136 503 läst ·
307 svar
137k läst
307 svar
Är 12 000 rimligt för installation av tvättmaskin?
Håller med. Slösa ingen tid på en kommunal tjänsteman. Betala det rimliga och bestrid resten.MultiMan skrev:
Vad menar du? Skriv så det blir begripligt. Hantverkaren kommer inte vinna i tingsrätten om han inte han påvisa skälighet i fakturan. Om beställaren betalar säg 8000 och bestrider resten kommer hantverkaren garanterat förlora i en rättsprocess. Pga oskälighet.2 2masR skrev:
Så om du nu har stenkoll, berätta vad du egentligen menar.
Ja och inte minst leasingkostnaden för Dodge Ram med fyra bakdäck och minst 2 timmar i lunchrummet eller korvgrillning på parkeringen hos Ahlsell eller Dahl.M Mårten Levin1 skrev:Hantverkaren jobbar inte gratis vilket är givetvis självklart för alla. Du får vara medveten om att alla hantverkare får lämna 70% av inkomsterna till skattemyndigheterna och i materialet ligger påslag för lager och inköp. Du har också en försäkring mot läckage om något skulle läcka om du har hyrt en riktig firma och din hemförsäkring gäller. Det är dyrt men inte orimligt.
På en faktura på 10000 avgår 2000 i moms. Kvar 8000. För att ta ut lön krävs arbetsgivaravgifter på 32 procent. Och sen löneskatt på cirka 30 procent. 8000/1.32= 6060 bruttolön.oscar_uppsala skrev:
6060*0.7= 4242nettolön
Så 42 procent i fickan, 58 procent skatt. Tjänar du mer än 55 i månaden ännu mer skatt.
Nu har jag inte ens räknat på kostnaderna för att ha firma, såsom bokföring, kontor, material, revisor etc
Jag drog om alla rör i badrummet för ett år sedan. Kopparrören kostade då 1700 kr ex moms. Så 1300 för 80 cm är verkligen väl tilltaget!Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.
Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).
På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.
Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).
Totalt är fakturan på 12 000.
Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Jag var på Ica här om dagen...Jag sa åt dom att jag ville se in fakturan och sen betala med 20% påslag dom lyssnar inte på mig....mexitegel skrev:
Det spelar egentligen ingen roll då det är uppenbart uppblåsta priser.
Lyft luren och säg till dem att de skickar en faktura med rimliga materialpriser vilket är deras inköpspris plus max 20%. Annars kommer du tyvärr behöva bestrida fakturan och bara betala det du tycker är rimligt - vilket sannolikt är mindre än de tycker, så får tingsrätten i så fall avgöra vad som är skäligt.
Det finns ingen, ingen, anledning att vila på hanen mot företag som beter sig på detta viset.
Nä bättre att ni amatörproffs tar reda på fakta istället innan ni gissar!M Mv2022 skrev:Vad menar du? Skriv så det blir begripligt. Hantverkaren kommer inte vinna i tingsrätten om han inte han påvisa skälighet i fakturan. Om beställaren betalar säg 8000 och bestrider resten kommer hantverkaren garanterat förlora i en rättsprocess. Pga oskälighet.
Så om du nu har stenkoll, berätta vad du egentligen menar.
Helt sjukt. Verkligen inte rimligt.
Måste få bort alla jävla påslag på material, om du nu behöver marginalen så får man ta ett dyrare timpris så man kan jämföra med andra på samma premisser, hatar sånt här mygel. Bort med det!!
Måste få bort alla jävla påslag på material, om du nu behöver marginalen så får man ta ett dyrare timpris så man kan jämföra med andra på samma premisser, hatar sånt här mygel. Bort med det!!
Så därför är det försvarbart utav en hantverkare att körna upp en kund med påhittade priser till skillnad från de flesta alla andra yrkesgrupper som tjänar pengar på sin fakturerbara tid?M Mv2022 skrev:På en faktura på 10000 avgår 2000 i moms. Kvar 8000. För att ta ut lön krävs arbetsgivaravgifter på 32 procent. Och sen löneskatt på cirka 30 procent. 8000/1.32= 6060 bruttolön.
6060*0.7= 4242nettolön
Så 42 procent i fickan, 58 procent skatt. Tjänar du mer än 55 i månaden ännu mer skatt.
Nu har jag inte ens räknat på kostnaderna för att ha firma, såsom bokföring, kontor, material, revisor etc
Produkter som diskuteras: "körna"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
Nej absolut inte. Du kan gå bakåt och läsa mina tidigare inlägg.A atomlab skrev:
Men, vi betalar åt helvete för mkt skatt i Sverige oavsett. Men det är en annan tråd.
Tyvärr vet inte många om vad moms, arbetsgivaravgifter etc är för ngt. För det står inte i lönebeskedet.
Sorry tog dit inlägg ur sitt sammanhang och inte hela dialogen.M Mv2022 skrev:
Håller med om skattetrycket i Sverige är på tok för hårt, speciellt i relation till vad man får för det.