C
S skogaliten skrev:
Det rättsfall du hittat är horribelt hanterat, om det är "söder om Dalälven" och inte handlar t.ex. om en fäbod.
Ha ha, what? Det är ju inte ett rättsfall jag har hittat, det är saxat ur Lantmäteriets handbok för fastighetsbildning som jag länkade till för att belägga mina påståenden.

Där finns 11 sidor med resonemang kring vad som kan vara en lant- eller skogsbruksfastighet ur fastighetsbildningsperspektiv. Men de tänker jag inte klistra in här, du får klicka på länken och läsa själv.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ha ha, what? Det är ju inte ett rättsfall jag har hittat, det är saxat ur Lantmäteriets handbok för fastighetsbildning som jag länkade till för att belägga mina påståenden.

Där finns 11 sidor med resonemang kring vad som kan vara en lant- eller skogsbruksfastighet ur fastighetsbildningsperspektiv. Men de tänker jag inte klistra in här, du får klicka på länken och läsa själv.
Det som är väldigt intressant är att stora delar av resonemangen bygger på "omställning-90", som var ett program där Sveriges lantbruk skulle effektiviseras och rationaliseras, och enbart högeffektiva lantbruk skulle finnas kvar. Resten av maten kunde vi lika gärna importera.

Det pågår en utredning runt jordförvärvslagen, bl.a. initierad av att svenska oligarker köpt på sig i synnerhet skogsmark som en investering utan egentligt intresse av att utveckla jord- eller skogsbruk.

Ett annat problem som ska adresseras i utrednadet är problemet med vår åldrande lantbrukarkår, som sitter med stora enheter, som unga personer inte kan köpa, eftersom de helt enkelt blivit väldigt stora och därmed väldigt dyra, vilket innebär att unga lantbrukare inte får låna...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens
S skogaliten skrev:
Att göra tomter på produktiv åkermark, är en fruktansvärd styggelse, och knappast något som vare sig Lantmäteriet, Länstyrelsen eller någon annan nornalt sett tillåter.
Jodå
S skogaliten skrev:
Vi har faktiskt lagar som ska förhindra sådana dumheter. Åkermark får ej exploateras.
Då fungerar inte den lagen..
S skogaliten skrev:
Åkermark är till för producera mat, och har man väl förstört den genom byggnation, så kan den aldrig återskapas.
Jodå, men det vill mycket till för att det skall hända.
S skogaliten skrev:
Säljer man åkermarken till grannbonden, OK, då kommer den till användning.
Troligen.
S skogaliten skrev:
Behåller man åkermarken, och säljer som hästgård, så även om hästgården inte producerar mat, så bevaras åkermarken och kan användas i framtiden.
Visst, men Sverige växer igen, skogen breder ut sig, det växer mer än man avverkar.

Nissens
S skogaliten skrev:
Eftersom du inte kan något om hästar, och därför ännu mindre om vad folk som vill hålla hobbyhästar vill ha, så kan det ju vara så att andra vet mer om det.
Omöjligt att förstå vad du menar. Det jag säger är att lantmäteriet hade kravet att skulle man stycka av mark till en hästgård måste arealen på den vara på minst 7 Ha.

Vad har det med min kunskap om hästar att göra???

Nissens
S skogaliten skrev:
Bullshit i kvadrat!
Från dig möjligen.
S skogaliten skrev:
Lantmäteriets gräns för när de anser att att fastighet är/kan vara en lantbruksfastighet är 2 hektar. (kod 120)
Vad nu det har med något att göra.
S skogaliten skrev:
Lantmäteriet har absolut ingenting de kallar för hästgård.
Din läsförståelse är nog inte så bra. Jag skrev att de muntligen kallade det hästgård, kan ha berott på att jag nämnde det begreppet först. Precis som jag skrev tidigare har de säkert ett annat formellt begrepp för det. Känns konstigt att behöva upprepa…
S skogaliten skrev:
Kan du visa en vederhäftig källa på ditt påstående?
Jag själv är källan eftersom jag hade planer på att stycka av mark för typ 15 år sedan. Jag satt personligen och pratade med lantmäteriet.

Så, oavsett vad du tycker så har jag varit med om detta.

Du kan inte tänka dig att de inte vill stycka av marker som är så små som 2 Ha? Jag VET att lantmäteriet hellre ser att man slår ihop små fastigheter så att de blir blir större enheter än tvärtom. Åtminstone i Halland.

C
S skogaliten skrev:
Det som är väldigt intressant är att stora delar av resonemangen bygger på "omställning-90"
Alltså, det är ju Lantmäteriets rättsliga vägledning kring FBL med tillhörande hänvisningar till gällande rättspraxis vi talar om. Inte något politiskt debattinlägg.

Man kan ha vilka tankar man vill om hur det borde vara eller vad pågående utredningar kommer att leda till, men faktum kvarstår. Det finns ingen 2 ha-regel som tillämpas av Lantmäteriet.

• Gilla
olomar
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Omöjligt att förstå vad du menar. Det jag säger är att lantmäteriet hade kravet att skulle man stycka av mark till en hästgård måste arealen på den vara på minst 7 Ha.

Vad har det med min kunskap om hästar att göra???
Du har helt enkelt fel. Det finns ingen sådan regel.

Om du tar dig tid för att läsa den handbpk från lantmäteriet som @cpalm länkade till, så finns Lantmäteriets resonemang där.

Men det finns andra exempel: en familjemedlem köpte en nyavstyckad "hästgård" från ett stort gods år 2010, där var arealen 5 hektar.

Kanske den godsägaren hade mer tur med argumentationen i enlighet med Lantmäteriets handbok, än vad du hade?

Redigerat:
  • Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Alltså, det är ju Lantmäteriets rättsliga vägledning kring FBL med tillhörande hänvisningar till gällande rättspraxis vi talar om. Inte något politiskt debattinlägg.

Man kan ha vilka tankar man vill om hur det borde vara eller vad pågående utredningar kommer att leda till, men faktum kvarstår. Det finns ingen 2 ha-regel som tillämpas av Lantmäteriet.
Ja, det är ju det som är sorgligt, att JFL fortfarande sitter fast i de premisser som gällde i samband mad "omställning-90".

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Nissens
S skogaliten skrev:
Du har helt enkelt fel. Det finns ingen sådan regel.
Nej, jag har inte fel eftersom jag själv pratade med dom.

Och det är inte ovanligt att de inte vill stycka av jordbruksfastigheter till mindre enheter.

Det är precis hur konstigt som helst att du talar om för mig att jag inte varit med om det jag varit med om… 🙄
S skogaliten skrev:
Om du tar dig tid för att läsa den handbpk från lantmäteriet som @cpalm länkade till, så finns Lantmäteriets resonemang där.
Tror du att alla lantänterikontor har samma instruktioner? Det där är olika i olika kommuner, det borde du veta som vill verka så insatt.
S skogaliten skrev:
Men det finns andra exempel: en familjemedlem köpte en nyavstyckad "hästgård" från ett stort gods år 2010, där var arealen 5 hektar.
Var det i Norra Halland? Om inte så är det ointressant.
S skogaliten skrev:
Kanske den godsägaren hade mer tur med argumentationen i enlighet med Lantmäteriets handbok, än vad du hade?
Eller också var det i en annan kommun.

Nissens Nissens skrev:
Tror du att alla lantänterikontor har samma instruktioner? Det där är olika i olika kommuner, det borde du veta som vill verka så insatt.
Lantmäteriet är statligt..

Nissens
F fribygg skrev:
Lantmäteriet är statligt..
Så är det inte överallt.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Dalolle skrev:
Min åkermark ligger angränsande till grannbonden. Är det bäst avyttra marken, 2 ha åker, genom fastighetsreglering först och sedan sälja bostadshuset? Eller skall man sälja det ihop som lantbruksfastighet?
Om det bara är två ha du har skulle jag sälja dem ihop med gårdscentrum snarare än att först sälja marken till en annan lantbrukare och srn säljs gårdscentrumet.

Att återskapa den typen av hästgård med prima jordbruksmark torde vara svårt, samtidigt som en köpare dom inte vill ha marken lätt kan sälja den själv.

Det du har är attraktivt för många som vill ha småskalig djurhållning eller småskalig odling. Det är väl inte så effektivt lantbruksmässigt med dagens mått, men finns fastigheten redan lägger sig ju ingen i det.

Det är möjligt att marken är så bra odlingsmark att den betingar ett större värde som åker än som något annat, men hästägare är galna, så förmodligen inte. Nöjesbruk slår helt enkelt näring. I alla fall stadsnära.

Så sälj det ihop. Dels ger det nog bäst betalt, dels slipper du det arbete och den väntetid en fastighetsreglering skulle innebära.

• Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Här är avstyckningen:
[länk]

Notera hur det dessutom råkar bildas några lucktomter iom avstyckningen 🙄
Fast med tanke på att det finns kommunalt vatten och avlopp samt el och fiber i tomtgräns, har området nog förberetts för byggnation av kommunen genom detaljplan (?)
Sen har tomten varit till salu i 578 dagar...så kanske inte så attraktiv.

P Peter787 skrev:
Fast med tanke på att det finns kommunalt vatten och avlopp samt el och fiber i tomtgräns, har området nog förberetts för byggnation av kommunen genom detaljplan (?)
Sen har tomten varit till salu i 578 dagar...så kanske inte så attraktiv.
"Finns i tomtgräns" betyder inte att det faktiskt är dragit till aktuell tomt utan kan väl lika väl vara att det går i gatan utanför.
Detaljplan finnes ej.

Nä, det är i kommunens avkrokar, långt från all service.

Jag är väl mest luttrad för att detta godkändes på samma möte som vårt förhandbesked för generationsskifte på "vår" gård nekades med motivation att man ska bevara åkermark.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.