Absolut löjliga överpriser.

Personligen skulle jag betala för arbete och bil, som överenskommet.

Material: 0 kr.

Varför? Hantverkaren måste lära sig någon gång. Om han gör så här mot 10 kunder och 9 bråkar till sig "bara" 15% extra påslag så har han ju lurat alla1 10, men den tionde extra mycket.

Nej, det är inte rimligt att man tar 15-20% extra samtidigt som man tar 800 spänn i timmen för att hantera allt i relation till jobbet.

Så, jag är kunden som betalar utan problem om de debiterar det som är rimligt (alltså ungefär vad det kostar för dem) men jävlas om de försöker salta räkningen.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jo det är orimligt dyrt

Vilket är rent bedrägligt beteende. Du skulle själv aldrig drömma om att betala dessa kostnader.
Fairlane Fairlane skrev:
<massa bra punkter>
@Teknikern , kan du inte svara på Fairlanes inlägg?

Så jäkla irriterande när de försvinner med svansen mellan benen (eller kanske bara inte förstår att de fått vettigt mothugg) och sen återkommer i nästa tråd som vanligt med samma risiga försvar, ad infinitum. Eller snarare ad nauseum, för man (jag) blir väldigt trött.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
T Teknikern skrev:
Jag, som hantverkare, skulle säga att det är något dyrt men inte orimligt dyrt.
Många företag kör grossisternas prislista med mtrl påslag på 50%.
Då behöver man inte invänta underliggande fakturor på mtrl eller bara ha det på lager.
Är det så att du inte avtalat något påslag för mtrl eller frågat vad detta kommer kosta får du nog snällt betala.
Det går inte att jämföra vad priset är tex hos Biltema eller Rinkaby rör, det är helt andra priser hos grossisten.
Ofta är det höga påslag eftersom påslagen ska även hantera garantier.
Många privatpersoner vill köpa mtrl själva och anlita en hantverkare till montaget men det är få som gör det då det alltid blir krångel om något skulle visa sig gå sönder inom garantitiden.

Du får ta det som lärdom till nästa gång du gör en beställning.
Det är mycket att gå igenom när man ska göra en upphandling. Entreprenören lär inte påminna dig om det.
Isåfall är du inte hantverkare! Kriminell psykopat kallas sådana som du. Ocker är kriminellt, samt INGEN normalt funtad människa skulle ha mage till att göra en sådan installation och sedan skicka en faktura på den summan.
Det är sådana som fullkomligt detroniserar det redan dåliga rykte hantverkare har.
Hade du haft någon etik och moral, hade du insett att 12.000kr vore ocker, även om tvättmaskinen ingick.
Hälsningar från en riktig hantverkare.

• Gilla
  • Älska
Ulf Peter och 11 till
  • Laddar…
M Mv2022 skrev:
På en faktura på 10000 avgår 2000 i moms. Kvar 8000. För att ta ut lön krävs arbetsgivaravgifter på 32 procent. Och sen löneskatt på cirka 30 procent. 8000/1.32= 6060 bruttolön.
6060*0.7= 4242nettolön
Så 42 procent i fickan, 58 procent skatt. Tjänar du mer än 55 i månaden ännu mer skatt.

Nu har jag inte ens räknat på kostnaderna för att ha firma, såsom bokföring, kontor, material, revisor etc
Vad är det för snack? En enskild firma som debiterar 60 000 i för arbetad tid (inte inräknat avdrag för kostnader) får ut 38 000 i eget uttag.

Gå in i valfri kalkylator och kör siffrorna själv.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
M Mårten Levin1 skrev:
Hantverkaren jobbar inte gratis vilket är givetvis självklart för alla. Du får vara medveten om att alla hantverkare får lämna 70% av inkomsterna till skattemyndigheterna och i materialet ligger påslag för lager och inköp. Du har också en försäkring mot läckage om något skulle läcka om du har hyrt en riktig firma och din hemförsäkring gäller. Det är dyrt men inte orimligt.
Alltså.. Nu tänkte du väl ändå lite fel? Nej, det är inte rimligt på något sätt överhuvudtaget att en företagare lurar sina kunder och tar sådana här priser. Det är rent svenska för jävligt.

OM hantverkare ska ta sådana priser så får denne informera om att om den ska göra detta jobb så kostar mitt material så här mycket osv. Hur kan du på riktigt försvara sådant här?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Peter Andersson3785 Peter Andersson3785 skrev:
Vad är det för snack? En enskild firma som debiterar 60 000 i för arbetad tid (inte inräknat avdrag för kostnader) får ut 38 000 i eget uttag.

Gå in i valfri kalkylator och kör siffrorna själv.
Men kan du inte visa din uträkning här istället för att ta siffror ur tomma intet.

T Teknikern skrev:
Då behöver man inte invänta underliggande fakturor på mtrl eller bara ha det på lager.
Är det så att du inte avtalat något påslag för mtrl eller frågat vad detta kommer kosta får du nog snällt betala.
Det går inte att jämföra vad priset är tex hos Biltema eller Rinkaby rör, det är helt andra priser hos grossisten.
Många privatpersoner vill köpa mtrl själva och anlita en hantverkare till montaget men det är få som gör det då det alltid blir krångel om något skulle visa sig gå sönder inom garantitiden.

Det är mycket att gå igenom när man ska göra en upphandling. Entreprenören lär inte påminna dig om det.
Jag blir på riktigt väldigt nyfiken och faktiskt ganska chockad, hur kan du anse att det är ok med för det första 50% påslag och dessutom på et fejkat listpris som alla vet att ingen betalar?

Är det ok att bara för att kunden inte kan allt om branschen och detaljer så for dom skylla sig själva? Vad är det för syn på sina kunder och verksamhet. Faktiskt ganska djupt tragiskt. Hade jag agerat så mot mina kunder så hade jag varit utan verksamhet..

• Gilla
iittala och 7 till
  • Laddar…
Jessisand Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.

Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).

På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.

Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).

Totalt är fakturan på 12 000.

Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Nej ni blir blåsta

• Gilla
Lindgrenski och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
En tappventil med backventil kostar ca 1400kr på nätet. Så det är då inte flera hundra procent påslag på den.
Låter som om det är en ventil i guld.

• Gilla
Jan Wallin
  • Laddar…
T Teknikern skrev:

Bullshit. Finns inga seriös hantverkare som kör med grossisternas bruttopriser och 50% påslag för installationsmaterial.

• Gilla
JustDoIt och 6 till
  • Laddar…
Räkna ut här själv.

[länk]

Eller här

[länk]
Räkna ut här själv.

[länk]

Eller här

[länk]

Så får du se
Är momsen med här eller glömde du att det existerar moms?

Gå tillbaka till grundskolan utan att passera gå tack.

G Gunnar Johansson69 skrev:
Bullshit. Finns inga seriös hantverkare som kör med grossisternas bruttopriser och 50% påslag för installationsmaterial.
Man måste vara kunnig själv annars blir man alltid mer eller mindre blåst.
Det finns många skrupellösa hantverkare som varken har heder eller samvete.

• Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
Jessisand Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.

Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).

På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.

Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).

Totalt är fakturan på 12 000.

Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Vilket skämt, ockerpriser,

• Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
sysmali
2masR skrev:
Nä bättre att ni amatörproffs tar reda på fakta istället innan ni gissar!
Du som äkta proffs verkar ju inte ha fakta vad TS betalade för backventilen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.