C cpalm skrev:
Allmänna pensionsavgiften. Netto åker 18,5% av pensionsgrundande inkomst/lön in som pensionsavsättning, vilket sammantaget gör att man anser det något mer fördelaktigt att ta ut lön än utdelning under brytgränsen (för allmän pension).

Men nu är ju inte detta någon skattetråd, så åter till ämnet...
Nu är det så finurligt att även om jag tar ut lön utöver den utdelning jag tar så behöver jag bara betala ålderspensionsavgiften, 10,21 procent av lönen som arbetsgivaravgift (jag är äldre än 66 år) på den lön jag tar ut.

Men, visst, under mina mest aktiva år tog jag ut lön precis under gränsen för statlig skatt just för att maxa pension.

Trådens ämne är väl redan avklarat så i god byggahustradition svävar vi ut i helt andra ämnen 😆

• Haha
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Inte ur min synvinkel. De flesta företag har bra rabatter. Tar man 20 % påslag på det pris företaget själv betalat. Blir det inga fantasi priser. Visst är varuhuset billigare. Fast jag vill inte använda varuhusgrejor.
Nä man fattar ju att man föredrar något med bra utbud men hela Ahlsell’s prissättningsmodell med listpriser och rabatter hit och dit är ju som upplagt för att hantverkarna ska ta kunna ta överpriser, vilket är precis vad de gör. Mer en regel än undandrag. I många fall är det ju också sånt som finns på varuhuset och man vet vad det kostar. Om nu listpriser inte har någon förankring i verkligheten varför finns de, inte för att skapa transparens iaf.

Rimligt belopp.. om en tvättmaskin ”modell flashig” var medräknad.

Fairlane
P pbh.e skrev:
Rimligt belopp.. om en tvättmaskin ”modell flashig” var medräknad.
Vilket det inte var. Tvättmaskinen hade TS köpt på annat håll. Tur är väl det annars hade väl fakturan landat på 60'.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag bytte nyligen duschblandare själv.

Tidsåtgång:
Hämta verktygslådan och hitta rätt nyckel 5 min
Stänga av vattnet 5 min
Ta bort gammal blandare 5 min
Montera ny blandare 5 min
Sätta på vattnet och kolla att det är tätt 5 min
Plocka undan 5 min

Nu har jag avrundat alla tider uppåt

Köpa blandare 5 + 5 km resa med tidsåtgång under 60 min inklusive att hitta lämplig blandare och butik i närheten som har den på lager.

Byggvaruhuset sålde tjänsten att byta blandare för 1995 kr (efter ROT). Ganska saftigt, typ 500 kr servicebil inklusive restid samt 5 arbetstimmar a 700 kr. (För max en halvtimmes arbete)

TS företag hade väl då även lagt på 100% på blandaren (1600 kr).

Jag misstänker att detta beteende beror på att många kunder inte har en aning om rimliga timpriser och rimlig tidsåtgång.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Mina priser på Ahlsell, inte inom rörbranschen, Handlar för under 15000kr om året där, inga kickback pengar. enbart rabatt vid inköp.

Bestrid materialpriserna, eller fakturan i sin helhet. Har du inte avtalat tidigare om betalningsrutiner hos företaget har du rätt till 30dagar betalningstid.

• Tvättmaskinsavloppför för rakt utlopp från Faluplast, vit, visas på Ahlsell med pris 153,73 SEK och artikelnummer 8082373.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tappventil för vägg från Ahlsell, modell Gustavberg, artikelnummer 8473412, pris 367,95 SEK per styck, exkl. moms.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jessisand Jessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.

Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).

På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.

Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).

Totalt är fakturan på 12 000.

Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Som vanligt, arbetare som måste finansiera medelklassliv.

• Haha
cpalm
  • Laddar…
J J P skrev:
Ja. Säg det. Dom handlar på Jula!
I alla fall i Ösd där varken Bauhaus eller Biltema finns. Ännu!
Ok, men då är de inte seriösa

• Haha
kashieda
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Nu skriver jag förstås inte upp vilka namn som står på bilarna men ganska många faktiskt. Jag jobbar granne med ett Bauhaus så jag vet vad jag pratar om.

Men det är klart, jag kan ju inte veta huruvida dom är seriösa.
Aldrig funderat på om de är där för att handla åt sig själva?
Ingen seriös VVS firma handlar åt kunderna på Bauhaus

• Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P Putte 9497 skrev:
Aldrig funderat på om de är där för att handla åt sig själva?
Men varför inte egentligen? Jag köper att allt man behöver kanske inte finns, men om man har vägen förbi och vet att de har delen man behöver till ett lägre pris än grossisten, varför inte?

• Gilla
Ola C och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Lägger man 25 kkr i aktiekapital kan man sedan ta ut från vinsten 205 kkr i *lön* med 20% skatt.
Varför man har enskild firma om man är seriös med företagande är obegripligt.
Inga seriösa har enskild VVS firma

• Haha
kashieda
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Vad skulle vara oseriöst med det?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Inga seriösa har enskild VVS firma
Vad skulle vara oseriöst med det?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kräver man över 1300:- för 80 cm kopparrör så är det inte fråga om en oskälig faktura utan bedrägeri. Det priset är satt för att lura kunden, finns ingen annan förklaring. Med ditt sätt att resonera så skulle man kunna kräva 100k för en spik utan att vara bedräglig. Inse att denna hantverkare är kriminell. Han försöker lura sina kunder. Sen är det tragiskt att andra hantverkare i tråden försvarar beteendet. Men det visar bara hur rutten branschen är. Normala hantverkare hoppas jag skäms för kolleger som beter sig som den som TS råkat ut för..
Du låter väldigt säker. Det är vanskligt när det gäller juridik som ju är en bedömningssport.

Det är klart att prissättningen är åt h-vete. Samtidigt råder fri prissättning och avtalsfrihet. Som vuxen har man rätt att göra dåliga affärer. Staten är inte fullt ut våra förmyndare.

Jo fakturan kan visst vara oskälig. Den kan vara både oskälig och bedräglig samtidigt.

Jag är inte lika säker som du på att ett samtal till polisen över en salt faktura skulle leda till något agerande därifrån. Jag tror ytterst få salta fakturor skulle bedömas som bedrägeri.

Men visst, anmäl på bara. Viktigast är dock att följa konsumenttjänstlagen och bestrida och sitta på pengarna.

R
P Putte 9497 skrev:
Vilken seriös hantverkare handlar på Bauhaus?
Varför inte?

• Gilla
Lindgrenski och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.