E Eby90 skrev:
Om ni inte har kommit överens om ett pris så ska du enligt konsumenttjänstlagen betala ett ”skäligt pris”. Priserna låter som listpriset hos grossist, och det är inte vad hantverkaren betalar.

Be om att få underlag i form av kvitto eller faktura på inköp material. Du får vara beredd på att acceptera ett påslag på den faktiska materialkostnaden, men det bör vara runt 15-20% om ni inte kommit överens om något annat.
Bra råd!

J
P Putte 9497 skrev:
Vilken seriös hantverkare handlar på Bauhaus?
Ja. Säg det. Dom handlar på Jula!
I alla fall i Ösd där varken Bauhaus eller Biltema finns. Ännu!

• Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ska man räkna på skattetrycket så är det på vinsten...

Annars blir det lite som att titta på sin marginalskatt och påstå att det är den skatt man betalar.
Varför då? Hög skatt ger lägre vinst. Man måste självklart titta på hela kedjan.

Jag har ett ett tydligt räkneexempel. Är något i det fel får du vara tydlig. Nu skjuter du mest från höften.

P Putte 9497 skrev:
Vilken seriös hantverkare handlar på Bauhaus?
Nu skriver jag förstås inte upp vilka namn som står på bilarna men ganska många faktiskt. Jag jobbar granne med ett Bauhaus så jag vet vad jag pratar om.

Men det är klart, jag kan ju inte veta huruvida dom är seriösa.

• Gilla
Medvik och 2 till
  • Laddar…
Jessisand Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.

Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).

På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.

Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).

Totalt är fakturan på 12 000.

Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
skrattretande... Visst är det ocker... Tråkigt att ockrare förstör för andra hantverkare.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ahlsell säger själva att deras prislistor är mellan dem och hantverkaren och ska inte användas för att sätta pris mot kund.

Sen kommer Teknikern med följande "Många företag kör grossisternas prislista med mtrl påslag på 50%.". Inte så underligt att folk blir förbannade och känner sig lurade.
Ahlsell är ju en del av problemet dock. Handla på Bauhaus och ta bort påslaget.

• Gilla
Medvik och 4 till
  • Laddar…
Jessisand Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.

Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).

På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.

Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).

Totalt är fakturan på 12 000.

Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Är nog också lite fråga om utnyttjande av ROT. 12k är ju kanske hyfsat nära sanningen om man bortsåg från ROT, men nu lägger de på svinhög marginal på materialet istället.
Det borde inte kosta mer än runt 3k att installera en tvättmaskin, även utan ROT tbh. Det hade vart rimligt.

Fairlane
M Mv2022 skrev:
Varför då? Hög skatt ger lägre vinst. Man måste självklart titta på hela kedjan.
GIvetvis för att man skattar på vinsten, inte på omsättningen.

Om man ska titta på hela kedjan eller inte beror väl på vad man vill titta på, men jag håller med om att skattetrycket är högt. Det jag inte håller med om är att momsen är en kostnad för företaget.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Beror ju lite på vad TS fått för ventil.

Bauhaus säljer Trio Perfektas ventil för 299 kr:
[länk]

Hornbach säljer Mora för 912 kr:
[länk]

Låter som TS råkat ut för den klassiska materialpåslagsblåsningen. Skulle inte förvåna mig om det står på fakturan att TS fått rabatt på materialet också.
Då måste det va Ahlsells dem har handlat av 😂

L lbgu skrev:
Varför skulle det inte gå som brottmål. Är det lagligt att bluffakturera?
En oskälig faktura är inte detsamma som en bluffaktura. TS har ju beställt en tjänst och fått den utförd och ska därmed betala för den. Det faller inte under bluffaktura. De verkar inte ha avtalat om pris i förväg men TS gillar nu i efterhand inte priset. TS gör rätt i att bestrida den oskäliga delen men kommer behöva leda den processen helt själv som ett civilmål.

P Pappa1986 skrev:
Då måste det va Ahlsells dem har handlat av 😂
Verkar inte så? Ahlsells ockerpris är 842:- på ventilen som dom fakturerat 2000:- för.

• Gilla
  • Haha
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
M Mv2022 skrev:

Jag har ett ett tydligt räkneexempel. Är något i det fel får du vara tydlig. Nu skjuter du mest från höften.
Lägger man 25 kkr i aktiekapital kan man sedan ta ut från vinsten 205 kkr i *lön* med 20% skatt.
Varför man har enskild firma om man är seriös med företagande är obegripligt.

• Gilla
Mv2022
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
Lägger man 25 kkr i aktiekapital kan man sedan ta ut från vinsten 205 kkr i *lön* med 20% skatt.
Antar att du tänker på utdelning? Vilket inte är samma sak som lön...

C cpalm skrev:
Antar att du tänker på utdelning? Vilket inte är samma sak som lön...
För småföretagaren som äger 100% av bolaget är det skit samma vad du kallar det.

D Dilato skrev:
För småföretagaren som äger 100% av bolaget är det skit samma vad du kallar det.
Det är väl inte skit samma? Aktieutdelning kan du ta av vinsten som blir kvar efter att bolagsskatten är betald. Sen måste man vanligtvis ta ut lön med tillhörande skatt, arbetsgivaravgifter, etc för att kunna ta ut aktieutdelning.
Så det är inte så enkelt att man kan plocka ut vinsten med 20% beskattning.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.