142 816 läst ·
308 svar
143k läst
308 svar
Är 12 000 rimligt för installation av tvättmaskin?
Där har du ju vad jag menar.Fairlane skrev:
Tappventilen kostar 397 kr inklusive moms hos Rinkaby, 480 inklusive moms hos Ahlsell (enligt vad någon fick betala, inte listpris, listpris var 1052 kr inkl moms), Biltema har inte den ventilen.
Företaget har fakturerat 2000 kr, det säger väl allt?
Om det inte räcker så 1300 kronor för 80 cm kopparrör...
Många kör listpris och sitt påslag.
Kostar delen 1052kr och man har påslag på 50% så blir det nästan 1 600kr.
Att man då tar 2000kr är lite i överkant.
Sedan är det så att alla har inte samma rabatt hos grossisten.
Det beror på vilken inriktning företaget har och hur mycket man handlar.
När jag tidigare jobbade hos en av Sveriges största elinstallatörer hade vi 82% rabatt på kabel på Ahlsell, på Vvs detaljer hade vi 5%...
Kan inte minnas att vi köpt VVS delar. Har vi köpt någon enstaka del, så var det åratal sedan. Köper inte heller speciellt mycket annat.T Teknikern skrev:Där har du ju vad jag menar.
När jag tidigare jobbade hos en av Sveriges största elinstallatörer hade vi 82% rabatt på kabel på Ahlsell, på Vvs detaljer hade vi 5%...
Vi betalar för Artikelnummer: 8473412
Lev. artikelnr:
FG0135080
558,25 SEK/ST
Bruttopris exkl moms 842,00 SEK/ST
Gissar att någon som sysslar med VVS inte har sämre pris än detta på Ahlsell.
Var betalar de då 1052 för den?
Men i så fall är det ju en fråga om att arbetskostnaden varit för låg. Men absolut, så måste man ju räkna in tiden för att leta rätt på materialet och tiden för att köra från och tillbaka med detta. Men det är ju något som ska vara med i arbetskostnaden, inte i påslag på materialet.M Mv2022 skrev:På en faktura på 10000 avgår 2000 i moms. Kvar 8000. För att ta ut lön krävs arbetsgivaravgifter på 32 procent. Och sen löneskatt på cirka 30 procent. 8000/1.32= 6060 bruttolön.
6060*0.7= 4242nettolön
Så 42 procent i fickan, 58 procent skatt. Tjänar du mer än 55 i månaden ännu mer skatt.
Nu har jag inte ens räknat på kostnaderna för att ha firma, såsom bokföring, kontor, material, revisor etc
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Dvs bedrägligt beteende alltså.T Teknikern skrev:
Ja, så är det såklart och som inlägget #182, ett företag som aldrig handlar VVS delar och inte handlar mycket överhuvudtaget, så betalar inte ens de nära priset som Ahlsell satt som listpris, 34% rabatt.T Teknikern skrev:
Ja vad fick kunderna betala för kabel?T Teknikern skrev:
Listpris +50% eller något mer rimligt?
En av Sveriges största lär gjort arbeten åt företag också och där hade man aldrig godkänt några "listpris+50%", men man kan kanske lura okunniga privatpersoner, för lurendrejeri är vad det är frågan om.
1. Listpriset hos Ahlsell är 852, inte 1052.T Teknikern skrev:Där har du ju vad jag menar.
2. INGEN SERIÖS HANTVERKARE FAKTURERAR LISTPRIS MED 50% PÅSLAG.
Listpris med 10% rabatt är tom tveksamt, och då landar vi på 767. Fakturerat pris verkar ju vara ytterligare 150%. Helt obscent.
8400
-2000
-1338
-1318
=3744
Vad vad det mer som kostade 3744?
Tanken med artikelnummer är att både kunden och Säljaren ser vad priset är .
-2000
-1338
-1318
=3744
Vad vad det mer som kostade 3744?
Tanken med artikelnummer är att både kunden och Säljaren ser vad priset är .
Redigerat:
NejJessisand skrev:
Vi anlitade en vvs-firma för att installera en tvättmaskin. Det var semestertider och svårt att få tag på hantverkare så blev en firma jag inte anlitat tidigare. Vi pratade om arbetskostnad och kostnad för servicebil osv som lät ok, sen sa han att ”materialkostnad tillkommer” vilket jag förstod då det behövdes rör, ballofix och tvättmaskinsavlopp som hantverkaren skulle tillhandahålla. De sakerna i sig är ju inte så dyra i handeln.
Sedan får jag en faktura som är daterad fem dagar innan den faktiskt mejlades till mig, och som har en förfallotid fem dagar senare (på en söndag).
På fakturan är arbetskostnaden 3000 kr (med rot på 1500). Bil är 800. Okej.
Materialkostnaden är 8 400 kr (ex. moms så med moms över 10k). De har bland annat debiterat 1 338 för tvättmaskinsavlopp, 2000 för en tappventil och 1318 för kopparrör (en dragning på 80 cm).
Totalt är fakturan på 12 000.
Är detta skäligt? Materialkostnaden känns helt sjukt hög jämfört med vad produkterna kostar i handeln. Förstår att hantverkare har tillägg på material men flera hundra procent mer?
Hantverkare har stora rabatter på material som kunden inte får se. Listpriserna, som kunden får se, är minst 30-40% högre än transaktionspriserna. De tar då betalt för arbete, bil, samt stora dolda påslag på material. Sedan har de även i vissa fall bonus vid större jobb där de kan plocka ut varor privat. Mycket sunkig bransch! Kriminella som tvättar pengar, tatueringar, konstiga typer som inte kommer i tid…Alfredo skrev:
Vad har detta med Bauhaus att göra?T tmjreviews skrev:Hantverkare har stora rabatter på material som kunden inte får se. Listpriserna, som kunden får se, är minst 30-40% högre än transaktionspriserna. De tar då betalt för arbete, bil, samt stora dolda påslag på material. Sedan har de även i vissa fall bonus vid större jobb där de kan plocka ut varor privat. Mycket sunkig bransch! Kriminella som tvättar pengar, tatueringar, konstiga typer som inte kommer i tid…
Troligen ett typo, men 842kr. Men i övrigt så är det helt obscent. Listpriserna hos Ahlsell är ju som de är…G Gunnar Johansson69 skrev: