Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jugend skrev:
Skall diskussionen vara hederlig måste man exkludera förmögenheter och tala om exempelvis ersättningar för ledande befattningshavare.
Tja, fast det finns väl ingen av de VDar vi pratar om som jobbar för lönen idag? De jobbar ju för spekulationsvinsterna på sina optioner. (Jmf Barnevik...) Och det är ju ett skäl till den sortens kortsiktiga risktagande utan att bygga långsiktigt värde som vi ser som ett problem. Och börsinvesteringar kan väl vara väl så sterila. Pengar är makt, och om en allt större del samlas hos ett allt mindre antal, och andelen pengar ökar och antalet minskar, så tycker inte jag det är oproblematiskt.

Det är inte så att jag är emot det kapitalistiska inslaget i en blandekonomi, långtifrån, och spekulation kan leda till ökad likviditet och minskat risktagande (dvs rädslan för spekulanter kan göra att man sköter sig bättre) vilket kan vara positivt. Men allt med måtta. Man kan och bör dra gränser (exv. för bankers utlåningsgrad och villighet att spekulera, vi har ju sett vad övermåtta kan leda till), jag tror och tycker det är dags att börja hålla emot, så att pendeln i god ordning kan svänga tillbaka. Ett jag står för ett äktsvenskt "lagom är bäst" mao. :)

Såg ni idrottsgalan på TV som precis slutade? Dom var inte finkänsliga där inte.
BcJHw.jpg
Ursäkta, det var riktigt OT.

• Gilla
Drömhus2012 och 2 till
  • Laddar…
haha vacker bild Bo!

Nä jag tror inte att ledningarna arbetar för eventuella optioner längre. Problemet är att ledningarna får för mycket betalt i grundlön inklusive bonus, jämfört med vanligt folk. Det tycker jag är mycket större problem än förmögenheterna. Optionsprogram har man fått stopp på - i alla fall den värsta sorten. Fallskärmarna har man ju dock inte fått stopp på.

Barnevik är grymt orättvist behandlad. Problemet är att ingen någonsin orkar sätta sig ned och läsa på om vad det var han skapade, och jämföra honom med andra vd:ar skapat. Istället tjatar man om det beloppet han fick för det han skapade. Tycker det är en form av ohederlig populism faktiskt.

blackadder skrev:
Jo, färdtjänsten är ju ett föredöme vad det gäller effektivitet............
Jag mnenade den principiella effektiviteten i systemet, inte att vissa implementationer sköts av klåpare.

När jag studerade på 80-talet fungerade färdtjänsten i Mölndals kommun (där jag körde) så att den som fått färdtjänst beviljat bara kunde ringa taxi eller stoppa en på gatan och betala 20% av taxametern. Givetvis fick man aldrig någon dricks för det var ju synd om alla färdtjänsttagare. Att säga att korruption beviljat vissa färdtjänst av andra skäl än att de hade svårt att röra sig är ett understatement. Det var billigare att åka taxi än att ha egen bil.

Denna avart styrdes sedan runt -90 upp så att färdtjänsttagare fick ringa centralen i förväg och beställa en resa, centralen lade sedan samman körningar så att spillkörning minskades. Dessutom kunde färdtjänsten som en enad beställare (det accepterades inte längre att färdtjänsttagarna bokade resor själv) knacka ner priset. Dessutom infördes att färdtjänsttagaren skulle antingen lösa månadskort för 150kr eller lägga 20 kr per resa. Det blev ett himla gnäll. Ett tag försökte alla slippa betala genom att langa fram en 500-lapp men då körde man bara runt till ett ställe där man kunde växla (det fanns fotfarande postkontor då) så efter en omväg på en kvart fattade de flesta och ofoget försvann.

Som sämst i början av 90-talet var priset nere på 160 kr i timmen, fria mil. Minns själv hur jag körde runt med förståndshandikappade när det skulle storstädas på hemmen för man var kort om personal i krisens spår och att sätta en efterbliven i en taxi var billigare än att ringa in en vik som förstärkning.

Sovjet kunde aldrig invaderat Sverige för Svenska armen hade använt färdtjänsten i stället för helikoptrar för att transportera trupp och materiel så vi hade kunnat stå emot.

Ja, det var ju ett tag sedan jag slutade läsa i den här tråden. Ber om ursäkt att jag missat den totala urspårningen och stänger tråden.

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.