M Martin Lundmark skrev:
Hej
Just nu är det 31 grader ute och mellan 21 och 24 grader i de olika rummen i markplanet

Lägre temperaturer efterfrågas inte just nu

Jag mäter flöde och temperaturer och beräknar kyleffekt så jag har underlag till beslut om intrimning och drift
Hur många kvadrat är det den kyler? 2.4kw är bara 400 watt mer än vår mobila AC vi har i lgh och den klarar inte kyla mycket.

C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men alla har bergvärme i Bromma och tomterna är relativt små så effekten lär bli lidande.
Grannarna tror jag inte har någon betydelse, tänker mer på hur mycket effekt du får ut momentant, om det räcker till det du tänker dig.

Hur många kvadrat är det den kyler? 2.4kw är bara 400 watt mer än vår mobila AC vi har i lgh och den klarar inte kyla mycket.
Går inte att direkt jämföra effekten så. Principen för portabel AC med utblås och insug är annorlunda mot riktig AC.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Grannarna tror jag inte har någon betydelse, tänker mer på hur mycket effekt du får ut momentant, om det räcker till det du tänker dig.
Den totala effekten blir ju lidande. Fast det kanske bara gäller när man värmer

Hej
Jag håller på att trimma in både kylan och mätsystemet av flöde effekt och temperatur på olika ställen

Just nu är jag på resa och läser av mätvärden på distans men fläkten går på lägsta hastighet ca 10 W och cirkpumpen på ca 15 W så konvektorn kan leverera mer

Hur mycket kyla du behövde beror inte bara på yta utan även hur mycket värme som tillförs

Om inte annat sitter radiatorerna på fel ställe, kyla ska komma uppifrån, den sjunker ju.
Men största problemet är ju kondensen.
Jag jobbar med kyl och frys lokaler, nu i varmtider rinner det kondens på alla kalla ytor som träffar varmluften.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag håller på att trimma in både kylan och mätsystemet av flöde effekt och temperatur på olika ställen

Just nu är jag på resa och läser av mätvärden på distans men fläkten går på lägsta hastighet ca 10 W och cirkpumpen på ca 15 W så konvektorn kan leverera mer

Hur mycket kyla du behövde beror inte bara på yta utan även hur mycket värme som tillförs
Så är det ju, vi bor i ett betong stomme hus, det har tid innan det blir varmt. Men när betongen väl är uppvärmd så är det svårt kyla.

Så är det ju, vi bor i ett betong stomme hus, det har tid innan det blir varmt. Men när betongen väl är uppvärmd så är det svårt kyla.
Hej
Jag har ju på systemet hela tiden
När värmen ökar sätter den igång och kyler och på lägsta farten går den till och från

Vi har bytt till bättre isolerade fönster och har persienner som stänger ute solen

Konvektorn har Modbus som vi senare kommer att styra med

Isakare Isakare skrev:
Om inte annat sitter radiatorerna på fel ställe, kyla ska komma uppifrån, den sjunker ju.
Men största problemet är ju kondensen.
Jag jobbar med kyl och frys lokaler, nu i varmtider rinner det kondens på alla kalla ytor som träffar varmluften.
Hej
Den firma som rörmokaren tillhörde brukar inte sätta in denna typen av konvektor i villor De brukar använda de som ser ut som innerdörrarna på luft/luftvärmepumpar

Men de blir betydligt mer synliga än det jag valt och min konvektor är komplett med systemet för kondensvatten och Modbus-styrning och är rimligen tystare

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag har ju på systemet hela tiden
När värmen ökar sätter den igång och kyler och på lägsta farten går den till och från

Vi har bytt till bättre isolerade fönster och har persienner som stänger ute solen

Konvektorn har Modbus som vi senare kommer att styra med
Vi ska byta till kulturfönster med kulturglas så om något kommer det bli sämre isolerat 😂

C cpalm skrev:
En faktor är också vilken omfattning man tänker sig på anläggningen. Skall du kyla hela huset eller bara ett par sovrum? Om man tänker sig en mer omfattande anläggning får man också fundera på hur mycket kyleffekt det går att ta ut ur brunnen.
Hej
Jag har två borrhål som vardera passar 60 m vattendränkt lera som fryses ned under vintern

Det kan jämföras med en kylklamp på 120 m som magasinerar värme/kyla mellan sommar/vinter

Jag kommer framöver att se hur mycket som temperaturen varierar på vattnet som roterar

Den kyleffekt jag nu mäter upp stämmer ungefärligt med temperatur och flödesdata för fläktkonvektorn

Vi ska byta till kulturfönster med kulturglas så om något kommer det bli sämre isolerat 😂
Hej
Jag har ett ca 60 år gammalt hus som först fick bergvärme sedan LED-lampor, nytt kök, vitvaror, nya fönster och nu frikyla och reservkraft

Jag räknat med att i slutet på detta år vara nere i ca 28 % av husets elbehov jämfört med när det köptes

Under sommaren med två frysboxar och kökets kyl/frys (som tillsamman drar under 60W i genomsnitt samt frikylans ca 50 W vid drift så ser det ut som jag under sommaren kommer ned i ett snittbehov på ca 350 W
Framtida mätningar kommer att visa hur det går

350 W kan nuvarande batteriet för reservkraft teoretiskt driva i ca två dygn

Med det låga elbehovet ser jag inget akut orsak att investera i solceller

Blir det solceller så blir det nog på något sätt kopplat till reservkraften, vi får se

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag har ett ca 60 år gammalt hus som först fick bergvärme sedan LED-lampor, nytt kök, vitvaror, nya fönster och nu frikyla och reservkraft

Jag räknat med att i slutet på detta år vara nere i ca 28 % av husets elbehov jämfört med när det köptes

Under sommaren med två frysboxar och kökets kyl/frys (som tillsamman drar under 60W i genomsnitt samt frikylans ca 50 W vid drift så ser det ut som jag under sommaren kommer ned i ett snittbehov på ca 350 W
Framtida mätningar kommer att visa hur det går

Med det låga elbehovet ser jag inget akut orsak att investera i solceller

Blir det solceller så blir det nog på något sätt kopplat till reservkraften, vi får se
Jag gillar inte ljuset från LED, vill ha kulturglas och absolut inte solceller på mitt tak 😂

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Hur har du tänkt ventilationen om du ska totalrenovera? Ftx med kylning av tilluften borde väl gå att göra diskret och med tidstypiska ventiler.

Jag gillar inte ljuset från LED, vill ha kulturglas och absolut inte solceller på mitt tak 😂
Hej
Vilka ljuskällor använder du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.