Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis kan inte en privatperson dra moms, men det är inte heller en privatperson som får intäkten av fakturan, det är företaget. Företaget får dra moms.

Felet blir när man väljer att räkna bara utgående moms och räknar det som en del av inkomsten för hantverkaren. Det blir lite som att bara räkna vinsthänderna i poker.
Nej precis. Förstår inte vad du inte greppar med min uträkning. Eller vad du vill få fram.

Momsen är en kostnad för kunden.

Vad företagaren får i egen ficka är också klarlagt.

Det är skattetrycket som är poängen här. Vad är din poäng?

Fairlane
M Mv2022 skrev:
Nej precis. Förstår inte vad du inte greppar med min uträkning. Eller vad du vill få fram.

Momsen är en kostnad för kunden.

Vad företagaren får i egen ficka är också klarlagt.

Det är skattetrycket som är poängen här. Vad är din poäng?
Skattrycket är högt ja.

Felet är att en faktura på 100' inkl moms inte är att räkna som vinst. Det finns utgifter också i företaget, innan lön kan betalas och där kvittas en del av momsen. Det blir lite bedrägligt att bara titta på "om jag fakturerar 100' så försvinner 20' i moms, när man på ett annat ställe får tillbaka 10' i moms.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Skattrycket är högt ja.

Felet är att en faktura på 100' inkl moms inte är att räkna som vinst. Det finns utgifter också i företaget, innan lön kan betalas och där kvittas en del av momsen. Det blir lite bedrägligt att bara titta på "om jag fakturerar 100' så försvinner 20' i moms, när man på ett annat ställe får tillbaka 10' i moms.
Ingen har pratat om vinst. Läs tråden.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jämförelsen är givetvis helt fel, och det tror jag du också förstår, om du tänker till.
Tror faktiskt inte de förstår.
Eftersom detta exempel eller liknande alltid kommer upp i dessa trådar.

C
P Putte 9497 skrev:
Vilken seriös hantverkare handlar på Bauhaus?
Det kan jag inte uttala mig om. Det käbblades om hur många procent hantverkarens pris på ventilen skiljde sig från bygghandeln, och min poäng är att det inte går att avgöra utan att veta specifikt vilken produkt TS fått installerad. Eftersom det finns budget- och premiumalternativ som skiljer sig avsevärt i pris.

Nu har vi ju sedermera fått veta exakt vilken produkt det handlar om.

Tompas VVS och allservice som varit ute på gnugg ? :D

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G Gunnar Johansson69 skrev:
Bullshit. Finns inga seriös hantverkare som kör med grossisternas bruttopriser och 50% påslag för installationsmaterial.
Problemet är väl att det verkar vara brist på seriösa hantverkare, men gott om bedrägliga.

S Sir Duke skrev:
Man har inte lagen i ryggen om man betalar 0 kronor för materialet. Man får inte straffa eller läxa upp företaget genom att inte betala alls. Man måste betala det som är skäligt. Risk för backfire annars dvs att rätten ogillar din lösning och du får vara med och dela på alla avgifter för den rättsliga prövningen.
Vill man ha lagen i ryggen så kan man ju lämna in en polisanmälan angående bedrägeri. Solklart fall av bedrägeri. Eller vill någon försvara priset för 80 cm kopparrör?

L lbgu skrev:
Vill man ha lagen i ryggen så kan man ju lämna in en polisanmälan angående bedrägeri. Solklart fall av bedrägeri. Eller vill någon försvara priset för 80 cm kopparrör?
Detta skulle nog knappast gå som brottmål utan skulle vara en helt privat civilrättslig tvist från början till slut. Ja priserna verkar helt galna. Men kundens vapen är att bestrida och sitta på pengarna. Ingen åklagare kommer hjälpa till.

S Sir Duke skrev:
Detta skulle nog knappast gå som brottmål utan skulle vara en helt privat civilrättslig tvist från början till slut. Ja priserna verkar helt galna. Men kundens vapen är att bestrida och sitta på pengarna. Ingen åklagare kommer hjälpa till.
Varför skulle det inte gå som brottmål. Är det lagligt att bluffakturera?

• Gilla
parom
  • Laddar…
Fairlane
M Mv2022 skrev:
Ingen har pratat om vinst. Läs tråden.
Ska man räkna på skattetrycket så är det på vinsten...

Annars blir det lite som att titta på sin marginalskatt och påstå att det är den skatt man betalar.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ahlsell säger själva att deras prislistor är mellan dem och hantverkaren och ska inte användas för att sätta pris mot kund.

Sen kommer Teknikern med följande "Många företag kör grossisternas prislista med mtrl påslag på 50%.". Inte så underligt att folk blir förbannade och känner sig lurade.

• Gilla
Ulf Peter och 7 till
  • Laddar…
Alltid bra att stämma av pris innan man tar in någon. Även om det är ett mindre arbete. Jag fick exempelvis betala 680 kr för likvärdig tappkran när jag fick en liknande installation utförd.

2masR skrev:
Jag gillar alla amatörer som tror sig veta och lurar in sina medmänniskor i fällor som de sen inte tar sig ur. Om ni inte vet så skriv inte!!!
Äh, tyst med dig. Antingen så rättar man eller så håller man käften. Att bara säga ”ni har fel” är inte speciellt produktivt.

• Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
Jessisand Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.

Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).

På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.

Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).

Totalt är fakturan på 12 000.

Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Nej det är rena galenskapen men jag vet att dom gör så.
Elab installerade spots i mitt kök o lade på 500 % på priset jfrt med ute i handeln. Jag bad dom ta ner skiten och då kompromissade dom o jag fick dom för samma pris som på nätet.
Dom gör så här därför köper jag allt material själv om det inte är en hantverkare jag litar på.
Så jävla dåligt av VVS aren gå inte med å detta!!!!

• Gilla
Mizcak och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.