4 467 läst ·
105 svar
4k läst
105 svar
Är avyttring av mark före själva bostadshuset bäst?
Jag vet vad "Finns i tomtgräns" innebär, men det är väldigt mycket bättre än att det finns 2 km bort.13th Marine skrev:
"Finns i tomtgräns" betyder inte att det faktiskt är dragit till aktuell tomt utan kan väl lika väl vara att det går i gatan utanför.
Detaljplan finnes ej.
Nä, det är i kommunens avkrokar, långt från all service.
Jag är väl mest luttrad för att detta godkändes på samma möte som vårt förhandbesked för generationsskifte på "vår" gård nekades med motivation att man ska bevara åkermark.
Tyvärr är det rätt vanligt att kommuner inte hanterar fastighetsärenden konsekvent efter en mall.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 958 inlägg
Jag invände väl mest emot att det skulle vara planerat att man skulle bygga där, det var nog bara att det råkade gå en ledning förbi.P Peter787 skrev:
Roade mig med att hitta kommunens karta över det hela och markera ut aktuellt område:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast eftersom kommunen tillåtit en avstyckning på bara 0,6 ha, borde ju tanken vara nybyggnation av bostad, dessutom är Typkoden 210, Småhusenhet, tomtmark, så några alternativ till bostad finns nog inte.13th Marine skrev:
Är yttrandet om den utannonserade tomten ?13th Marine skrev:
Det står inget om något beviljat bygglov som man måste bygga efter, så hur kan Gull-Britt Persson bedöma om byggnaderna kommer att passa in i landskapsbilden?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 958 inlägg
Mäklaren har detta utdrag från mötesprotokollet:P Peter787 skrev:
https://ho.maklarobjekt.se/vitec/document/S3399/CFIL5I2BCAVL3PMR0O8D.pdf
Gissningsvis har man till förhandsbeskedet använt samma ritningar som mäklaren har på hemsidan,
Foliehatten i mig säger att sökanden känner någon i nämnden.
Jag bor inte där det jag beskrev utspelade sig för ca 15 år sedan. Jag vet vad lantmäteriet sade då, och vad några tycker om detta i tråden påverkar inte det. 😊F fribygg skrev:
Stämmer det verkligen?Nissens skrev:
Sålde själv en avstyckning om 3 ha inklusive bostadshus som hästgård,
Har för mig minst 2 ha för lantbruksfastighet
Nissens skrev:
Lantmäteriet har inte en gräns på 7 ha, det görs en bedömning i varje enskilt fall, men framförallt har den bedömningen önskat sig nu jämfört med förr. Tidigare skulle en "hästgård" vara stor nog att räcka till bete för det antal hästar som fanns osv. Idag sker hästhållningen på ett helt annat sätt, de flesta köper foder och många arrenderar mark för bete, flyttar hästarna för sommarbete osv.Nissens skrev:
2 ha är vad som kommer taxeras som lantbruksenhet hos skatteverket och det kan ge viss ledning för lantmäteriet också, men återigen, det görs en prövning för varje fastighet.
Oavsett om man har det statliga eller kommunala lantmäteriet så tillämpas samma lagar och samma handbok.Nissens skrev:
Nej, jag har inte fel eftersom jag själv pratade med dom.
Och det är inte ovanligt att de inte vill stycka av jordbruksfastigheter till mindre enheter.
Det är precis hur konstigt som helst att du talar om för mig att jag inte varit med om det jag varit med om… 🙄
Tror du att alla lantänterikontor har samma instruktioner? Det där är olika i olika kommuner, det borde du veta som vill verka så insatt.
Var det i Norra Halland? Om inte så är det ointressant.
Eller också var det i en annan kommun.
Finns det någon åker i närheten vars ägare kan föraD Dalolle skrev:
Över dessa 2ha till sin fastighet? Då kan du sälja först och sen göra reglering. Lantbruksfastighet får bara belånas till 75%… så antalet spekulanter kan öka om det är småhus. Men det beror såklart på hur skicket är och vad markpriset är
Stämmer inte. Man får belåna mer så länge den huvudsakliga inkomsten inte kommer från lantbruket.B Boan skrev: