C cpalm skrev:
Jo på sikt påverkar brunnarna varandra, men om inte grannarna också kör frikyla är det ju bara ett plus för dig 🙂
Men det är knappast det som begränsar effektuttaget av frikyla, utan snarare att den termiska verkningsgraden inte är optimal inom det givna arbetsområdet. Eveco menar att man skall räkna med 25W kyleffekt per meter borrhål, dvs. 4kW för ett 160m borrhål.

Kan ju tipsa om att det inte är Gysinge själva som tillverkar glaset, så det går att få bättre priser på annat håll.
Vårt hål är 132 meter enligt besiktningen så mao 3.3kw

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Är på resa så jag har svårt att lägga in en bild men det är den på bilden som är infälld i taket i hallen som gränsar till flera rum

Avrinningen av kondensaten samlas upp och pumpas ut i en lang som jag stoppat ned i stupröret från brotaket
Då ser jag att avrinning fungerar
Går att göra jättefina installationer med de där! När de väl sitter i innertaket ser man inte/tänker man inte på dem. Dessvärre finns nog limiterad möjlighet att bygga in dem i bjälklag etc i egnahemmen i Olovslund.

H
Så jäkla skönt med frikyla nu i sommarvärmen. Installera det alla ni med varma hus och bergvärme är mitt tips.

En sak till med kylan. Den sänker fuktigheten i huset. Det gör mycket att slippa känna det där klibbet som blir i ett ikke kylt hus.

C cpalm skrev:
Kan ju tipsa om att det inte är Gysinge själva som tillverkar glaset, så det går att få bättre priser på annat håll.
Intressant! Vilken är tillverkaren och var kan man köpa?

C cpalm skrev:
Frågan är hur mycket effekt de skulle leverera? När en vanlig radiator levererar värme pratar man om ∆T på 30° som dimensionerande i lågtempsystem, vilket så klart inte är aktuellt i en frikyleanläggning. Personligen tror jag inte man kommer i närheten av den önskade effekten utan forcerad konvektion.
Det blir naturligtvis väldigt annorlunda mot om man värmer. Någon annan får räkna på det om de vill. Men att hålla 23C inne när det är 0C eller -20C eller kallare ute är en sak. Som kräver ganska mycket energi.

Att hålla 23C inne när det är 25C ute är en helt annan sak. De ytterst få dagarna det är över 25C ute kanske man får acceptera att ha 24C inne. De flesta har inte någon kyla alls. Även de flesta med bergvärme avstår. Så om jag förstod TS rätt var ämnet för tråden om man skulle kunna kyla med befintliga radiatorer. Alltså om man skulle kunna få lite bättre klimat inne på så sätt.

-10C i radiatorerna går ju inte. Men om man har koll på daggpunkten och undviker kondens finns det ändå en liten kyleffekt att få ut. Om den räcker "beror väl på".

Hanterar man kondensen går det att få ut lite mer. Att med så enkla medel kunna sänka med en eller två C kanske kan vara tillräckligt. De få dagar man vill sänka...

• Gilla
nino
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns ju system för att utvinna kyla ur bergvärmesystemet på sommaren. Men dessa kräver speciella lösningar för att ta hand om kondens och sprida kylan. Skitfula är de också, passar inte i 20-tals hus. Borde man inte kunna lösa det att använda befintliga snygga radiatorer men att man ställer dit temporärt kondensfångare och fläkt för de få varma dagar vi har?
vanlig ac går ju bra annars finns ju inbyggda så man slipper se den

Jag gillar inte ljuset från LED,
Jag bryr mig egentligen inte varifrån ljuset kommer. Men jag använder enbart LED sedan många år. Först av ekonomiska skäl och sedan också av miljömässiga/legala. Det som gör LED outstanding jämfört med gammel-lampor tycker jag är att man kan få exakt den färgtemperatur och ljusstyrka man vill.

vill ha kulturglas
Smaken skall man inte diskutera sägs det. Om var och en kan få det som de vill är det ju bra.
Själv tyckte jag det var ett lyft när vi flyttade till ett hus med modernt glas, så man kunde se ut ordentligt.

Modernt glas som kan vara härdat där det skall vara det enligt bestämmelserna kan man inte ersätta med annat. Och så är moderna glas tjockare och hållbarare redan innan de härdas. Diverse beläggningar som hindrar insyn, uv och gör glasen "självtvättande" vill jag inte vara utan.

Men så ser jag fönster främst som ett slags titthål mot omgivningen som jag vill kunna se opåverkad, korrekt, objektiv.

och absolut inte solceller på mitt tak 😂
Solceller finns det olika aspekter på. 😂

Det finns solceller som ser ut som "vanliga" tak i lite olika varianter. Och det finns de "normala" solcellerna som många inte vill ha på sina tak. F.ö. vill de inte ha dem någonstans på sina hus eller sin tomt. För väldigt många finns heller ingen ekonomi i det, så det är dubbelt ointressant.

Tekniken går framåt på många områden och vi får bättre och bättre material och produkter. Men det känns nästan som att solceller har passerat bäst-före-datum.

Många sub-trådar i denna tråd.

Men ett enkelt svar om det är kyla man är ute efter:
- skaffa en LLVP som installeras i de utrymmen du vill kyla. Finns många alternativ som ser riktigt estetiska ut om detta är viktigt.

Alternativen med sk "frikyla" via bergvermepump blir litet annorlunda, kanske inte alls vad som söks i aktuell miljö.

H Harald Blåtumme skrev:
- skaffa en LLVP som installeras i de utrymmen du vill kyla. Finns många alternativ som ser riktigt estetiska ut om detta är viktigt.
Ja, antingen det eller enklast portabel AC där man vill kyla.

H Harald Blåtumme skrev:
Många sub-trådar i denna tråd.

Alternativen med sk "frikyla" via bergvermepump blir litet annorlunda, kanske inte alls vad som söks i aktuell miljö.
Sitter redan en liftvärme pump i vardagsrummet. Skitful både inne och ute på fasaden. Den ska bort.

Redigerat:
Sitter redan en liftvärme pump i vardagsrummet. Skitfull både inne och ute på fasaden. Den ska bort.
Hej
Det som syns i taket med den fläktkonvektor jag valt är en fyrkantig vit ”ram”
Tillverkaren borde kunna tillverka varianter för andra miljöer

D
Bönhas Bönhas skrev:
Jag bryr mig egentligen inte varifrån ljuset kommer. Men jag använder enbart LED sedan många år. Först av ekonomiska skäl och sedan också av miljömässiga/legala. Det som gör LED outstanding jämfört med gammel-lampor tycker jag är att man kan få exakt den färgtemperatur och ljusstyrka man vill.
Det som naturligt ljus (t ex värmestrålning i solar och wolframtrådar) har är en komplett "normalfördelning" av våglängder omkring den vanligaste våglängden ("färgtemperaturen"). LED och t ex lågtrycksnatrium kan ge en enda våglängd (monokromatiskt ljus) vilket är fruktansvärt obehagligt. Därför görs en rad manipulationer av ljuset i bättre LED för att det genererade ljuset skall få olika våglängder som liknar den naturliga normalfördelningen. Det lyckas aldrig helt. I LED används ett surrogatmått för att mäta hur bra och naturliknade fördelningen av våglängder är: Ra-index. Detta är viktigare för upplevelsen än "temperaturen" (medianvåglängden).

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det som syns i taket med den fläktkonvektor jag valt är en fyrkantig vit ”ram”
Tillverkaren borde kunna tillverka varianter för andra miljöer
Fast även med en snygg ram så blir det konstigt ha den i taket. Klassiska självdragsventiler satt i väggen. Men det kanske går lösa med rör. Men man måste ju komma åt fläktkonvektorn för service så kan bli krånligt.

Edit: kanske man sätter en som du har i taket i hallen på övervåning så får den kyla övervåningen helt enkelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.