113 201 läst ·
919 svar
113k läst
919 svar
Använda endast svenskregistrerade hantverkare för jobbens skull?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Visst är avataren söt, men min gröna återkommer efter helgernapappskallen skrev:Snygg avatar förresten.
Men här några exempel jag blir lite fundersam över:
#12, du skriver: "Visst är arbetsmoralen högre hos våra utländska vänner". Hur har du kommit fram till det?? i din värld verkar det självklart, jag är av avvikande uppfattning, dom jobbar kanske fler timmar under tiden dom är här vilket givetvis är naturligt, men att dom skulle ha högre arbetsmoral.......tillåt mig tvivla.
#34, du skriver: "Om konkurrensen sker på ett lagligt sätt så ser jag inte problemet i stort." Ok så då tycker du att det är ok med hänvisningar till vad du kallar luddiga prislistor a´la ahlsells, påslag till höger och vänster eller andra typ av fulknep som faller inom lagen??? eller gäller detta bara när det utfaller till gagn för dig som konsument?
Till sist vill jag så här på juldagen avsluta med lite ironi, för man vill ju inte sitta och vara surmulen en juldag som denna, men min teori är att om du nu inte är ett av trollen i trolltyg i tomteskogen så gissar jag på politiker......
#12: Vad jag minns så var det inlägget en direkt motpol till ett inlägg liknande ditt eget för att få lite balans. Däremot helt ärligt när det kommer till hantverkare så har jag väldigt positiv erfarenhet av arbetsmoralen hos våra utländska hantverkare. Men en fråga som denna går inte att generalisera åt något håll om man ska vara ärlig, människor är individer oberoende vilket pass dom har.
#34: Nu kan du inte blanda ihop 2 olika sakfrågor. Folk som jobbar i Sverige ska göra det inom befintlig lagstiftning.
När det kommer till insyn i marknaden och avsaknad av transparenta offerter är en helt annan frågeställning där jag hellre ser att branschen sanerar sig själv än att det tvingas på en lagstiftning.
Politiker
Men det är ju PRECIS det du gör !! Dessutom i bestämd form när man läser det ser det ut som det är en dokumenterad absolut sanning.Nimajneb skrev:
Vi tar det igen: "Visst är det så att arbetsmoralen är högre hos våra utländska vänner"
Antingen har du belägg för din tes och då får du gärna presentera den, annars kan vi bara beklaga det sätt du för debatt på.
Blandar inte ihop något, inte om man ska tolka inläggen efter vanligt sunt förnuft tidigare, om utländska hantisar kan hålla låga priser genom ex. lägre skatt i hemlandet, lönedumpning, bo på byggarbetsplatsen eller vad det nu må vara så är det ok så länge det hamnar innanför lagens råmärke.....för någonstans är väl ändå vitsen med utländska hantisar att det ska vara billigt/billigare om vi nu ska lägga handen på hjärtat.Nimajneb skrev:#34: Nu kan du inte blanda ihop 2 olika sakfrågor. Folk som jobbar i Sverige ska göra det inom befintlig lagstiftning.
När det kommer till insyn i marknaden och avsaknad av transparenta offerter är en helt annan frågeställning där jag hellre ser att branschen sanerar sig själv än att det tvingas på en lagstiftning.
Och då är min fråga om det är lika ok med utnyttjande åt andra hållet där man vinstmaximerar inom lagens råmärken i företagets intresse???
Ursäkta om det uppfattats som att jag duckat i denna fråga, det har inte varit min mening.Jugend skrev:
Men för egen del kan jag säga att konkurrensen fungerar väl. Vi får vara på tårna och blir jämförda ofta och har ibland tuffa upphandlingar särskilt vid större entreprenader och även vid mindre arbeten ex hos privatpersoner så hugger vi inte till bara för vi kan, det är allt för vanskligt på ett företag som har gott rykte och över 35 år i branchen.
Däremot tar vi bra betalt för våra tjänster och tjänar pengar på vår verksamhet, det är inget jag sticker under stol med.
Då vill jag poängtera att vi är toktransparanta i våra priser som ALLTID är fasta per objekt så vi har nog aldrig haft en kund som klagat på fakturan (och knappt på utförandet heller)
Hur som helst så känns det dock som det spelar mindre roll vad jag svarar för det känns som du redan har en bestämd åsikt som omöjligt kan ändras.
Får även känslan att om man kan ta bra betalt och tjänar pengar så fungerar inte konkurrensen verkar vara en gångbar tes hos vissa här på forumet.
Mitt tips: Släpp bitterheten och skit i att vissa företag tjänar stöddigt med pengar, det kommer garanterat se likadant ut om tio år också. Gå vidare i livet !
Redigerat:
Om det nu inte uteslutande Nimajneb som får svara så svarar jag.pappskallen skrev:
Visst ... ja självklart. Så länge det håller sig inom lagens råmärken som du skriver.
Och vinstmaximerar gör väl de flesta företag som regel, med mer eller mindre framgång och med mer eller mindre smarta metoder.
Och det hela lär bli självreglerande i en fungerande marknadsekonomi. Om det visar sig bli synnerligen lönsamt att driva något slags företag så lockar det till sig fler aktörer och priset för kunden sjunker till att antalet aktörer stabiliseras på en vettig nivå.
En nivå där vinsten för företagaren och priset för den utförda tjänsten passar både säljaren och köparen.
Nu skrev jag en massa självklarheter förstås, ursäkta för det.
Att ställa saker på sin spets är en fantastisk bra teknik för att föra diskussionen framåt samt att öppna upp för nya vinklingar och inte fastna i det gamla tänket. Jg och många andra använder den tekniken för att öppna upp och i sann BH anda se till att tråden utvecklas.pappskallen skrev:Men det är ju PRECIS det du gör !! Dessutom i bestämd form när man läser det ser det ut som det är en dokumenterad absolut sanning.
Vi tar det igen: "Visst är det så att arbetsmoralen är högre hos våra utländska vänner"
Antingen har du belägg för din tes och då får du gärna presentera den, annars kan vi bara beklaga det sätt du för debatt på.
Blandar inte ihop något, inte om man ska tolka inläggen efter vanligt sunt förnuft tidigare, om utländska hantisar kan hålla låga priser genom ex. lägre skatt i hemlandet, lönedumpning, bo på byggarbetsplatsen eller vad det nu må vara så är det ok så länge det hamnar innanför lagens råmärke.....för någonstans är väl ändå vitsen med utländska hantisar att det ska vara billigt/billigare om vi nu ska lägga handen på hjärtat.
Och då är min fråga om det är lika ok med utnyttjande åt andra hållet där man vinstmaximerar inom lagens råmärken i företagets intresse???
Ditt andra argument förstår jag inte riktigt men jag tror att du försöker applicera dina högs personliga värderingar, vilka jag har full respekt för, på en större grupp människor. Sådant brukar inte fungera i långa loppet.
Det finns regleringar för hur arbetsmiljö, skatter etc ska hanteras och dessa ska enl mig följas.
Om du ser på frågeställningen från ett annat håll..ta alla Svenskar som jobbar i Norge inom Fiske, Bygg, restaurang etc, dom åker dit för att maximera sin inkomst och väljer i väldigt många fall att bo o jobba på ett sätt som dom kanske normalt inte skulle ha gjort i Sverige.
Din sista kommentar förstår jag inte heller, ett sunt företag försöker väl alltid att vinstmaximera långsiktigt, ser inget fel i det så länge det gör det på en öppen konkurrensutsatt marknad och följer lagar o normer.
Det är bara att gratulera. Ni verkar leva i bra verklighetskontakt och dessutom erbjuda det många här efterfrågar. Transparens och yrkesskicklighet och inte minst yrkesstolthet.pappskallen skrev:Men för egen del kan jag säga att konkurrensen fungerar väl. Vi får vara på tårna och blir jämförda ofta och har ibland tuffa upphandlingar särskilt vid större entreprenader och även vid mindre arbeten ex hos privatpersoner så hugger vi inte till bara för vi kan, det är allt för vanskligt på ett företag som har gott rykte och över 35 år i branchen.
Däremot tar vi bra betalt för våra tjänster och tjänar pengar på vår verksamhet, det är inget jag sticker under stol med.
Då vill jag poängtera att vi är toktransparanta i våra priser som ALLTID är fasta per objekt så vi har nog aldrig haft en kund som klagat på fakturan (och knappt på utförandet heller)
Och som du själv skriver så tjänar ni nog bra på det. Att vara duktig på att redogöra för sitt upplägg, pris och annat är säkert en stor konkurrensfördel. Är det sen kombinerat med bra jobb och rykte så blir ni ju sen en vinnare.
Att många företag tjänar stöddigt med pengar och det sticker i ögonen på mig, det ska jag inte sticka under stol med.Får även känslan att om man kan ta bra betalt och tjänar pengar så fungerar inte konkurrensen verkar vara en gångbar tes hos vissa här på forumet.
Mitt tips: Släpp bitterheten och skit i att vissa företag tjänar stöddigt med pengar, det kommer garanterat se likadant ut om tio år också. Gå vidare i livet !
Men det är ju inte småhantverkarna som tjänar stöddigt med pengar och som jag avundas, inte på något vis.
Då irriterar jag mig hellre på blocket.se, storbankerna, fastighetsmäklare och musikindustrin, och sånt, typ.
Det enda jag brukar vända mig mot är när nisse-VVS kommer här och skriver att en hantverkare måste ta 640:/ timme , som att det skulle vara någon slags naturlag.
Han kan bara ta precis så mycket som någon är beredd att betala. Om det så skulle vara max 100spänn i timmen, eller 1000spänn i timmen för den delen.
Det som sen är jobbigt är att veta om den hantverkare man får är bra, helt enkelt värd sin timpenning samt risken att bli blåst på en massa hittepå avgifter som inte avtalats i förhand.
Detta sista är inget problem så länge man råkar på riktiga och seriösa hantverkare (oavsett nationalitet), men risken att gå på en riktig mina ska inte underskattas.
Genom att påstå saker man inte har belägg för???Nimajneb skrev:
Ska jag språka för egen del ser jag inte din a debattekniker som annat än förvirrande.
Så jag ställer frågan en tredje gång: Har du belägg för påståendet "Visst är det så att arbetsmoralen är högre hos våra utländska vänner", hur VET du att det ÄR så??
Det är konstigt att du aldrig förstår när det inte riktigt går ihop för dig.......Nimajneb skrev:Ditt andra argument förstår jag inte riktigt men jag tror att du försöker applicera dina högs personliga värderingar, vilka jag har full respekt för, på en större grupp människor. Sådant brukar inte fungera i långa loppet.
Det finns regleringar för hur arbetsmiljö, skatter etc ska hanteras och dessa ska enl mig följas.
Om du ser på frågeställningen från ett annat håll..ta alla Svenskar som jobbar i Norge inom Fiske, Bygg, restaurang etc, dom åker dit för att maximera sin inkomst och väljer i väldigt många fall att bo o jobba på ett sätt som dom kanske normalt inte skulle ha gjort i Sverige.
Din sista kommentar förstår jag inte heller, ett sunt företag försöker väl alltid att vinstmaximera långsiktigt, ser inget fel i det så länge det gör det på en öppen konkurrensutsatt marknad och följer lagar o normer.
Jag försöker inte applicera någonting utan undrar bara över din moral när du å ena sidan verkar tycka det är ok att lönedumpa betala lägre skatter utomlands osv (när det gynnar konsument rent prismässigt) men inte när det gäller att ha moraliskt tvivelaktiga påslag osv. bara för att hänvisa till att det är lagligt.....
Klumpigt uttryckt av mig, vad jag menade var som ex en hantverkare med låt säga 6 anställda som kan ta ut några hundra tusen i aktieutdelning........Mikael_L skrev:Att många företag tjänar stöddigt med pengar och det sticker i ögonen på mig, det ska jag inte sticka under stol med.
Men det är ju inte småhantverkarna som tjänar stöddigt med pengar och som jag avundas, inte på något vis.
Då irriterar jag mig hellre på blocket.se, storbankerna, fastighetsmäklare och musikindustrin, och sånt, typ.
.
Pappskallen: Jag tror att jag uttrycker mig klumpigt. Jag tycker det är genuint intressant hur ni som står på andra sidan uppfattar konkurrensen. Om det är hårdare inom snickeri eller el tex.
Jag har faktiskt ingen fast uppfattning av olika delar av hantverksmarknaden. Jag vet inte hur konkurrensen ser ut i hela landet tex. Man utgår från de områden där jag personligen har upphandlat tjänster.
Jag grundar min syn på hantversgillet på samma sätt som alla andra sektorer. Jag tycker att man inte skall gnälla utan spotta i nävarna, jag tycker inte att om man väljer att jobba inom marknadsekonomin (läs inte kommunalt eller statligt) så får man acceptera en högre otrygghet och därmed också uppgång- samt nedgång i lön. Att ropa på tullar, orättvisor och annat hjälper inte utan man måste kavla upp ärmarna och använda sin SWAT-analys som den gode Benjamin föreslår. Vissa här i forumet tolkar jag det som om det är otänkbart att gå ned i lön. Det är en bekvämlighetsfråga. Jag tror som jag skrivit förut att man kan höja timlönen bara man arbetar "modern" och inser att man har ett serviceyrke. Men om man inte klarar det då måste man jobba med prisbilden. Och att man inte skall behöva göra det om man inte klarar konkurrensen vänder jag mig emot. Då verkar man inte tala med sina kunder om hur det är i deras verksamheter.
Att en firma med sex anställda skall kunna ge aktieutdelning är väl självklart.
Jag har faktiskt ingen fast uppfattning av olika delar av hantverksmarknaden. Jag vet inte hur konkurrensen ser ut i hela landet tex. Man utgår från de områden där jag personligen har upphandlat tjänster.
Jag grundar min syn på hantversgillet på samma sätt som alla andra sektorer. Jag tycker att man inte skall gnälla utan spotta i nävarna, jag tycker inte att om man väljer att jobba inom marknadsekonomin (läs inte kommunalt eller statligt) så får man acceptera en högre otrygghet och därmed också uppgång- samt nedgång i lön. Att ropa på tullar, orättvisor och annat hjälper inte utan man måste kavla upp ärmarna och använda sin SWAT-analys som den gode Benjamin föreslår. Vissa här i forumet tolkar jag det som om det är otänkbart att gå ned i lön. Det är en bekvämlighetsfråga. Jag tror som jag skrivit förut att man kan höja timlönen bara man arbetar "modern" och inser att man har ett serviceyrke. Men om man inte klarar det då måste man jobba med prisbilden. Och att man inte skall behöva göra det om man inte klarar konkurrensen vänder jag mig emot. Då verkar man inte tala med sina kunder om hur det är i deras verksamheter.
Att en firma med sex anställda skall kunna ge aktieutdelning är väl självklart.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Jugend: Oavsett yrke så jublar väl ingen över sänkt lön, eller? Som egenföretagare så blir ju lönen vad den blir, beroende på vilka intäkter företaget har. Inga intäker alls, ja då blir det ingen lön den månaden...
Angående konkurrensen i hantverkarsvängen så tror jag att det är lite sämre på privatmarknaden.
Många serriösare företagare vill helst jobba mot företag. Då blir det bara händiga Nisse och hans polare som konkurrerar om privatjobben. Ingen som är riktigt haj på det här med hantverk, de är bara lycksökare...
Inom mitt område så går många sysslolösa idag, så där borde det finnas konkurrens...
Angående konkurrensen i hantverkarsvängen så tror jag att det är lite sämre på privatmarknaden.
Många serriösare företagare vill helst jobba mot företag. Då blir det bara händiga Nisse och hans polare som konkurrerar om privatjobben. Ingen som är riktigt haj på det här med hantverk, de är bara lycksökare...
Inom mitt område så går många sysslolösa idag, så där borde det finnas konkurrens...
Jag har redan svarat på arbetsmoralsfrågan, bara att läsa innantill.pappskallen skrev:Genom att påstå saker man inte har belägg för???
Ska jag språka för egen del ser jag inte din a debattekniker som annat än förvirrande.
Så jag ställer frågan en tredje gång: Har du belägg för påståendet "Visst är det så att arbetsmoralen är högre hos våra utländska vänner", hur VET du att det ÄR så??
Det är konstigt att du aldrig förstår när det inte riktigt går ihop för dig.......
Jag försöker inte applicera någonting utan undrar bara över din moral när du å ena sidan verkar tycka det är ok att lönedumpa betala lägre skatter utomlands osv (när det gynnar konsument rent prismässigt) men inte när det gäller att ha moraliskt tvivelaktiga påslag osv. bara för att hänvisa till att det är lagligt.....
När det kommer till din andra frågeställning så har jag uppenbarligen en vidare syn på frågan då jag inte sätter en bättre och billigare produkt = lägre lön. Jag har redan beskrivit ett antal olika verktyg för att analysera och angripa frågan på ett mer konstruktivt sätt än att bara lipa. Då du uppenbarligen är främmande för sådant så råder jag dig till att googla lite samt lyssna med erfarna kollegor och vänner om hur dom utvecklar sina affärskoncept.
Ja, du har rätt, naturligt är ett bättre ordval på fenomenet.Thomas59 skrev:Det är knappast rationell men möjligen fullt naturligt. Ingen bransch mår i det långa loppet bra av bristande konkurrens och handelshinder etc även om det i det korta perspektivet framstår som fördelaktigt.
Jag kan också förstå att smutskastning framstår som attraktivt men det är inte heller en framgångsrik strategi särskilt om incitamenten att "förbättra sin egen konkurrenskraft" saknas.
Det beteende du försvarar är således inte rationellt men möjligen fullt naturligt i det korta perspektivet.
Handels- och konkurrenshinder samt smutskastning har vad jag vet aldrig legat bakom någon företagssucce i modern tid men du kanske kan rätta mig om jag har fel?
Det finns två problem i dessa ändlösa trådar.
Freddy identifierade det ena: Gluffsgluffs pratar (oftast) om b2b och inte privatmarknaden. På andra sidan bordet refererar ALLA till hur det fungerar på privatmarknaden eftersom BH är ett konsumentforum.
Det andra problemet är att hantverkarna pratar om hur det fungerar för hantverkare som sköter sig och alla andra diskuterar hantverkare som inte sköter sig. Det vore kanske bättre om alla diskuterade hur man får ordning på dom som inte sköter sig istället.....
Freddy identifierade det ena: Gluffsgluffs pratar (oftast) om b2b och inte privatmarknaden. På andra sidan bordet refererar ALLA till hur det fungerar på privatmarknaden eftersom BH är ett konsumentforum.
Det andra problemet är att hantverkarna pratar om hur det fungerar för hantverkare som sköter sig och alla andra diskuterar hantverkare som inte sköter sig. Det vore kanske bättre om alla diskuterade hur man får ordning på dom som inte sköter sig istället.....
Framförallt är jag av åsikten att det är mest ett teoretiskt resonemang. På ekonomiutbildningarna på universiteten gillar de att säga att höga marginaler drar till sig konkurrenter som gör att priserna sjunker till någon form av jämviktsläge, kanske mest för att det låter rimligt att det borde vara så. Men om man tittar sig omkring så tycker jag mig se branscher som historiskt haft väldigt höga marginaler och har det fortfarande utan att ha drabbats av jämviktsteorin. Det kan iofs vara så att det är "annat" som gör att konkurrenterna inte kan komma in och "förstöra" marginalerna, eller så tar det många år innan konkurrenternas intåg ger någon märkbar effekt på marginalerna eller så är inte marknaden alla gånger så perfekt som de försöker påvisa på universiteten.Mikael_L skrev:Och det hela lär bli självreglerande i en fungerande marknadsekonomi. Om det visar sig bli synnerligen lönsamt att driva något slags företag så lockar det till sig fler aktörer och priset för kunden sjunker till att antalet aktörer stabiliseras på en vettig nivå.
En nivå där vinsten för företagaren och priset för den utförda tjänsten passar både säljaren och köparen.
Nu skrev jag en massa självklarheter förstås, ursäkta för det.![]()
Att vi inte har en perfekt marknadsekonomi håller jag med om men trots detta vore det kul om du kunde ge några exempel på där inte marknaden fungerar så kan vi klura lite runt detta efteråtbra-byggare skrev:Framförallt är jag av åsikten att det är mest ett teoretiskt resonemang. På ekonomiutbildningarna på universiteten gillar de att säga att höga marginaler drar till sig konkurrenter som gör att priserna sjunker till någon form av jämviktsläge, kanske mest för att det låter rimligt att det borde vara så. Men om man tittar sig omkring så tycker jag mig se branscher som historiskt haft väldigt höga marginaler och har det fortfarande utan att ha drabbats av jämviktsteorin. Det kan iofs vara så att det är "annat" som gör att konkurrenterna inte kan komma in och "förstöra" marginalerna, eller så tar det många år innan konkurrenternas intåg ger någon märkbar effekt på marginalerna eller så är inte marknaden alla gånger så perfekt som de försöker påvisa på universiteten.