142 822 läst ·
308 svar
143k läst
308 svar
Är 12 000 rimligt för installation av tvättmaskin?
Det spelar egentligen ingen roll då det är uppenbart uppblåsta priser.
Lyft luren och säg till dem att de skickar en faktura med rimliga materialpriser vilket är deras inköpspris plus max 20%. Annars kommer du tyvärr behöva bestrida fakturan och bara betala det du tycker är rimligt - vilket sannolikt är mindre än de tycker, så får tingsrätten i så fall avgöra vad som är skäligt.
Det finns ingen, ingen, anledning att vila på hanen mot företag som beter sig på detta viset.
Lyft luren och säg till dem att de skickar en faktura med rimliga materialpriser vilket är deras inköpspris plus max 20%. Annars kommer du tyvärr behöva bestrida fakturan och bara betala det du tycker är rimligt - vilket sannolikt är mindre än de tycker, så får tingsrätten i så fall avgöra vad som är skäligt.
Det finns ingen, ingen, anledning att vila på hanen mot företag som beter sig på detta viset.
Redigerat:
Jag hittade tappventilen, det är exakt den här https://www.rinkabyror.se/artikel/va-tappventil-vandbart-inlopp-m-vaggfaste-g15/tommib skrev:
Ja, där har du ju priset. Jag har en likadan, tror jag betalade ca 350 kr på Hornbach för den.
Spilltratten ser ut att kunna vara Faluplast med ett rakt vattenlås. Avloppsdelarna på bild borde max kosta en 500-ing och det är generöst. Tycker inte riktigt det ser ut som Purus sats, som inkl vattenlås kostar ca 250 kr. Ok, man får kanske lägga till lite PP-rör och en vinkel men det är inte många kronor.
Förkromat kopparrör, 2 m, ligger på ca 200 kr. Lägg till någon tjuga för väggfästet, eller är det redovisat för sig? Någonstans har man kanske också satt en T-koppling, en Vatette ligger på max 200 kr.
Jag håller med mexitegel, svara bara att de får återkomma med en riktig faktura och om de inte gör det kommer du betala det som är ostridigt (typ runt tusingen verkar det som) och så får de dra dig till tinget för resten om de framhärdar. De kanske inser att det är bättre att få två tusen och släppa det och då har du förhandlingsmån.
Edit: Carat->Faluplast.
Spilltratten ser ut att kunna vara Faluplast med ett rakt vattenlås. Avloppsdelarna på bild borde max kosta en 500-ing och det är generöst. Tycker inte riktigt det ser ut som Purus sats, som inkl vattenlås kostar ca 250 kr. Ok, man får kanske lägga till lite PP-rör och en vinkel men det är inte många kronor.
Förkromat kopparrör, 2 m, ligger på ca 200 kr. Lägg till någon tjuga för väggfästet, eller är det redovisat för sig? Någonstans har man kanske också satt en T-koppling, en Vatette ligger på max 200 kr.
Jag håller med mexitegel, svara bara att de får återkomma med en riktig faktura och om de inte gör det kommer du betala det som är ostridigt (typ runt tusingen verkar det som) och så får de dra dig till tinget för resten om de framhärdar. De kanske inser att det är bättre att få två tusen och släppa det och då har du förhandlingsmån.
Edit: Carat->Faluplast.
Totalt oseriösa priser du fått i så fall. Inte ens grossisternas bruttopriser har använts, utan t.o.m. högre!Jessisand skrev:
Delar uppfattningen från tommeb ovan att rimligt materialpris är runt tusenlappen. Totalt. Men dubbla det, och säg 2000 så har de inget att sätta emot. Det vill säga 20% av vad de fakturerat.
Men invänta deras svar och den nya fakturan innan du börjar prata om kronor och ören med installatören.
Ja, de vet om vad det kostar för kunden att köpa själv, vad det brukar kosta och om dom av någon anledning bara kunde köpa materialet till ockerpris borde kunden tillfrågats i förväg...🤔S snickar skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Om det handlar om det lilla materialet vi ser på bilden så är det inte ett rimligt materialpris, det är grejer för ett par tusen. Dessutom har man valt en rätt åldrig lösning med öppen spilltratt, finns bättre lösningar som inte är särskilt mycket dyrare. Tex https://billigtvvs.se/avlopp/avlopp...ast-spilltratt-falu-71700-40-mm/?option=20872
Produkter som diskuteras: "avloppsror"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Det bästa är ju om man vågar själv. Montera ny mätarkonsoll med kopplingar för ca 500krfick samtidigt förslag på 3000krmexitegel skrev:
Det spelar egentligen ingen roll då det är uppenbart uppblåsta priser.
Vådan av att inte begära ett pris på material innan avtal. Eller att pris för material debiteras efter Rinkabys pris för motsvarande material. Tyvärr vanligt att just vvs-grossister redovisar ett helt orimligt högt pris, som de sedan ger en dold helt orimlig rabatt på 50-70% ibland. I ditt fall satt du väl i saxen i semestertider.Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.
Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).
På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.
Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).
Totalt är fakturan på 12 000.
Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?