16 750 läst ·
94 svar
17k läst
94 svar
Använda klassiska radiator för kyla på sommaren
Renoverare
· Stockholm
· 20 344 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 344 inlägg
HejAndersMalmgren skrev:
Det är alltså färgtemperaturen som du har bekymmer med
Har du aldrig hittat en LED ljuskälla som kan acceptera
Dagsljus är ju snarare 6000 eller mer
Halogen och glödlampan är ju även det ett konstgjort ljus närmare eld och stearinljus som upplevs varmare
Är det lämpligare ljus att trivas med
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 344 inlägg
Problemet är att även om du hittar en LED på 3000k så kommer den inte vara det. Utan den kommer dra åt det röda eller blå hålet. Medans en halogen är exakt 3000kM Martin Lundmark skrev:
Jag gillar inte de kulturglas jag sett utan använder nästan uteslutande gammalt munblåst glas. Undantaget är Gysinges nytillverkade munblåsta som har samma känsla som det gamla. Tyvärr dyrt som f*n.AndersMalmgren skrev:
Håller med om LED. Svårt att hitta med rätt känsla men har hittat två varianter (eller ett par till om jag även tar med utebelysningen). Claes Ohlsson filament tycker jag ger ett riktigt behagligt sken. I lampor där ljuskällan är dold använder jag Philips Hue Ambiance där man kan styra färgtemperaturen. Fint sken även nerdimrad. Ute kör jag filament 2700k från Osram och Philips. Funkar bra där ljuskällan syns.
Har ett rejält lager av gamla NOS glödlampor om nägon är intresserad 😉
Renoverare
· Stockholm
· 20 344 inlägg
Fast munblåst passar inte i 20 tal då ska det vara maskinvalsatkrillek skrev:
Jag gillar inte de kulturglas jag sett utan använder nästan uteslutande gammalt munblåst glas. Undantaget är Gysinges nytillverkade munblåsta som har samma känsla som det gamla. Tyvärr dyrt som f*n.
Håller med om LED. Svårt att hitta med rätt känsla men har hittat två varianter (eller ett par till om jag även tar med utebelysningen). Claes Ohlsson filament tycker jag ger ett riktigt behagligt sken. I lampor där ljuskällan är dold använder jag Philips Hue Ambiance där man kan styra färgtemperaturen. Fint sken även nerdimrad. Ute kör jag filament 2700k från Osram och Philips. Funkar bra där ljuskällan syns.
Har ett rejält lager av gamla NOS glödlampor om nägon är intresserad 😉
Renoverare
· Stockholm
· 20 344 inlägg
Där är vågigt.. Bilder Från vår 20-tals lghIntet skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nu att de vi ska köpa fönster av även har munblåst
https://snickargladje.com/fonsterglas/
Jag växte upp i ett tjugotalshus i Mölndal och alla fönsterglas var lite ojämna så att dagsljuset blev väldigt fint. Som liten satt jag och tittade ut, vridandes huvudet i sidled med ena ögat stängt och förundrades över skiftningar av det man såg på utsidan genom glasen. Likadant var det i mitt nuvarande hus från 50. Därför undrade jag om maskinvalsat verkligen var ojämnt. För valsar låter som raka motsatsen.
Renoverare
· Stockholm
· 20 344 inlägg
Kanske är munblåst vi har i lgh då. Går kolla i showroomet innan vi slår till
Jo på sikt påverkar brunnarna varandra, men om inte grannarna också kör frikyla är det ju bara ett plus för dig 🙂AndersMalmgren skrev:
Men det är knappast det som begränsar effektuttaget av frikyla, utan snarare att den termiska verkningsgraden inte är optimal inom det givna arbetsområdet. Eveco menar att man skall räkna med 25W kyleffekt per meter borrhål, dvs. 4kW för ett 160m borrhål.
Kan ju tipsa om att det inte är Gysinge själva som tillverkar glaset, så det går att få bättre priser på annat håll.krillek skrev: