useless useless skrev:
Det är väl inte skit samma? Aktieutdelning kan du ta av vinsten som blir kvar efter att bolagsskatten är betald. Sen måste man vanligtvis ta ut lön med tillhörande skatt, arbetsgivaravgifter, etc för att kunna ta ut aktieutdelning.
Så det är inte så enkelt att man kan plocka ut vinsten med 20% beskattning.
Förenklingsregeln gör att man kan ta ut minst 205000 (2025) med 20% skatt utan att ha tagit någon lön alls, har man sparat utdelningsutrymme kan man ta ut mer.

Det är det som gör det fördelaktigt att ha ett AB.
Om man inte har tillräcklig vinst kan man spara utdelningsutrymmet till nästa år.

När jag sålde mitt bolag hade jag över 1 miljon i sparat utrymme 🤓

• Gilla
Mv2022
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
För småföretagaren som äger 100% av bolaget är det skit samma vad du kallar det.
Nej det är inte alls skit samma.
Utdelning tar du från beskattade vinstmedel, dvs. innan du kan betala ut dem som utdelning har bolaget betalat 20,6% bolagsskatt på summan. Den totala skatten är alltså ~37%.
Men då är inte utdelning sjuklöne- eller pensionsgrundande. En icke obetydlig del av arbetsgivaravgiften och inkomstskatten får du tillbaka i form av pension.

• Gilla
Zevv
  • Laddar…
sysmali
B Berget46 skrev:
Jag vet vad en backventil kostar, du verkar inte ha koll på läget.
Varför svarar du mig? Jag frågade @2masR

D doggekopplar skrev:
Ahlsell är ju en del av problemet dock. Handla på Bauhaus och ta bort påslaget.
Inte ur min synvinkel. De flesta företag har bra rabatter. Tar man 20 % påslag på det pris företaget själv betalat. Blir det inga fantasi priser. Visst är varuhuset billigare. Fast jag vill inte använda varuhusgrejor.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Fast jag vill inte använda varuhusgrejor.
Fast det är exakt samma grejer som Ahlsell säljer?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det är exakt samma grejer som Ahlsell säljer?
Nej.

G
D Dilato skrev:
För småföretagaren som äger 100% av bolaget är det skit samma vad du kallar det.
Kan du försöka förklara det för min bank och försäkringskassan 🙃..

Att ta ut "låg" lön och fet utdelning har sina nackdelar kan jag säga dock så är fördelarna så mycket mer värt..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
En icke obetydlig del av arbetsgivaravgiften och inkomstskatten får du tillbaka i form av pension.
Av arbetsgivaravgiften på 31,46% är
Pension 10,21%
Sjukförsäkring 3,55%.
13,76% kan ses som något som går direkt till dig, merparten av resten 17,7% går till ???

Vad av inkomstskatten som kommer tillbaka som pension behöver du förklara för jag vet inte...

Det låter helt galet. Det är helt klart ocker

S Styrtekniker skrev:
Nej.
Vad menar du? Det finns massvis av produkter som går att köpa både på Ahlsell och exempelvis Bauhaus. Alltså helt identiska produkter.

• Gilla
JustDoIt och 7 till
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Vad av inkomstskatten som kommer tillbaka som pension behöver du förklara för jag vet inte...
Allmänna pensionsavgiften. Netto åker 18,5% av pensionsgrundande inkomst/lön in som pensionsavsättning, vilket sammantaget gör att man anser det något mer fördelaktigt att ta ut lön än utdelning under brytgränsen (för allmän pension).

Men nu är ju inte detta någon skattetråd, så åter till ämnet...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Nej.
Jo. Vatette är Vatette. FMM är FMM. Schneider är Schneider. Sedan finns naturligtvis annan skit där också, precis som hos grossarna med deras egna märkesvaror.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Kan du försöka förklara det för min bank och försäkringskassan 🙃..
Det är ju tyvärr så ingrott i märgen i systemet att endast lön av arbete är pengar värda en kredit.

Inte ens en livslång garanterad inkomst (pension) anses av många banker som något man kan låna ut pengar mot.

"Kontanta Pengar på banken" eller med andra ord förmögenhet är inget man kan låna mot heller, men om du anställer dig själv i ditt eget nästan bankrutta bolag med en på pappret hög lön så vips är du kreditvärdig 🤔

S Sir Duke skrev:
En oskälig faktura är inte detsamma som en bluffaktura.
Kräver man över 1300:- för 80 cm kopparrör så är det inte fråga om en oskälig faktura utan bedrägeri. Det priset är satt för att lura kunden, finns ingen annan förklaring. Med ditt sätt att resonera så skulle man kunna kräva 100k för en spik utan att vara bedräglig. Inse att denna hantverkare är kriminell. Han försöker lura sina kunder. Sen är det tragiskt att andra hantverkare i tråden försvarar beteendet. Men det visar bara hur rutten branschen är. Normala hantverkare hoppas jag skäms för kolleger som beter sig som den som TS råkat ut för..

• Gilla
iittala och 8 till
  • Laddar…
Jessisand Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.

Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).

På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.

Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).

Totalt är fakturan på 12 000.

Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent
Jessisand Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.

Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).

På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.

Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).

Totalt är fakturan på 12 000.

Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Oacceptabelt högt.
Det är dags att staten granskar byggbranschens fusk. ROT avdraget har inte gynnat någon annan än byggbolagen.

• Gilla
doggekopplar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.