4 457 läst ·
105 svar
4k läst
105 svar
Är avyttring av mark före själva bostadshuset bäst?
Här är jag enig.Rabbithole skrev:
2 ha är precis lagom för de som vill ha möjlighet till odling, lättare djurhållning, att slippa grannar där, framtida byggnationer etc. Är marken större än 2 ha blir det betydligt svårare att ta hand om och kanske ett minus för många köpare.
Beroende på hur marken är beskaffad och förhåller sig till bostadshuset låter det bara som att det är ett stort plus!
Du har ingen tomt-/områdeskarta?
Så är det, men när man pratar med lantmäteriet så är det så de uttrycker sig. Det har säkert en annan formell benämning. Oavsett, så hade de en gräns på 7 Ha för en hästgård.SågspånPappspikEternit skrev:
Jag kan ingenting om hästar, men en inte allt för djärv gissning är att 2 Ha är alldeles för lite för en hästgård.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 934 inlägg
Som boende i Trelleborg och i tagen att ta över en hästgård.
Åkermarken är här oftast klass 9 eller 10.
Räkna med 4-500tkr/ha.
Tomtmark är dock betydligt dyrare på ca 1-3M för 1000kvm lite grovt.
Aktuell gård har idag 30hästar på 9ha, och det är såvitt jag vet rymligt, finns gårdar med betydligt mindre utrymme per häst.
Åkermarken är här oftast klass 9 eller 10.
Räkna med 4-500tkr/ha.
Tomtmark är dock betydligt dyrare på ca 1-3M för 1000kvm lite grovt.
Aktuell gård har idag 30hästar på 9ha, och det är såvitt jag vet rymligt, finns gårdar med betydligt mindre utrymme per häst.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 934 inlägg
Precis så var min förhoppning. Men det gäller att rätt spekulant dyker upp. Innan vi köpte åe 2000 hade legst ute ca 3 år.utan napp. Bra mark häomkring värdeeas till runt 500 ksek per ha för odling påstås det.SågspånPappspikEternit skrev:
Grannar har överlåtit mark för 500 kkr per ha.F fribygg skrev:
Föreslaget taxvärde i 2025 års taxering är 642 kkr för mina 2 ha.
Vill du ha ut mer än så måste du nog satsa på tomterD Dalolle skrev:Precis så var min förhoppning. Men det gäller att rätt spekulant dyker upp. Innan vi köpte åe 2000 hade legst ute ca 3 år.utan napp. Bra mark häomkring värdeeas till runt 500 ksek per ha för odling påstås det.
Grannar har överlåtit mark för 500 kkr per ha.
Föreslaget taxvärde i 2025 års taxering är 642 kkr för mina 2 ha.