P
13th Marine 13th Marine skrev:
"Finns i tomtgräns" betyder inte att det faktiskt är dragit till aktuell tomt utan kan väl lika väl vara att det går i gatan utanför.
Detaljplan finnes ej.

Nä, det är i kommunens avkrokar, långt från all service.

Jag är väl mest luttrad för att detta godkändes på samma möte som vårt förhandbesked för generationsskifte på "vår" gård nekades med motivation att man ska bevara åkermark.
Jag vet vad "Finns i tomtgräns" innebär, men det är väldigt mycket bättre än att det finns 2 km bort.
Tyvärr är det rätt vanligt att kommuner inte hanterar fastighetsärenden konsekvent efter en mall.

P Peter787 skrev:
Jag vet vad "Finns i tomtgräns" innebär, men det är väldigt mycket bättre än att det finns 2 km bort.
Tyvärr är det rätt vanligt att kommuner inte hanterar fastighetsärenden konsekvent efter en mall.
Jag invände väl mest emot att det skulle vara planerat att man skulle bygga där, det var nog bara att det råkade gå en ledning förbi.

Roade mig med att hitta kommunens karta över det hela och markera ut aktuellt område:
Karta över Trelleborgs kommun med markerade vatten- och avloppsledningar och ett utpekat område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens Nissens skrev:
Så är det inte överallt.
Du menar kanske att det finns kommunlantmäteri där du bor? Lantmäteriet är alltid statligt även om det finns komunlantmäterier

P
Jag invände väl mest emot att det skulle vara planerat att man skulle bygga där, det var nog bara att det råkade gå en ledning förbi.

Roade mig med att hitta kommunens karta över det hela och markera ut aktuellt område:
[bild]
Fast eftersom kommunen tillåtit en avstyckning på bara 0,6 ha, borde ju tanken vara nybyggnation av bostad, dessutom är Typkoden 210, Småhusenhet, tomtmark, så några alternativ till bostad finns nog inte.

P Peter787 skrev:
Fast eftersom kommunen tillåtit en avstyckning på bara 0,6 ha, borde ju tanken vara nybyggnation av bostad, dessutom är Typkoden 210, Småhusenhet, tomtmark, så några alternativ till bostad finns nog inte.
Jag menade mest att det innan avstyckningen inte fanns en kommunal plan för att det skulle byggas där.

Bygglovsenheten rekommenderade avslag eftersom det är jordbruksmark, men en ledamot yrkade enligt urklipp och fick bifall.

Dokument med yrkande från Gull-Britt Persson som stöder bygglov på jordbruksmark, hänvisar till landskapsbild och behov av bete.

P
Jag menade mest att det innan avstyckningen inte fanns en kommunal plan för att det skulle byggas där.

Bygglovsenheten rekommenderade avslag eftersom det är jordbruksmark, men en ledamot yrkade enligt urklipp och fick bifall.

[bild]
Är yttrandet om den utannonserade tomten ?
Det står inget om något beviljat bygglov som man måste bygga efter, så hur kan Gull-Britt Persson bedöma om byggnaderna kommer att passa in i landskapsbilden?

P Peter787 skrev:
Är yttrandet om den utannonserade tomten ?
Det står inget om något beviljat bygglov som man måste bygga efter, så hur kan Gull-Britt Persson bedöma om byggnaderna kommer att passa in i landskapsbilden?
Mäklaren har detta utdrag från mötesprotokollet:
https://ho.maklarobjekt.se/vitec/document/S3399/CFIL5I2BCAVL3PMR0O8D.pdf

Gissningsvis har man till förhandsbeskedet använt samma ritningar som mäklaren har på hemsidan,

Foliehatten i mig säger att sökanden känner någon i nämnden.

• Haha
Peter787
  • Laddar…
P
Mäklaren har detta utdrag från mötesprotokollet:
[länk]

Gissningsvis har man till förhandsbeskedet använt samma ritningar som mäklaren har på hemsidan,

Foliehatten i mig säger att sökanden känner någon i nämnden.
Så kan det säkert vara, blod är tjockare än vatten...

Nissens
F fribygg skrev:
Du menar kanske att det finns kommunlantmäteri där du bor? Lantmäteriet är alltid statligt även om det finns komunlantmäterier
Jag bor inte där det jag beskrev utspelade sig för ca 15 år sedan. Jag vet vad lantmäteriet sade då, och vad några tycker om detta i tråden påverkar inte det. 😊

Nissens Nissens skrev:
Så är det, men när man pratar med lantmäteriet så är det så de uttrycker sig. Det har säkert en annan formell benämning. Oavsett, så hade de en gräns på 7 Ha för en hästgård.
Jag kan ingenting om hästar, men en inte allt för djärv gissning är att 2 Ha är alldeles för lite för en hästgård.
Stämmer det verkligen?
Sålde själv en avstyckning om 3 ha inklusive bostadshus som hästgård,
Har för mig minst 2 ha för lantbruksfastighet

Nissens
L Lasse Holmström skrev:
Stämmer det verkligen?
Sålde själv en avstyckning om 3 ha inklusive bostadshus som hästgård,
Har för mig minst 2 ha för lantbruksfastighet
Som sagt, det kan säkert vara olika i olika kommuner… och det var typ 15 år sedan.

Den tänkta avstyckningen blev inte av.

Redigerat:
SarB
Nissens Nissens skrev:
Märkligt. För typ 15 år sedan hade jag planer på att stycka av till något som skulle bli en hästgård, men jag fick nej eftersom kravet var 7 Hektar…

Hästar behöver definitivt mer än två hektar…

Jo, men jag menade var du hittat att två hektar räcker till en hästgård…
Nissens Nissens skrev:
Så är det, men när man pratar med lantmäteriet så är det så de uttrycker sig. Det har säkert en annan formell benämning. Oavsett, så hade de en gräns på 7 Ha för en hästgård.
Jag kan ingenting om hästar, men en inte allt för djärv gissning är att 2 Ha är alldeles för lite för en hästgård.
Lantmäteriet har inte en gräns på 7 ha, det görs en bedömning i varje enskilt fall, men framförallt har den bedömningen önskat sig nu jämfört med förr. Tidigare skulle en "hästgård" vara stor nog att räcka till bete för det antal hästar som fanns osv. Idag sker hästhållningen på ett helt annat sätt, de flesta köper foder och många arrenderar mark för bete, flyttar hästarna för sommarbete osv.
2 ha är vad som kommer taxeras som lantbruksenhet hos skatteverket och det kan ge viss ledning för lantmäteriet också, men återigen, det görs en prövning för varje fastighet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
SarB
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag har inte fel eftersom jag själv pratade med dom.

Och det är inte ovanligt att de inte vill stycka av jordbruksfastigheter till mindre enheter.

Det är precis hur konstigt som helst att du talar om för mig att jag inte varit med om det jag varit med om… 🙄

Tror du att alla lantänterikontor har samma instruktioner? Det där är olika i olika kommuner, det borde du veta som vill verka så insatt.

Var det i Norra Halland? Om inte så är det ointressant.

Eller också var det i en annan kommun.
Oavsett om man har det statliga eller kommunala lantmäteriet så tillämpas samma lagar och samma handbok. :)

B
D Dalolle skrev:
Nja. Lär inte gå. Lantmäteriet har sagt nej till en granne som försökte. Solfångare också nej
Finns det någon åker i närheten vars ägare kan föra
Över dessa 2ha till sin fastighet? Då kan du sälja först och sen göra reglering. Lantbruksfastighet får bara belånas till 75%… så antalet spekulanter kan öka om det är småhus. Men det beror såklart på hur skicket är och vad markpriset är

B Boan skrev:
Finns det någon åker i närheten vars ägare kan föra
Över dessa 2ha till sin fastighet? Då kan du sälja först och sen göra reglering. Lantbruksfastighet får bara belånas till 75%… så antalet spekulanter kan öka om det är småhus. Men det beror såklart på hur skicket är och vad markpriset är
Stämmer inte. Man får belåna mer så länge den huvudsakliga inkomsten inte kommer från lantbruket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.