giftet diväteoxid, på gräsmattor där barn skall leka osv. De fick ihop flera tusen namnunderskrifter.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Våra korrupta myndigheter och Livsmedelsverket säger ju att processad mat inte är nyttig, så vi som misstror den borde väl tycka att det borde vara det bästa att äta?Solhemsgatan skrev:
Att blanda ihop processad mat med molekyler visar kanske på rätt stor okunskap.
Nu är jag inte jättepåläst om citronsyrarening från fermenteringssupernatanter men inte ingår svavelsyra i sån koncentration (=så lågt pH) att den klyver peptidbindingarna i proteinkedjorna. Jag uppfattar att utspädd svavelsyra används i ett processteg för att fälla ut kalciumjoner som kalciumsulfat (gips) från en kalciumcitratlösning och försura lösningen så att citraten protoneras till citronsyra.pacman42 skrev:
Reningen görs med svavelsyra som bryter sönder proteinkedjorna som man kan ha allergiska reaktioner mot. Man kan tänka sig att människor som har en kraftig allergi mot A. Niger kan få allergiska reaktioner på de sönderbrutna proteinkedjorna också, men i så fall så kommer de att reagera på väldigt mycket. De hade definitivt inte kunnat köpa biljardborden som jag betalade 890:- för. Detta då det stått i en möglig källare. Det tog flera månader innan den lukten gått ur...
D v s det som du framför är nog en missuppfattning.
Kan så vara. Jag har fått det förklarat av en vän som är kemist och jag kan ha missförstått.Claes Sörmland skrev:
Nu är jag inte jättepåläst om citronsyrarening från fermenteringssupernatanter men inte ingår svavelsyra i sån koncentration (=så lågt pH) att den klyver peptidbindingarna i proteinkedjorna. Jag uppfattar att utspädd svavelsyra används i ett processteg för att fälla ut kalciumjoner som kalciumsulfat (gips) från en kalciumcitratlösning och försura lösningen så att citraten protoneras till citronsyra.
D v s det som du framför är nog en missuppfattning.
Nej, det är det inte. Det finns alltid ett syfte när dylika påståenden sprids. Alla kan inte vara kemister men det finns tillgänglig kunskap som de flesta kan tillgodogöra sig. Det finns goda skäl att läsa på och skaffa sig kunskap om alternativet är att ramla ner i kaninhålet.Solhemsgatan skrev:
Jag är inte kemist men jag förstår att kemiska ämnen med samma molekylstruktur är identiska oavsett om ämnet kommer från naturen eller är framställt i ett laboratorium.
Om molekylen är densamma är ämnet identiskt - allt annat är en omöjlighet.
Nu säger väl inte våra myndigheter att processad mat är onyttig. Nästan all mat är processad och det ofta rejält om man tänker efter. Inte minst sådan mat som våra myndigheter rekommenderar.Fairlane skrev:
Men det finns en kategori mat som internationellt kallas för "hyperprocessad" som på ett samhällsplan kanske inte är toppen. Det har egentligen inte så mycket med omfattningen av dess processning att göra som att den är väldigt tillgänglig och triggar oss att trycka i oss mat i alla möjliga och omöjliga sammanhang. D v s det är inte maten det är fel på i sig, utan att hyperprocessningen, inklusive dess smaklighet, smidiga förpackning och långa hållbarhet, gör det lätt för oss att småäta hela tiden och därmed för mycket. Vi hittar den på bilmacken, på Pressbyrån, på SevenEleven och numera även i matvaruaffären (den har ju alltid funnts där i form av godis men numera tar den mer plats). Då blir vi tjocka med alla dess sidoeffekter. Mat ska helt enkelt vara lite svårtillgänglig, kräva tidsödande tillagning och inte vara för god. Är den för lättillgänglig, kräver inte tillagning och är välsmakande så är den troligen hyperprocessad.
Redigerat: