Rabbithole Rabbithole skrev:
2 hektar är precis lagom för "stadslantisar" som vill ha lantligt hus med en hage och är beredda att betala.
Här är jag enig.

2 ha är precis lagom för de som vill ha möjlighet till odling, lättare djurhållning, att slippa grannar där, framtida byggnationer etc. Är marken större än 2 ha blir det betydligt svårare att ta hand om och kanske ett minus för många köpare.

Beroende på hur marken är beskaffad och förhåller sig till bostadshuset låter det bara som att det är ett stort plus!

Du har ingen tomt-/områdeskarta?

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Persson88 Persson88 skrev:
Har du ladugård eller liknande så lär ju värdet sjunka rejält om det inte finns någon mark till
Inte min erfarenhet, köparen skulle använda som garage och festlokal

Nissens
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är en befintlig fastighet med 2 ha åker enligt trådstarten.
"Hästgård" är mäklarspråk precis som andra intet förpliktigande uttryck som "lantkök" och "sekelskifteskänsla". "Hästgård" är inte ett ord som förekommer i fastighetsbildningslagen.
Så är det, men när man pratar med lantmäteriet så är det så de uttrycker sig. Det har säkert en annan formell benämning. Oavsett, så hade de en gräns på 7 Ha för en hästgård.
Jag kan ingenting om hästar, men en inte allt för djärv gissning är att 2 Ha är alldeles för lite för en hästgård.

• Haha
maria01
  • Laddar…
C
M maria01 skrev:
har själv ägt 2 stycken lantbruksfastigheter och det var inget problem med vanligt huslån
Beror på vilken bank det är. Exempelvis SBAB belånar inte lantbruksfastigheter, om inget ändrat sig på senare tid.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vad är åker värdet för 2 hektar? Vad kostar avstyckning mm? Blir det något över?

Själv skulle jag gärna ha några hektar att röra mig på. Håller grannarna på avstånd?

• Gilla
BaltzarH
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Beror på vilken bank det är. Exempelvis SBAB belånar inte lantbruksfastigheter, om inget ändrat sig på senare tid.
handelsbanken gick bra 2 gånger

C
M maria01 skrev:
handelsbanken gick bra 2 gånger
Alla de fyra storbankerna har lantbruksfinansiering, dock ofta med krav på 25% kontantinsats.

• Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
Som boende i Trelleborg och i tagen att ta över en hästgård.

Åkermarken är här oftast klass 9 eller 10.
Räkna med 4-500tkr/ha.
Tomtmark är dock betydligt dyrare på ca 1-3M för 1000kvm lite grovt.

Aktuell gård har idag 30hästar på 9ha, och det är såvitt jag vet rymligt, finns gårdar med betydligt mindre utrymme per häst.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Karta över åkermarksgradering i Sverige från 1971, med klasser 1-10 och vatten, där högre klass är bättre mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan tilläggas att klassning av mark går så att högre är bättre.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
C cpalm skrev:
Alla de fyra storbankerna har lantbruksfinansiering, dock ofta med krav på 25% kontantinsats.
De flesta bankar erbjuder 15% om du inte tänkt bedriva lantbruk på heltid= Ha ett annat arbete

Persson88 Persson88 skrev:
De flesta bankar erbjuder 15% om du inte tänkt bedriva lantbruk på heltid= Ha ett annat arbete
Vad är det bankerna erbjuder 15% på menar du?

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad är det bankerna erbjuder 15% på menar du?
Kontantinsats. (kräver ska det ju vara)

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
va?
C cpalm skrev:
nej valigt lån jag pratar

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ett hus och två hektar mark = en hästgård. Förmodligen i Skåne också. Jag känner en distinkt doft av pengar!

Visserligen kostar två hektar skånsk åkermark också pengar, men det slår knappast mervärdet i att huset ligger på en hästgård.
Precis så var min förhoppning. Men det gäller att rätt spekulant dyker upp. Innan vi köpte åe 2000 hade legst ute ca 3 år.utan napp. Bra mark häomkring värdeeas till runt 500 ksek per ha för odling påstås det.
F fribygg skrev:
För välbelägen klass ett jord bör man få >400tkr/ ha precis som i Östergötland
Grannar har överlåtit mark för 500 kkr per ha.
Föreslaget taxvärde i 2025 års taxering är 642 kkr för mina 2 ha.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
D Dalolle skrev:
Precis så var min förhoppning. Men det gäller att rätt spekulant dyker upp. Innan vi köpte åe 2000 hade legst ute ca 3 år.utan napp. Bra mark häomkring värdeeas till runt 500 ksek per ha för odling påstås det.

Grannar har överlåtit mark för 500 kkr per ha.
Föreslaget taxvärde i 2025 års taxering är 642 kkr för mina 2 ha.
Vill du ha ut mer än så måste du nog satsa på tomter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.