16 749 läst ·
94 svar
17k läst
94 svar
Använda klassiska radiator för kyla på sommaren
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Hur många kvadrat är det den kyler? 2.4kw är bara 400 watt mer än vår mobila AC vi har i lgh och den klarar inte kyla mycket.M Martin Lundmark skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
HejAndersMalmgren skrev:
Jag håller på att trimma in både kylan och mätsystemet av flöde effekt och temperatur på olika ställen
Just nu är jag på resa och läser av mätvärden på distans men fläkten går på lägsta hastighet ca 10 W och cirkpumpen på ca 15 W så konvektorn kan leverera mer
Hur mycket kyla du behövde beror inte bara på yta utan även hur mycket värme som tillförs
Om inte annat sitter radiatorerna på fel ställe, kyla ska komma uppifrån, den sjunker ju.
Men största problemet är ju kondensen.
Jag jobbar med kyl och frys lokaler, nu i varmtider rinner det kondens på alla kalla ytor som träffar varmluften.
Men största problemet är ju kondensen.
Jag jobbar med kyl och frys lokaler, nu i varmtider rinner det kondens på alla kalla ytor som träffar varmluften.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Så är det ju, vi bor i ett betong stomme hus, det har tid innan det blir varmt. Men när betongen väl är uppvärmd så är det svårt kyla.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag håller på att trimma in både kylan och mätsystemet av flöde effekt och temperatur på olika ställen
Just nu är jag på resa och läser av mätvärden på distans men fläkten går på lägsta hastighet ca 10 W och cirkpumpen på ca 15 W så konvektorn kan leverera mer
Hur mycket kyla du behövde beror inte bara på yta utan även hur mycket värme som tillförs
HejAndersMalmgren skrev:
Jag har ju på systemet hela tiden
När värmen ökar sätter den igång och kyler och på lägsta farten går den till och från
Vi har bytt till bättre isolerade fönster och har persienner som stänger ute solen
Konvektorn har Modbus som vi senare kommer att styra med
HejIsakare skrev:
Den firma som rörmokaren tillhörde brukar inte sätta in denna typen av konvektor i villor De brukar använda de som ser ut som innerdörrarna på luft/luftvärmepumpar
Men de blir betydligt mer synliga än det jag valt och min konvektor är komplett med systemet för kondensvatten och Modbus-styrning och är rimligen tystare
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Vi ska byta till kulturfönster med kulturglas så om något kommer det bli sämre isolerat 😂M Martin Lundmark skrev:
HejC cpalm skrev:
Jag har två borrhål som vardera passar 60 m vattendränkt lera som fryses ned under vintern
Det kan jämföras med en kylklamp på 120 m som magasinerar värme/kyla mellan sommar/vinter
Jag kommer framöver att se hur mycket som temperaturen varierar på vattnet som roterar
Den kyleffekt jag nu mäter upp stämmer ungefärligt med temperatur och flödesdata för fläktkonvektorn
HejAndersMalmgren skrev:
Jag har ett ca 60 år gammalt hus som först fick bergvärme sedan LED-lampor, nytt kök, vitvaror, nya fönster och nu frikyla och reservkraft
Jag räknat med att i slutet på detta år vara nere i ca 28 % av husets elbehov jämfört med när det köptes
Under sommaren med två frysboxar och kökets kyl/frys (som tillsamman drar under 60W i genomsnitt samt frikylans ca 50 W vid drift så ser det ut som jag under sommaren kommer ned i ett snittbehov på ca 350 W
Framtida mätningar kommer att visa hur det går
350 W kan nuvarande batteriet för reservkraft teoretiskt driva i ca två dygn
Med det låga elbehovet ser jag inget akut orsak att investera i solceller
Blir det solceller så blir det nog på något sätt kopplat till reservkraften, vi får se
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Jag gillar inte ljuset från LED, vill ha kulturglas och absolut inte solceller på mitt tak 😂M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag har ett ca 60 år gammalt hus som först fick bergvärme sedan LED-lampor, nytt kök, vitvaror, nya fönster och nu frikyla och reservkraft
Jag räknat med att i slutet på detta år vara nere i ca 28 % av husets elbehov jämfört med när det köptes
Under sommaren med två frysboxar och kökets kyl/frys (som tillsamman drar under 60W i genomsnitt samt frikylans ca 50 W vid drift så ser det ut som jag under sommaren kommer ned i ett snittbehov på ca 350 W
Framtida mätningar kommer att visa hur det går
Med det låga elbehovet ser jag inget akut orsak att investera i solceller
Blir det solceller så blir det nog på något sätt kopplat till reservkraften, vi får se
Hur har du tänkt ventilationen om du ska totalrenovera? Ftx med kylning av tilluften borde väl gå att göra diskret och med tidstypiska ventiler.