136 502 läst ·
307 svar
137k läst
307 svar
Är 12 000 rimligt för installation av tvättmaskin?
För dig kan en väg att gå vara att börja med ett samtal till din kommuns konsumentvägledare. Hos dem kan du få hjälp med hur och vad du kan göra.Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.
Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).
På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.
Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).
Totalt är fakturan på 12 000.
Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Hantverksmarknaden med sina priser och påslag behöver omregleras från grunden. Det behöver sättas tydliga regler för vad som är just ”skäliga” priser.
Lycka till!
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Det verkar vara ocker, som har skrivits tidigare, säg till att du vill ha en specificerad faktura inkl. produktnummer, denna har du rätt att få, hantverkaren kan inte neka. När du har fått den så kan du kontrollera priserna. Sen tar du kontakt med företaget skriftligen så att du har bevis och påtalar att de måste ha skrivit fel summor. Ring dem också och säg att du har mailat och spela in samtalet, du behöver inte tala om det eftersom du själv deltar i samtalet, då har du även bevis att de har fått och läst mailet. Du kan även ringa Konsumentverket för mer råd hur du går vidare. Ockerpriser kan hantverkaren bli fälld för.Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.
Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).
På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.
Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).
Totalt är fakturan på 12 000.
Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Det låter dyrt, men var har du kollat dina priser, Biltema eller proffsbutik?Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.
Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).
På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.
Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).
Totalt är fakturan på 12 000.
Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 412 inlägg
Eftersom det ofta hänvisas till kommunens konsumentvägledare vill jag passa på att klargöra att idag saknas konsumentvägledare i ungefär hälften av alla kommuner. Trenden har dessutom varit nedåtgående under lång tid.A anrelar skrev:För dig kan en väg att gå vara att börja med ett samtal till din kommuns konsumentvägledare. Hos dem kan du få hjälp med hur och vad du kan göra.
Hantverksmarknaden med sina priser och påslag behöver omregleras från grunden. Det behöver sättas tydliga regler för vad som är just ”skäliga” priser.
Lycka till!
https://www.sverigesradio.se/artikel/farre-kommuner-erbjuder-vagledning-for-konsumenter-katastrof
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Tappventilen kostar 397 kr inklusive moms hos Rinkaby, 480 inklusive moms hos Ahlsell (enligt vad någon fick betala, inte listpris, listpris var 1052 kr inkl moms), Biltema har inte den ventilen.C Clossa skrev:
Företaget har fakturerat 2000 kr, det säger väl allt?
Om det inte räcker så 1300 kronor för 80 cm kopparrör...
Jag gillar alla amatörer som tror sig veta och lurar in sina medmänniskor i fällor som de sen inte tar sig ur. Om ni inte vet så skriv inte!!!E Eby90 skrev:Rätt och rätt, kunden ska betala ett skäligt pris. Det enklaste sättet att komma fram till ett rimligt pris är att hantverkaren tar vad denne har betalt plus ett rimligt påslag.
Vill hantverkaren inte specificera sin materialkostnad och kund och hantverkare inte är överens om vad som är rimligt kan TS vända sig till ARN. Eller betala vad TS anser skäligt och bestrida resten.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Tappventil från Gustavsberg, artikelnummer 8473412, 2000 kr säger väl rätt mycket?2 2masR skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 97 inlägg
Är det verkligen 70 %? Egenavgifter och moms blir väl inte mer än 47 % eller tänker jag fel? 🤔M Mårten Levin1 skrev:Hantverkaren jobbar inte gratis vilket är givetvis självklart för alla. Du får vara medveten om att alla hantverkare får lämna 70% av inkomsterna till skattemyndigheterna och i materialet ligger påslag för lager och inköp. Du har också en försäkring mot läckage om något skulle läcka om du har hyrt en riktig firma och din hemförsäkring gäller. Det är dyrt men inte orimligt.
😎 Ha ha, ja det är det som är det ”underbara” med hantverkare. De lever ett ”hundliv” där största delen av deras inkomster går till Skatteverket.oscar_uppsala skrev:
😎 De har gigantiska omkostnader gällande inköpt material, bilar att färdas i, lokaler att jobba i och lager. För att inte tala om arbetskläder och skor.
😎 De flesta måste åka många mil för att köpa in material, vilket tar många timmar. Ofta måste de åka flera gånger.
😎 Sedan är det många mil till kunden.
😎 Trots mycket generösa rabatter hos grossisterna, är det sällan något som kommer kunderna tillgodo.
😎 Många debiterar priser från dyraste grossisten, men handlar varor på Byggmax, Bauhaus eller andra med helt andra priser. Lägre!
😎 De har hemska arbetstider. Jobbar och sliter mer än de flesta andra som arbetar.
😎 …..ändå går det knappt ihop.
🤔 Man måste ju fråga sig…..VARFÖR VÄLJER SÅÅÅÅ MÅNGA ATT BLI HANTVERKARE?
❤️ Lite som när mina föräldrar var på en restaurang i Schweiz och fick sin nota med ett tilläggsbelopp (G.D.G). De frågade vad det var och fick svaret; Geht's Der Geht's, en slags skatt. Översatt; Går Det så GÅR det. Personalen hade hört föräldrarna prata svenska och helt enkelt chansat på att de var turister och sådana var till för att blåsa. Döm av personalens förvåning när min styvfar skulle var schweizare, svarade dem på klingande schweizertyska att någon sådan skatt inte fanns. Han hotade med att blanda in polisen. Restaurangchefen bjöd på hela notan och bad så hemskt mycket om ursäkt. Tror att TS råkat ut för en G.D.G skatt och hantverkaren hoppats att hen är som många andra som inte vågar/vill/orkar strida, utan knyter näven i fickan och betalar.
Redigerat:
Vilken seriös hantverkare handlar på Bauhaus?C cpalm skrev: