142 822 läst ·
308 svar
143k läst
308 svar
Är 12 000 rimligt för installation av tvättmaskin?
Nej det ska du absolut inte betala. Kopparrör på 80 cm har nog över 90% av vvsarna på sin bil så max 150 kr Ett tvättmaskinsavlopp max 500 en tapp ventil är den av guld eller? Har själv gjort vid min tvättstuga och detta är helt sjukt prisJessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.
Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).
På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.
Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).
Totalt är fakturan på 12 000.
Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Fast momsen brukar man faktiskt inte räkna med för det är aldrig företagets pengar. Vill man absolut räkna med det så blir det väldigt fel att bara räkna med momsen på utgående fakturor, momsavdraget som man såklart gör för ingående moms måste också vara med i uträkningen då, annars blir det oärligt.M Mv2022 skrev:
Ja om det inte finns någon kommunal konsumentvägledning där man bor så får man använda den rikstäckande (EU-täckande) tjänsten i stället.MultiMan skrev:
https://www.konsumentverket.se/kontakta-oss/kontakta-konsumentverkets-vagledare/
Lagen är rätt så sträng till konsumentens fördel. Den professionella utföraren räknas alltid som den starkare parten och lagen syftar till att skydda kunden. Företagen har en långtgående skyldighet att informera om priser och prisberäkning. Och de får bära bördan av eventuell otydlighet. De måste visa att begärt pris är skäligt. Kunden har rätt till specificerad räkning där det framgår hur priset har beräknats.
Vad som är skäligt är dock inte vad en kinakopia kostar på Biltema, utan vad andra utförare tar för motsvarande tjänst sett till material och arbetsinsats. Man kan ta in offerter och använda dessa som riktmärke. Till slut är det en bedömningssport men det är värt att försöka uppfostra företagen, det tjänar både branschen och kunderna på i längden.
Och här är mina priser från Ahlsell och Dahl. Moms tillkommer.M MagnusN76 skrev:
Helt sanslöst vilket ockerpris.
Jag var med om något liknande, se länk nedan för diskussion på FB.
Vissa i branschen verkar tycka det är helt rimliga priser vilket är galet.
https://www.facebook.com/share/p/15niMv3a9z/
Jag var med om något liknande, se länk nedan för diskussion på FB.
Vissa i branschen verkar tycka det är helt rimliga priser vilket är galet.
https://www.facebook.com/share/p/15niMv3a9z/
Att hantverkaren förefaller har lagt på rent ut sagt magiskt mkt marginal på materialet har väl ändå inte så mkt med framkörningssträckan att göra?!R RiMaX skrev:
I vilket fall som helst , väldigt dyr materialkostnad om man ser till vad som levererats.
Mvh
Förstår och delar din känsla, men inte strategin.Peter Andersson3785 skrev:
Absolut löjliga överpriser.
Personligen skulle jag betala för arbete och bil, som överenskommet.
Material: 0 kr.
Varför? Hantverkaren måste lära sig någon gång. Om han gör så här mot 10 kunder och 9 bråkar till sig "bara" 15% extra påslag så har han ju lurat alla1 10, men den tionde extra mycket.
Nej, det är inte rimligt att man tar 15-20% extra samtidigt som man tar 800 spänn i timmen för att hantera allt i relation till jobbet.
Så, jag är kunden som betalar utan problem om de debiterar det som är rimligt (alltså ungefär vad det kostar för dem) men jävlas om de försöker salta räkningen.
Man har inte lagen i ryggen om man betalar 0 kronor för materialet. Man får inte straffa eller läxa upp företaget genom att inte betala alls. Man måste betala det som är skäligt. Risk för backfire annars dvs att rätten ogillar din lösning och du får vara med och dela på alla avgifter för den rättsliga prövningen.
Inte riktigt samma men hade en elektriker här i veckan.Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.
Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).
Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).
Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Hans jobb va att kolla om jag hade ledig fas och koppla in tvättmaskin elektriskt. Sant byta ett eluttag .
Hans minsta debitering va 2h.
Totalt efter root 1600kr servicebil 500kr
Samt material till vägguttag .. som han bytte helt. (Ram strömbrytare ojordat utst sant kabel så hanndeog ny el)
Du fick betala 10x
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jämförelsen är givetvis helt fel, och det tror jag du också förstår, om du tänker till. Annars kan väl bästa kund du har välja att betala 0 kr/timme, samma som på ICA, eller?F Feedde skrev:
För övrigt var påslaget åtminstone på en del i storleksordningen 300-400%. Det finns en konsumenttjänstlag, kanske lämpligt att följa den?
En privatkund kan inte dra moms. Frågan gällde hur mkt av en faktura som en företagare (i teorin) kan få i fickan efter skatter.Fairlane skrev:
Fast momsen brukar man faktiskt inte räkna med för det är aldrig företagets pengar. Vill man absolut räkna med det så blir det väldigt fel att bara räkna med momsen på utgående fakturor, momsavdraget som man såklart gör för ingående moms måste också vara med i uträkningen då, annars blir det oärligt.
Se räkneexempel ovan i tråden.
Jag får summan till 13 375 KrJessisand skrev:
Du nämner material kostnad på 10kkr + när jag räknar på de du skrivit så finns de material på ytterligare 5kkr Vad är de för nåt ?
Utan att veta hela storyn så låter de som en bedragare eller är jag i fel branch
Har en kompis vars syskon fick betala över 10kkr för att montera konsol till vattenmätaren!
Man tog bl.a. annat betalt för en kulventil som ingår konsolen som de tagit betalt för.
och de finns fler VVS bedragare men givetvis finns de seriösa duktiga också (undra vad de kostar...).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Givetvis kan inte en privatperson dra moms, men det är inte heller en privatperson som får intäkten av fakturan, det är företaget. Företaget får dra moms.M Mv2022 skrev:
Felet blir när man väljer att räkna bara utgående moms och räknar det som en del av inkomsten för hantverkaren. Det blir lite som att bara räkna vinsthänderna i poker.M Mv2022 skrev: