Jessisand Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.

Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).

På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.

Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).

Totalt är fakturan på 12 000.

Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
För dig kan en väg att gå vara att börja med ett samtal till din kommuns konsumentvägledare. Hos dem kan du få hjälp med hur och vad du kan göra.
Hantverksmarknaden med sina priser och påslag behöver omregleras från grunden. Det behöver sättas tydliga regler för vad som är just ”skäliga” priser.
Lycka till!

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
H
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.

Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).

Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).

Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Det verkar vara ocker, som har skrivits tidigare, säg till att du vill ha en specificerad faktura inkl. produktnummer, denna har du rätt att få, hantverkaren kan inte neka. När du har fått den så kan du kontrollera priserna. Sen tar du kontakt med företaget skriftligen så att du har bevis och påtalar att de måste ha skrivit fel summor. Ring dem också och säg att du har mailat och spela in samtalet, du behöver inte tala om det eftersom du själv deltar i samtalet, då har du även bevis att de har fått och läst mailet. Du kan även ringa Konsumentverket för mer råd hur du går vidare. Ockerpriser kan hantverkaren bli fälld för.

• Gilla
jeppe42 och 5 till
  • Laddar…

Det låter dyrt, men var har du kollat dina priser, Biltema eller proffsbutik?

• Gilla
Teknikern
  • Laddar…
MultiMan
A anrelar skrev:
För dig kan en väg att gå vara att börja med ett samtal till din kommuns konsumentvägledare. Hos dem kan du få hjälp med hur och vad du kan göra.
Hantverksmarknaden med sina priser och påslag behöver omregleras från grunden. Det behöver sättas tydliga regler för vad som är just ”skäliga” priser.
Lycka till!
Eftersom det ofta hänvisas till kommunens konsumentvägledare vill jag passa på att klargöra att idag saknas konsumentvägledare i ungefär hälften av alla kommuner. Trenden har dessutom varit nedåtgående under lång tid.

https://www.sverigesradio.se/artikel/farre-kommuner-erbjuder-vagledning-for-konsumenter-katastrof

• Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
C Clossa skrev:
Det låter dyrt, men var har du kollat dina priser, Biltema eller proffsbutik?
Tappventilen kostar 397 kr inklusive moms hos Rinkaby, 480 inklusive moms hos Ahlsell (enligt vad någon fick betala, inte listpris, listpris var 1052 kr inkl moms), Biltema har inte den ventilen.
Företaget har fakturerat 2000 kr, det säger väl allt?

Om det inte räcker så 1300 kronor för 80 cm kopparrör...

• Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
2
E Eby90 skrev:
Rätt och rätt, kunden ska betala ett skäligt pris. Det enklaste sättet att komma fram till ett rimligt pris är att hantverkaren tar vad denne har betalt plus ett rimligt påslag.
Vill hantverkaren inte specificera sin materialkostnad och kund och hantverkare inte är överens om vad som är rimligt kan TS vända sig till ARN. Eller betala vad TS anser skäligt och bestrida resten.
Jag gillar alla amatörer som tror sig veta och lurar in sina medmänniskor i fällor som de sen inte tar sig ur. Om ni inte vet så skriv inte!!!

• Haha
  • Wow
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
2 2masR skrev:
Jag gillar alla amatörer som tror sig veta och lurar in sina medmänniskor i fällor som de sen inte tar sig ur. Om ni inte vet så skriv inte!!!
Och vad tycker proffset om priset då?

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 7 till
  • Laddar…
2
Fairlane Fairlane skrev:
Och vad tycker proffset om priset då?
Ja i detta fall tycker jag det är oskäligt och orimligt dyrt. Men jag är inte rätt man att bedöma det då jag inte har all fakta som priser och vad som egentligen blivit sagt i förväg. Detta är ena sidan i en sak än så länge.

Fairlane
2 2masR skrev:
Ja i detta fall tycker jag det är oskäligt och orimligt dyrt. Men jag är inte rätt man att bedöma det då jag inte har all fakta som priser och vad som egentligen blivit sagt i förväg. Detta är ena sidan i en sak än så länge.
Tappventil från Gustavsberg, artikelnummer 8473412, 2000 kr säger väl rätt mycket?

• Gilla
RoAd och 4 till
  • Laddar…
M Mårten Levin1 skrev:
Hantverkaren jobbar inte gratis vilket är givetvis självklart för alla. Du får vara medveten om att alla hantverkare får lämna 70% av inkomsterna till skattemyndigheterna och i materialet ligger påslag för lager och inköp. Du har också en försäkring mot läckage om något skulle läcka om du har hyrt en riktig firma och din hemförsäkring gäller. Det är dyrt men inte orimligt.
Är det verkligen 70 %? Egenavgifter och moms blir väl inte mer än 47 % eller tänker jag fel? 🤔

• Gilla
Paxman och 1 till
  • Laddar…
2
Fairlane Fairlane skrev:
Tappventil från Gustavsberg, artikelnummer 8473412, 2000 kr säger väl rätt mycket?
Var det vad kund fick?

J Jocke Best skrev:
Domstolarna går inte på linjen att hantverkaren kan ta hutlöst betalt utan det ska vara rimligt, i nivå med branschen.
Man kan väl komplettera till "i nivå med den seriösa delen av branschen".

GoC GoC skrev:
En tappventil med backventil kostar ca 1400kr på nätet. Så det är då inte flera hundra procent påslag på den.
Varför backventil?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B
oscar_uppsala oscar_uppsala skrev:
Är det verkligen 70 %? Egenavgifter och moms blir väl inte mer än 47 % eller tänker jag fel? 🤔
😎 Ha ha, ja det är det som är det ”underbara” med hantverkare. De lever ett ”hundliv” där största delen av deras inkomster går till Skatteverket.
😎 De har gigantiska omkostnader gällande inköpt material, bilar att färdas i, lokaler att jobba i och lager. För att inte tala om arbetskläder och skor.
😎 De flesta måste åka många mil för att köpa in material, vilket tar många timmar. Ofta måste de åka flera gånger.
😎 Sedan är det många mil till kunden.
😎 Trots mycket generösa rabatter hos grossisterna, är det sällan något som kommer kunderna tillgodo.
😎 Många debiterar priser från dyraste grossisten, men handlar varor på Byggmax, Bauhaus eller andra med helt andra priser. Lägre!
😎 De har hemska arbetstider. Jobbar och sliter mer än de flesta andra som arbetar.
😎 …..ändå går det knappt ihop.
🤔 Man måste ju fråga sig…..VARFÖR VÄLJER SÅÅÅÅ MÅNGA ATT BLI HANTVERKARE?

❤️ Lite som när mina föräldrar var på en restaurang i Schweiz och fick sin nota med ett tilläggsbelopp (G.D.G). De frågade vad det var och fick svaret; Geht's Der Geht's, en slags skatt. Översatt; Går Det så GÅR det. Personalen hade hört föräldrarna prata svenska och helt enkelt chansat på att de var turister och sådana var till för att blåsa. Döm av personalens förvåning när min styvfar skulle var schweizare, svarade dem på klingande schweizertyska att någon sådan skatt inte fanns. Han hotade med att blanda in polisen. Restaurangchefen bjöd på hela notan och bad så hemskt mycket om ursäkt. Tror att TS råkat ut för en G.D.G skatt och hantverkaren hoppats att hen är som många andra som inte vågar/vill/orkar strida, utan knyter näven i fickan och betalar.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Ulf Peter och 20 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Beror ju lite på vad TS fått för ventil.

Bauhaus säljer Trio Perfektas ventil för 299 kr:
[länk]

Hornbach säljer Mora för 912 kr:
[länk]

Låter som TS råkat ut för den klassiska materialpåslagsblåsningen. Skulle inte förvåna mig om det står på fakturan att TS fått rabatt på materialet också.
Vilken seriös hantverkare handlar på Bauhaus?

• Arg
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.