13th Marine 13th Marine skrev:
Om inte annat kan du få lite inspiration.

Vet inte hur stora gjutjärnsgaller det finns, men man behöver rätt stor area för att kunna skyffla tillräckligt med luft för att få effekt.
Jo och det blir ju inte snyggt heller med för stort. De verkar bygga för mycket för infälld installation i väggen ändå.

C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De verkar bygga för mycket för infälld installation i väggen ändå.
Ja, skall det vara diskret krävs i princip att det finns utrymme bakom väggen, som t.ex. ovanpå ett badrum med sänkt innertak, ovanför en garderob eller liknande.

Det finns ju system för att utvinna kyla ur bergvärmesystemet på sommaren. Men dessa kräver speciella lösningar för att ta hand om kondens och sprida kylan. Skitfula är de också, passar inte i 20-tals hus. Borde man inte kunna lösa det att använda befintliga snygga radiatorer
Naturligtvis ligger det en del i detta tänket. Så länge radiatorerna har lägre temp än rumsluften kommer de kyla. Fast skall man undvika kondens kan de inte vara så väldigt kalla och då kyler det inte mycket.
men att man ställer dit temporärt kondensfångare och fläkt för de få varma dagar vi har?
Men om det skall göra någon större skillnad blir det som sagt kondens. Att temporärt montera kondensfångare fungerar kanske i teorin. Men knappast praktiskt eftersom det bildas kondens på hela systemet av rör, pumpar och kylare.

Kan man tänka sig att "temporärt ställa dit fläkt och kondensfångare" skulle jag tro att det är en bättre och snyggare lösning att använda någon av de produkter för portabel kyla som finns på marknaden.

C cpalm skrev:
Ja, skall det vara diskret krävs i princip att det finns utrymme bakom väggen, som t.ex. ovanpå ett badrum med sänkt innertak, ovanför en garderob eller liknande.
Hej
I mitt fall finns gott om plats på vinden

Frikylan ingår i min satsning på ett energikombinat. Att sänka eleffektbehovet utan att införa större effekttoppar (med tanke på effektavgiften) till huset

Jag vill även klara upp till en veckas strömavbrott alla tider på året

Dessutom så återför jag värme till borrhålen och ökar värmepumpens verkningsgrad på vintern

Jag kan även driva frikylan från mina batterier vid strömavbrott då även kylan är elenergieffektiv

Jag ser bättre ekonomi och stabilitet på mina investeringar om jag sänker mitt elbehov i ställe för att tillföra egen elgenerering

För privatekonomin brukar det långsiktigt vara bättre att sänka sina utgifter i stället för att öka sina inkomster

Redigerat:
  • Gilla
944_Driver
  • Laddar…
C
Bönhas Bönhas skrev:
Naturligtvis ligger det en del i detta tänket. Så länge radiatorerna har lägre temp än rumsluften kommer de kyla.
Frågan är hur mycket effekt de skulle leverera? När en vanlig radiator levererar värme pratar man om ∆T på 30° som dimensionerande i lågtempsystem, vilket så klart inte är aktuellt i en frikyleanläggning. Personligen tror jag inte man kommer i närheten av den önskade effekten utan forcerad konvektion.

Och vad kallt det blir om fötterna.

Bönhas Bönhas skrev:
Naturligtvis ligger det en del i detta tänket. Så länge radiatorerna har lägre temp än rumsluften kommer de kyla. Fast skall man undvika kondens kan de inte vara så väldigt kalla och då kyler det inte mycket.

Men om det skall göra någon större skillnad blir det som sagt kondens. Att temporärt montera kondensfångare fungerar kanske i teorin. Men knappast praktiskt eftersom det bildas kondens på hela systemet av rör, pumpar och kylare.

Kan man tänka sig att "temporärt ställa dit fläkt och kondensfångare" skulle jag tro att det är en bättre och snyggare lösning att använda någon av de produkter för portabel kyla som finns på marknaden.
Hej
Jag har avsiktligt undvikit system som kunde riskera fuktskador genom att alla kalla ledningar är isolerade och kondensaten samlas upp pumpas iväg och jag ser att det kommer vatten

Idag hamnar det vattnet i en skål som rinner över men håller hela tiden kallt vatten till katten när den är törstig

Redigerat:
Det finns ju system för att utvinna kyla ur bergvärmesystemet på sommaren. Men dessa kräver speciella lösningar för att ta hand om kondens och sprida kylan. Skitfula är de också, passar inte i 20-tals hus. Borde man inte kunna lösa det att använda befintliga snygga radiatorer men att man ställer dit temporärt kondensfångare och fläkt för de få varma dagar vi har?
Går att göra snyggt om man tänker till. Vi valde dolda konvektorer i kattvindar och utblås med klöverplåt/träramar i vägg/tak i vår flygel. Ventilationsutblås i taket med klöverplåt och träpanel runtom. Väggarna är tapetserade med mönstrad grå tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med mönstrad tapet och en fyrkantig öppning med klöverplåt och träram, designad för dold konvektor och utblås i kattvind.
Skapa konto

• Gilla
Gammelnörden och 7 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Går att göra snyggt om man tänker till. Vi valde dolda konvektorer i kattvindar och utblås med klöverplåt/träramar i vägg/tak i vår flygel.[bild][bild]
Är det rör till väggen eller sitter det en konvektor bakom där? Om rör vad för diameter?

Är det rör till väggen eller sitter det en konvektor bakom där? Om rör vad för diameter?
Isolerade rör på utblåssidan men så korta som möjligt. 150mm. Liten bit upp till sidovägg och rakt ner genom bjälklaget till rummet under.

Isolerade rör och metallbox inbyggda i ett trångt utrymme med trä- och plastytor, gul varningsetikett synlig.
Skapa konto

• Gilla
Gammelnörden och 3 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Isolerade rör på utblåssidan men så korta som möjligt. 150mm. Liten bit upp till sidovägg och rakt ner genom bjälklaget till rummet under.

[bild]
FYfan det där kan bli svårt i ett gammalt hus. Men man får fundera på det när vi ändå ska totalrenovera

C
FYfan det där kan bli svårt i ett gammalt hus. Men man får fundera på det när vi ändå ska totalrenovera
En faktor är också vilken omfattning man tänker sig på anläggningen. Skall du kyla hela huset eller bara ett par sovrum? Om man tänker sig en mer omfattande anläggning får man också fundera på hur mycket kyleffekt det går att ta ut ur brunnen.

C cpalm skrev:
En faktor är också vilken omfattning man tänker sig på anläggningen. Skall du kyla hela huset eller bara ett par sovrum? Om man tänker sig en mer omfattande anläggning får man också fundera på hur mycket kyleffekt det går att ta ut ur brunnen.
Hej
Just nu är det 31 grader ute och mellan 21 och 24 grader i de olika rummen i markplanet

Lägre temperaturer efterfrågas inte just nu

Jag mäter flöde och temperaturer och beräknar kyleffekt så jag har underlag till beslut om intrimning och drift

C cpalm skrev:
Jo det där får man titta på när vi fått tillträde har inte siffrorna i huvudet. Men alla har bergvärme i Bromma och tomterna är relativt små så effekten lär bli lidande.

Säljarna har en AC i vardagsrummet så lär vara problem med värmen gissar jag. Den ska bort, svinful både inne och ute

Magnus E K
Om det är ett 20-talshus kan man ju riva det och bygga ett nytt 20-talshus istället. Passa på medan det är möjligt; om fem år går det inte längre.

• Haha
  • Gilla
tommib och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.