Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fruppe skrev:
Hemlighetsmakeri alltså, då tycker jag din bransch är överbetald och borde flyttad utomlands ;)
Perfekt, redan fixart, 90% av bussinessen ligger utomlands. Nästa fråga tack.... :wow:

Redigerat:
Jugend skrev:
Pappskallen förstår inte hur du kan vara upprörd över det här. Om man skattar i sitt hemland så måste man väl få konkurrera. Hur skulle våran exportindustri annars finnas till om alla resonerar på det viset? :x
Vem har sagt att jag är upprörd??? Vad baserar du det på? ska jag vara ärlig så är jag mest road, men just sådana påståenden gör att hela detbatten blir helt fel! Och det är även detta jag reagerar på när det gäller påståendet med arbetsmoralen. Att haspla ur sig saker som man inte har belägg för förstör ju bara debatten och just den kommentaren om någon visar väl ett förakt mot svenska hantverkare om någon, åtminstone som jag tolkar den

Att ett exportföretag i Sverige skattar i Sverige är givetvis en självklarhet då det företaget verkar här, rätt framförallt gentemot andra konkurrenter i sverige inom samma branch.

Just därför är det i min mening självklart att man ska skatta i det land man huvudsakligen verkar om man tex.har ett bussbolag, vårdbolag eller byggbolag.

Tycker du det är ok att ha ett vårdbolag på Caymanöarna för att minimera skatt? tycker du det är juste ur konkurrenssynpunkt?

Redigerat:
Tänk hur tråkigt livet skulle vara om inte den svenska avundsjukan fanns
Vi vill gärna tjäna pengar ,bara ingen annan gör det åxå
Vi vill gärna ha motorvägar att åka på ,men inte där vi bor
Vi vill gärna ha grön el ,men tycker att vindsnurror är fula
Vi vill gärna åka till lågprisbutiken ,men blir förbannade när den polska lastbilen blokerar vägen
Vi vill gärna ha öppna landskap att se på när vi åker till Lidl o köper importerad Mjölk
Vi hyr gärna en stuga på landet om sommaren ,men blir sura för att bonden kör med traktorn
Vi går gärna ut i strejk för högre lön ,sen är det regeringens fel att företagen flyttar utomlands
Det dår att göra listan hur lång som helst ,men summa summarum är ju den svenska avundsjukan

• Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
larsson r skrev:
Tänk hur tråkigt livet skulle vara om inte den svenska avundsjukan fanns
Vi vill gärna tjäna pengar ,bara ingen annan gör det åxå
Vi vill gärna ha motorvägar att åka på ,men inte där vi bor
Vi vill gärna ha grön el ,men tycker att vindsnurror är fula
Vi vill gärna åka till lågprisbutiken ,men blir förbannade när den polska lastbilen blokerar vägen
Vi vill gärna ha öppna landskap att se på när vi åker till Lidl o köper importerad Mjölk
Vi hyr gärna en stuga på landet om sommaren ,men blir sura för att bonden kör med traktorn
Vi går gärna ut i strejk för högre lön ,sen är det regeringens fel att företagen flyttar utomlands
Det dår att göra listan hur lång som helst ,men summa summarum är ju den svenska avundsjukan
Nejdå. Jag skulle hellre kalla det att vi vill både äta kakan och ha den kvar.

Det vill även hantverkarna som propagerar för att vi endast ska anlita svenska hantverkare. Dom vill slippa konkurrens från andra hantverkare, men samtidigt köpa utländska bilar, mobiler och TV-spel för pengarna dom tjänar.

edit:
Och självklart är det väldigt mänskligt och normalt att vilja äta kakan och samtidigt ha den kvar, bara så inte hantverkarna nu känner sig speciellt påhoppade. Varför jag skrev så var ju för att det var just hantverkarjobben vi diskuterade.
Skulle vi diskuterat lågprisbygghandel vs kunnig bygghandel så skulle jag varit tvungen att erkänna att jag själv vill både handla billigt och samtidigt ha kvar kunnandet, dvs både äta kaka och ... ;)

Redigerat:
pappskallen skrev:
Vem har sagt att jag är upprörd??? Vad baserar du det på? ska jag vara ärlig så är jag mest road, men just sådana påståenden gör att hela detbatten blir helt fel!

Tycker du det är ok att ha ett vårdbolag på Caymanöarna för att minimera skatt? tycker du det är juste ur konkurrenssynpunkt?
Nog är du upprörd alltid, det kan vilken amatörpsykolog som helst se i ditt sätt att skriva;)

Jag förstår att du fått tillräckligt med insikt nu för att inse att ditt spår med "polska" hantverkare var en återvändsgata för ditt resonemang så nu hoppar du på något helt annat.... vårdbolag med huvudkontor på Cayman Island.
Visst kan det vara irriterande, med att Cayman företaget får del i vinster genom tex management fees.
Men hur detta sätter konkurrensen ur spel förstår jag inte riktigt? Det får du gärna försöka förklara.

Nimajneb skrev:
Nog är du upprörd alltid, det kan vilken amatörpsykolog som helst se i ditt sätt att skriva;)

Jag förstår att du fått tillräckligt med insikt nu för att inse att ditt spår med "polska" hantverkare var en återvändsgata för ditt resonemang så nu hoppar du på något helt annat.... vårdbolag med huvudkontor på Cayman Island.
Visst kan det vara irriterande, med att Cayman företaget får del i vinster genom tex management fees.
Men hur detta sätter konkurrensen ur spel förstår jag inte riktigt? Det får du gärna försöka förklara.
Ytterligare ett lågvattenmärke där du påstår saker som du inte har några som helst belägg för......men det är ju som sagt ditt signum lite grand så kör du på bara......

men som sagt upprörd är det sista jag är, det kan jag lova, däremot så är jag bra road och till och med delar av min omgivning har läst och skakat på huvudet.

återvändsgata....nä tror inte det, som sagt jag är ganska övertygad att du hade lite otur när du tänkte just då....(också)

Vad gäller att slippa skatt på vinster och konkurrens så är det väl kanske så att man kan använda denna vinst som således blir större än konkurrenternas i nästa upphandling.....exempelvis.

Hursom så är ju grundresonemanget att konkurrensen sätts ur spel när man genom att inte betala skatter och avgifter där man verkar, anställer billig utländsk arbetskraft med F-skattsedel under anställningsliknande former etc.

Men jag förstår: du tycker det är ok iom. att det är lagligt, men du tycker inte det är ok när företag utnyttjar sina lagliga möjligheter.

Men jag ska inte pressa dig mer utan du ska få vrida och vända på inläggen, missförstå och trolla ifred.....

Säger som Mexicanen, taco hej på ett tag......

pappskallen, eftersom du skriver om ett ämne som du helt tydligt antingen inte har den minsta aning hur saker fungerar eller så sitter du inne med någon fullkomlig unik information så vore det kul att veta med några konkreta exempel på hur du tänker.
Det verkar som du tror att tex vissa vårdbolag eller andra multisar inte betalar skatt i Sverige när dom är verksamma här.

bra-byggare skrev:
Naa, jag väljer att låta bli för jag har inga konkreta belägg för att orsaken är just denna, jag har inte detaljanalyserat branscherna och har inte kunskapen till att göra det heller så det är mest mina egna funderingar emellanåt om att den där teorin ibland verka ta väldigt lång tid på sig att göra sitt jobb.
Då hoppar jag in. "Market failure" är ett ganska välkänt och välstuderat fenomen. (Även om de flesta bara brukar komma till första kapitlet i ekonimiböckerna som sjunger marknadens lov, så brukar man missa "market failure" redan i kapitel två.)

Det finns många skäl till market failure, jag har redan tagit upp en; informationsassymetri. Den skulle jag säga är förhärskande och avgörande när vi pratar hemmabyggbranschen. Den belastar inte b2b byggbbranschen i någon större utsträckning, eftersom köparen där håller sig med beställarkompetens (inte ovanligt att det är folk som varit "på andra sidan" och har stor insikt i leverantörens ekonomiska verklighet). Men det finns många andra, mer eller mindre naturliga monopol eller oligopol (vanligt på en så liten marknad som Sverige, inte något större problem för tjänster men jag tycker det finns tydliga tecken vad gäller byggvaror). Sedan har vi andra barriärer som försvårar för spelare, t ex den stora regleringen av eltjänster (eller läkartjänster) i Sverige. Bara för att ta några. (Se exv. http://en.wikipedia.org/wiki/Market_failure)

Så om vi skall våga oss på att lista branscher där man historiskt haft höga marginaler länge;

Microsoft - Anklagad och fälld för att vara ett monopol (odiskutabelt) och för att missbruka sin ställning (klarade de sig ifrån), har en vinstmarginal på 30% i runda slängar. (IBM var i samma sits i för trettio år sedan).

Energimarknader - speciellt el är en annan. Jag skulle säga att vi ser det i Sverige med idag med ett mycket högt vinstuttagande sett historiskt och utan att man ens klarar leveranserna lika bra som man gjorde förut. Här har vi en massa klassiska skäl, externaliteter (i form av regleringar), monopolliknande situation, höga barriers to entry, svårt för kunderna att byta (nätleverantör) osv.

Det senare är ett av skälen till att jag generellt är skeptisk till den utförsäljnings/avregleringshysteri som vi sett i Sverige, 20 efter det att Thatcher visat på problemen, men men. Vi har haft ganska välfungerande regleringar inom många branscher; Apoteket är ett exempel (om det nu var rätten att köpa Alvedon på macken som var grejjen så hade det gått att ordna inom det existerande systemet), där jag inte sett någon förbättring, eller ens potentialen för sådana. Men i stort sett varje sådan (utom möjligtvis sotningsmonopolet och telekom) har IMHO inte lett till någon större förbättring, till största delen för att förutsättningarna för en fungerande marknad inte finns. Automatiskt market failure.

Den som orkar Googla hittar säkert fler exempel. :)

• Gilla
Jugend
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Då hoppar jag in. "Market failure" är ett ganska välkänt och välstuderat fenomen. (Även om de flesta bara brukar komma till första kapitlet i ekonimiböckerna som sjunger marknadens lov, så brukar man missa "market failure" redan i kapitel två.)

Det finns många skäl till market failure, jag har redan tagit upp en; informationsassymetri. Den skulle jag säga är förhärskande och avgörande när vi pratar hemmabyggbranschen. Den belastar inte b2b byggbbranschen i någon större utsträckning, eftersom köparen där håller sig med beställarkompetens (inte ovanligt att det är folk som varit "på andra sidan" och har stor insikt i leverantörens ekonomiska verklighet). Men det finns många andra, mer eller mindre naturliga monopol eller oligopol (vanligt på en så liten marknad som Sverige, inte något större problem för tjänster men jag tycker det finns tydliga tecken vad gäller byggvaror). Sedan har vi andra barriärer som försvårar för spelare, t ex den stora regleringen av eltjänster (eller läkartjänster) i Sverige. Bara för att ta några. (Se exv. [länk])

Så om vi skall våga oss på att lista branscher där man historiskt haft höga marginaler länge;

Microsoft - Anklagad och fälld för att vara ett monopol (odiskutabelt) och för att missbruka sin ställning (klarade de sig ifrån), har en vinstmarginal på 30% i runda slängar. (IBM var i samma sits i för trettio år sedan).

Energimarknader - speciellt el är en annan. Jag skulle säga att vi ser det i Sverige med idag med ett mycket högt vinstuttagande sett historiskt och utan att man ens klarar leveranserna lika bra som man gjorde förut. Här har vi en massa klassiska skäl, externaliteter (i form av regleringar), monopolliknande situation, höga barriers to entry, svårt för kunderna att byta (nätleverantör) osv.

Det senare är ett av skälen till att jag generellt är skeptisk till den utförsäljnings/avregleringshysteri som vi sett i Sverige, 20 efter det att Thatcher visat på problemen, men men. Vi har haft ganska välfungerande regleringar inom många branscher; Apoteket är ett exempel (om det nu var rätten att köpa Alvedon på macken som var grejjen så hade det gått att ordna inom det existerande systemet), där jag inte sett någon förbättring, eller ens potentialen för sådana. Men i stort sett varje sådan (utom möjligtvis sotningsmonopolet och telekom) har IMHO inte lett till någon större förbättring, till största delen för att förutsättningarna för en fungerande marknad inte finns. Automatiskt market failure.

Den som orkar Googla hittar säkert fler exempel. :)
Kloka ord som vanligt av dig.

Måste dock invända mot det du säger ang. apoteksmonopolet. Har via en bekant fått lite insyn i hur prissättning sker på läkemedel (mot återförsäljarna), framförallt de receptbelagda. Det är inte en bra marknad, och jag tror att det nu finns förutsättningar att förändras.

Fortfarande kostar till exempel Alvedon eller liknande generika oerhört mkt mer i Sverige än i England.

Akahigi
stoif skrev:
Kloka ord som vanligt av dig.

Måste dock invända mot det du säger ang. apoteksmonopolet. Har via en bekant fått lite insyn i hur prissättning sker på läkemedel (mot återförsäljarna), framförallt de receptbelagda. Det är inte en bra marknad, och jag tror att det nu finns förutsättningar att förändras.

Fortfarande kostar till exempel Alvedon eller liknande generika oerhört mkt mer i Sverige än i England.
Plus att Apotekets kriterier för att ta in resp inte ta in receptfria läkemedel inte verkar ha varit transparent.

Tycker generellt sett det är lite tufft att säga att våra avregleringar lett till market failures. Finns alltid för och nackdelar, men generellt sett tycker jag det är bra.

Bra Lars Stefan som alltid. Att kritisera Apoteket är väl lite att ta i? Man har ju aktivt arbetat för att öka andelen generika tex som sparat oss skattepengar. Jämför med USA tex. På lång sikt kan man ju undra varför ett privatägt apotek skall göra det som är mest samhällsnyttigt kontra det som är mest nyttigt för egna plånboken? SvD skrev en jättebra artikel i ämnet tidigare i år. Om man bara ville öka tillgängligheten fanns en ganska stor vinst att plocka av för att investera i mer apotek.
Min personliga åsikt är att mycket av avregleringarna som sker bygger på en uppfattning man har om statligt ägande som är 20-30 år gammal. Tycker trots allt att många myndigheter har förbättrat sig oerhört mycket successivt.
Om man skall göra samhällsmedborgarna en tjänst skall man titta på ifall priserna följer KPI eller inte. Om de inte följer KPI finns det ju all anledning att förändra strukturen eller att medborgarna är gravt missnöjda med servicen. Det var man väl heller inte med Bilprovningen tex?

Men om man skall flytta sig till topic. Lars Stefan vad tror du man kan göra mot market failure? För informationsunderskott kommer kunderna alltid att ha när det gäller hyfsat avancerade former av sällanköp? Jag tror att bollen måste ligga hos en branschorganisation för att städa.

Det finns definitivt massor som branschen kan göra för att självsanera sig själv, vilket jag tycker är bättre än att lagstiftaren ska in o peta.
Annars vad jag tror är att vi behöver en aktör som går in på marknaden och tar kommandot, förutsättningarna finns ju helt klart. Vi har ju traditioner i Sverige med både Multisar (Ikea o HM), "lokala" (Byggmax, Rinkaby etc) som levererar mycket för pengarna där kunden känner sig trygg och inte tror sig bli lurad när det kommer tlll Value4Money.

En större regional, nationell eller Europakatör skulle kunna hitta en profil här tex genom franchising hitta ett koncept som säkrar kvalitet och pris på jobbet samt även säkra en god komponent/material försörjning.
Tyvärr är vi traditionellt dåliga på tjänstesektorn i Sverige så det kanske behövs någon utländsk aktör som ser möjligheten.

Om vi hade en sådan aktör som man visste att om man ringer så kommer dom samt har låga och transparenta kostnader så skulle det ske en revolution inom övriga branschen.

Även med vertikal integration så skulle vissa av dagens aktörer kunna kliva in, varför inte en Byggmax snickare eller en Rinkabyrörkrökare. Vi kan gå ännu längre och se en Ikea hantverkare och då talar vi verkligen en full integration från skogen och in i våra hem.

Jugend skrev:
Bra Lars Stefan som alltid. Att kritisera Apoteket är väl lite att ta i?
Tack, det var ju snällt! (Och alla ni andra med. :)) Men jag var otydlig. Som storkund hos Apoteket (å familjens vägnar) så har jag bara upplevt negativa konsekvenser av Apoteksavregleringen. Ja, på receptfria läkemedel så har de haft ett överpris, men en stor del av det gick till att subventionera oss som handlade receptbelagda mediciner. Inte främst då på pris, men tillgänglighet. Man hade förut mycket mer hemma (som blev gammalt och fick slängas) vilket gjorde att man kunde vara rimligt säker på att få sitt recept. Inte så idag. Nu måste vi beställa nästan allt i förväg. (Om det bara var tillgången till Alvedon man var ute efter så hade man inte behövt sträcka sig till en total avreglering.)

Detta är en del av en annan av mina käpphästar, nämligen den forskning som visar att våra europeiska "välvilliga monopol" faktiskt typiskt är kostnadseffektiva. Vad de däremot gör är att lägga sig på en nivå som är högre än vad folk faktiskt vill betala för. De lägger sig istället på den nivå som folk säger sig vilja ha och säger sig vilja betala för, men faktiskt inte gör när det kommer till kritan. (Man ser iofs exakt samma sak i större industri, exv. Ericssons produktutveckling, så det är inte unikt för staten.)

Så jag är generellt *skeptisk* till avregleringen av välvilliga monopol när dessa bevisligen fungerar bra, servar infrastruktur eller andra samhällsviktiga funktioner, det finns stordriftsfördelar och höga barriers to entry (jmf. ingen bygger ett till fjärrvärmnät till ditt hus). Jag är alltså starkt för en blandekonomi, med betoning på "bland".

Det är dock lite OT här eftersom snickarna inte har monopol, välvilligt eller annat, på sina tjänster i Sverige. ;)

Jugend skrev:
Men om man skall flytta sig till topic. Lars Stefan vad tror du man kan göra mot market failure? För informationsunderskott kommer kunderna alltid att ha när det gäller hyfsat avancerade former av sällanköp? Jag tror att bollen måste ligga hos en branschorganisation för att städa.
Ja, som jag sagt tidigare så tror jag att det är en av de stora knäckfrågorna. Jag ser inte att vi skall ha så många andra potentiella problem, dvs stordriftsfördelar (njet), barriers to entry (inte mycket), offentlig reglering (tja, den finns, men är "nödvändig" skulle jag säga). Ett intressant motmedel mot informationsövertag är ju just det här, byggahusforum alltså! Det har ju bla redan nämnts av elsäkerhetsverket som en påverkande faktor vad gäller behörighetsdiskussionen. Hur mycket en ökande digital kommunikation kunder emellan kan ändra maktbalansen på 20-30 års sikt (det är den tid det tar) skall bli spännande att se. Motsvarande har ju redan påverkat varumarknaden betydligt. När jag på 80-talet importerade datorer från England så var det krångligt, unikt och något jag var ganska ensam om i den större bekantskapskretsen. Idag har ju snart sagt varenda kotte handlat från Kina på internet. Detta är en stor del i att vi lyckats hålla våra reallöner trots minskade inkomster, dvs att de varor vi köper blivit billigare i samma takt.

Även om jag tror att man måste titta per bransch och inte kan dra hantverkare över en kam, så tror jag att vi kommer att se en ökande konkurrens från resten av europa. (Pss som vi i min bransch har måste anpassa oss till en situation där indier tagit över våra jobb. Ericsson är idag lika stora som innan bubblan sprack. MEN 3/4 av styrkan är anställd utomlands, innan bubblan så var det bara 1/2. Vi har tappat ett SAAB om året de senaste åren bara på Ericssons "uteblivna" anställningar i Sverige jmf med hur det skulle sett ut på nittiotalet.)

Sedan har vi ju nationella regleringar där jag själv håller koll på elinstallationsbranschen särskilt. Det skall bli spännande att se vad ev. avregleringar kommer att ge där. (För andra då. Jag köper inga sådana tjänster själv... :))

Mikael_L skrev:
Jag är inte helt säker på vad du menar med detta stycke.
Att om ingen köper Svenskt för att det är för dyrt, allt för att en skitig hantverkare inte ska ha en bra lön ... hmmm...

Men det är bra att du skriver "varför svenska företag inte vill gå ner i samma prisnivå som vissa utländska". Vill är ju en sak, måste en annan.

Sen kan jag väl tycka ett det är mer "ett kortsiktigt vänstersocialistiskt tänk" att hålla uppe inhemska löner med fiktiva handelshinder. Typ som det såg ut i alla Warsawapaktens länder på den tiden.

Men till sist undrar jag detta innebär att du även tycker att vi endast skulle (få) köpa kläder sydda i Sverige för att ha skyddat vår TEKO-industri. Bara köpa svensktillverkade båtar. Bara köpa datorer från Luxor (ABC80 och ABC800 om du har hört talas om dom). Bara köpa Ericsson mobiler (inte Sony-Ericsson då alltså). Bara köpa elmaterial från ASEA. Bara köpa motorcyklar från Monark och kameror från Hasselblad. Exemplen går att ta i oändlighet.

Fast gäller önskan om detta "skydd" endast när det är den egna verksamheten som hotas, eller kan du på allvar tänka dig att skydda vilken svensk företagsamhet som helst med dina egna medel när hot från annat håll nalkas?
Det handlar inte om måsten utan en hypotes om vad som skulle kunna ske om handling utförs enligt vissas retorik på detta forum. Hur du tolkar respektive mening samt om du tar det ur sammanhanget i inlägget, mina samlade inlägg i diskussionen och diskussionen i sig är ju då upp till dig men för att förtydliga några saker då.

Ett företag VILL inte gå ner i pris exempelvis för det skulle innebära minskade inkomster som kan leda till inköp av sämre material, friställande av personal osv osv, man måste lägga in fackliga aspekter i det hela också.

Vänstersocialistiskt tänk är lite annorlunda nu än under kalla kriget, men det jag försökte komma till fast jag då inte utvecklade det var att man hellre vill höja skatterna än att låta företagen i landet tjäna pengar och bidra på det sättet genom skattern, konsumtion samt konsumtionen av kunderna osv. Låter väl lite bakvänt men jag tycker vänsterpolitiken blir mer och mer bakvänd ju närmare val vi kommer.

Genom att i sverige köpa kläder sydda i annat land fast i en butik/företag registrerat i sverige och som skattar i sverige så "köper vi svenskt"....att rata utländsk klädindustri i produktion är inte rätt väg. Gällande byggbranschen så köper troligen den polske hantverkaren och den svenske material/verktyg som är gjorda i samma fabrik i Kina men sen är frågan om gynnandet för det utförda arbetet och vilken stat som sedan tar in skatterna osv.

Varför är svenska sömmerskor mindre skyddsvärda än svenska hantverkare?

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.