142 822 läst ·
308 svar
143k läst
308 svar
Är 12 000 rimligt för installation av tvättmaskin?
Det jag reagerar mest på är en förfallotid på 5 dagar (10). Varför har de en sån brådska att ha betalt? Normalt är 14 eller 30 dagar. Vet hantverkare där det kan ta 3 månader innan det ens kommer en faktura.Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.
Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).
På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.
Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).
Totalt är fakturan på 12 000.
Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Hantverkaren jobbar inte gratis vilket är givetvis självklart för alla. Du får vara medveten om att alla hantverkare får lämna 70% av inkomsterna till skattemyndigheterna och i materialet ligger påslag för lager och inköp. Du har också en försäkring mot läckage om något skulle läcka om du har hyrt en riktig firma och din hemförsäkring gäller. Det är dyrt men inte orimligt.Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.
Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).
Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).
Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Vilka kostnader för lager och inköp tycker du finns här, som motiverar det löjliga påslaget? Priset är fullkomligt orimligt.
Detta med försäkringen är också bara trams. Det är utförandet som är viktigt, inte vem som gjort det.
Detta med försäkringen är också bara trams. Det är utförandet som är viktigt, inte vem som gjort det.
Jag, som hantverkare, skulle säga att det är något dyrt men inte orimligt dyrt.
Många företag kör grossisternas prislista med mtrl påslag på 50%.
Då behöver man inte invänta underliggande fakturor på mtrl eller bara ha det på lager.
Är det så att du inte avtalat något påslag för mtrl eller frågat vad detta kommer kosta får du nog snällt betala.
Det går inte att jämföra vad priset är tex hos Biltema eller Rinkaby rör, det är helt andra priser hos grossisten.
Ofta är det höga påslag eftersom påslagen ska även hantera garantier.
Många privatpersoner vill köpa mtrl själva och anlita en hantverkare till montaget men det är få som gör det då det alltid blir krångel om något skulle visa sig gå sönder inom garantitiden.
Du får ta det som lärdom till nästa gång du gör en beställning.
Det är mycket att gå igenom när man ska göra en upphandling. Entreprenören lär inte påminna dig om det.
Då behöver man inte invänta underliggande fakturor på mtrl eller bara ha det på lager.
Är det så att du inte avtalat något påslag för mtrl eller frågat vad detta kommer kosta får du nog snällt betala.
Det går inte att jämföra vad priset är tex hos Biltema eller Rinkaby rör, det är helt andra priser hos grossisten.
Många privatpersoner vill köpa mtrl själva och anlita en hantverkare till montaget men det är få som gör det då det alltid blir krångel om något skulle visa sig gå sönder inom garantitiden.
Det är mycket att gå igenom när man ska göra en upphandling. Entreprenören lär inte påminna dig om det.
Jag skulle betala obestridbart belopp dvs arbets-/bilkostnad samt verklig materialkostnad (vad en konsument betalar/en rörinstallatör har normalt 40-60% rabatt på listpriser) och bestrida resten. Hotar han med Kronofogden kan man bara hänvisa till att beloppet bestridits och hantverkaren måste motivera sitt prispåslag.Jessisand skrev:
Här blir det nog snarare rörisen som får betala lärpeng. Det är nya tider nu. Domstolarna går inte på linjen att hantverkaren kan ta hutlöst betalt utan det ska vara rimligt, i nivå med branschen.T Teknikern skrev:Jag, som hantverkare, skulle säga att det är något dyrt men inte orimligt dyrt.
PS: jag skulle först ringa hantverkaren och be honom specificera orsaken till att hand debiterat överpriserna och berätta att beloppet kommer att bestridasP POP59 skrev:Jag skulle betala obestridbart belopp dvs arbets-/bilkostnad samt verklig materialkostnad (vad en konsument betalar/en rörinstallatör har normalt 40-60% rabatt på listpriser) och bestrida resten. Hotar han med Kronofogden kan man bara hänvisa till att beloppet bestridits och hantverkaren måste motivera sitt prispåslag.
Tycker TS betalar arbetstiden plus material för två tusen eller något. Sen outar företaget och bestrider resten. Sen får företaget stämma för resten.T Teknikern skrev:
De kan se det som lärdom till nästa gång.
Jag skulle betala rimligt pris först. Sen maila röris och be honom att dra. Orkar inte med blåsare. Iofs har jag beställt så många hantverkare från olika länder att vi alltid nuförtiden har gemensam bild av priset. Lycka till!P POP59 skrev:
"Dom här personerna ser ut att ha pengar och inte ha någon koll låt oss fakturera 5 gånger det redan höga bruttopriset"..
Snart kommer vi säkert se regler om påslag på material då branschen är full av fuskade människor som utför bedrägerier lite ungefär som taxibranschen var förut..
Snart kommer vi säkert se regler om påslag på material då branschen är full av fuskade människor som utför bedrägerier lite ungefär som taxibranschen var förut..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jo det är orimligt dyrtT Teknikern skrev:
Vilket är rent bedrägligt beteende. Du skulle själv aldrig drömma om att betala dessa kostnader.T Teknikern skrev:
Det behöver man inte ändå, men även om så är fallet så är det en riktigt kan ursäkt för att blåsa folk.T Teknikern skrev:
Jaså? Det är förvisso fri prissättning, men det ska vara rimligt. Om inget är avtalat så får nog firman snällt acceptera vad de får...T Teknikern skrev:
Ånej, så mycket skiljer det inte. Vi har en bild ovan som visar priset hos Ahlsell, 384 kr plus moms mot 397 inkl moms hos Rinkaby. Så 480 kr eller 397 kr, det är inte "helt andra priser".T Teknikern skrev:
Den delen har man alltså fakturerat 2000 kr för.
Är det fler på grejerna i den utsträckningen så kanske man ska välja andra artiklar, men jag tror faktiskt inte det är det, utan bara skitsnack.T Teknikern skrev:
Alltid detta med garantin...T Teknikern skrev:
Behöver man fakturera 2000 kr för något som kostar mindre än 500 kr för att klara av att ge garanti så kanske man bör inse att något är skevt.
Det är ett bra tips.T Teknikern skrev:
Hur lär vi firmorna att inte blåsa sina kunder om de inte frågar om alla detaljer innan?
Installera en tvättmaskin talar vi om...T Teknikern skrev:
Firman har faktiskt en skyldighet enligt lag att ta till vara på kundens intressen.
Redigerat: