16 749 läst ·
94 svar
17k läst
94 svar
Använda klassiska radiator för kyla på sommaren
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Jo och det blir ju inte snyggt heller med för stort. De verkar bygga för mycket för infälld installation i väggen ändå.13th Marine skrev:
Naturligtvis ligger det en del i detta tänket. Så länge radiatorerna har lägre temp än rumsluften kommer de kyla. Fast skall man undvika kondens kan de inte vara så väldigt kalla och då kyler det inte mycket.AndersMalmgren skrev:
Men om det skall göra någon större skillnad blir det som sagt kondens. Att temporärt montera kondensfångare fungerar kanske i teorin. Men knappast praktiskt eftersom det bildas kondens på hela systemet av rör, pumpar och kylare.AndersMalmgren skrev:
Kan man tänka sig att "temporärt ställa dit fläkt och kondensfångare" skulle jag tro att det är en bättre och snyggare lösning att använda någon av de produkter för portabel kyla som finns på marknaden.
HejC cpalm skrev:
I mitt fall finns gott om plats på vinden
Frikylan ingår i min satsning på ett energikombinat. Att sänka eleffektbehovet utan att införa större effekttoppar (med tanke på effektavgiften) till huset
Jag vill även klara upp till en veckas strömavbrott alla tider på året
Dessutom så återför jag värme till borrhålen och ökar värmepumpens verkningsgrad på vintern
Jag kan även driva frikylan från mina batterier vid strömavbrott då även kylan är elenergieffektiv
Jag ser bättre ekonomi och stabilitet på mina investeringar om jag sänker mitt elbehov i ställe för att tillföra egen elgenerering
För privatekonomin brukar det långsiktigt vara bättre att sänka sina utgifter i stället för att öka sina inkomster
Redigerat:
Frågan är hur mycket effekt de skulle leverera? När en vanlig radiator levererar värme pratar man om ∆T på 30° som dimensionerande i lågtempsystem, vilket så klart inte är aktuellt i en frikyleanläggning. Personligen tror jag inte man kommer i närheten av den önskade effekten utan forcerad konvektion.Bönhas skrev:
HejBönhas skrev:
Naturligtvis ligger det en del i detta tänket. Så länge radiatorerna har lägre temp än rumsluften kommer de kyla. Fast skall man undvika kondens kan de inte vara så väldigt kalla och då kyler det inte mycket.
Men om det skall göra någon större skillnad blir det som sagt kondens. Att temporärt montera kondensfångare fungerar kanske i teorin. Men knappast praktiskt eftersom det bildas kondens på hela systemet av rör, pumpar och kylare.
Kan man tänka sig att "temporärt ställa dit fläkt och kondensfångare" skulle jag tro att det är en bättre och snyggare lösning att använda någon av de produkter för portabel kyla som finns på marknaden.
Jag har avsiktligt undvikit system som kunde riskera fuktskador genom att alla kalla ledningar är isolerade och kondensaten samlas upp pumpas iväg och jag ser att det kommer vatten
Idag hamnar det vattnet i en skål som rinner över men håller hela tiden kallt vatten till katten när den är törstig
Redigerat:
Går att göra snyggt om man tänker till. Vi valde dolda konvektorer i kattvindar och utblås med klöverplåt/träramar i vägg/tak i vår flygel.AndersMalmgren skrev:
Det finns ju system för att utvinna kyla ur bergvärmesystemet på sommaren. Men dessa kräver speciella lösningar för att ta hand om kondens och sprida kylan. Skitfula är de också, passar inte i 20-tals hus. Borde man inte kunna lösa det att använda befintliga snygga radiatorer men att man ställer dit temporärt kondensfångare och fläkt för de få varma dagar vi har?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
En faktor är också vilken omfattning man tänker sig på anläggningen. Skall du kyla hela huset eller bara ett par sovrum? Om man tänker sig en mer omfattande anläggning får man också fundera på hur mycket kyleffekt det går att ta ut ur brunnen.AndersMalmgren skrev:
HejC cpalm skrev:
Just nu är det 31 grader ute och mellan 21 och 24 grader i de olika rummen i markplanet
Lägre temperaturer efterfrågas inte just nu
Jag mäter flöde och temperaturer och beräknar kyleffekt så jag har underlag till beslut om intrimning och drift
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Jo det där får man titta på när vi fått tillträde har inte siffrorna i huvudet. Men alla har bergvärme i Bromma och tomterna är relativt små så effekten lär bli lidande.C cpalm skrev:
Säljarna har en AC i vardagsrummet så lär vara problem med värmen gissar jag. Den ska bort, svinful både inne och ute