Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Nimajneb skrev:
Att vi inte har en perfekt marknadsekonomi håller jag med om men trots detta vore det kul om du kunde ge några exempel på där inte marknaden fungerar så kan vi klura lite runt detta efteråt:)
Naa, jag väljer att låta bli för jag har inga konkreta belägg för att orsaken är just denna, jag har inte detaljanalyserat branscherna och har inte kunskapen till att göra det heller så det är mest mina egna funderingar emellanåt om att den där teorin ibland verka ta väldigt lång tid på sig att göra sitt jobb.

Nimajneb skrev:
Jag har redan svarat på arbetsmoralsfrågan, bara att läsa innantill.
Nej det har du inte.
Frågan var om du har belägg för ditt påstående som om man läser det i sitt sammanhang ter sig som absolut och bestämt.
Har du belägg för ditt så säkra påstående??? Ja eller nej?

Nimajneb skrev:
När det kommer till din andra frågeställning så har jag uppenbarligen en vidare syn på frågan då jag inte sätter en bättre och billigare produkt = lägre lön. Jag har redan beskrivit ett antal olika verktyg för att analysera och angripa frågan på ett mer konstruktivt sätt än att bara lipa. Då du uppenbarligen är främmande för sådant så råder jag dig till att googla lite samt lyssna med erfarna kollegor och vänner om hur dom utvecklar sina affärskoncept.
Åter igen är du där...... du krånglar till det, svarar inte på frågan, låtsas inte förstå.....

Frågan är enkel: tycker du som du påstår att det är ok med ex luddiga påslag och andra medel som faller inom lagen?? (precis som du tycker det är ok med lönedumpnig skatter utomlands osv)
Du behöver bara svara ja eller nej.

börjar poletten trilla ner varför jag gissade på politiker??

pappskallen skrev:
Nej det har du inte.
Frågan var om du har belägg för ditt påstående som om man läser det i sitt sammanhang ter sig som absolut och bestämt.
Har du belägg för ditt så säkra påstående??? Ja eller nej?

Åter igen är du där...... du krånglar till det, svarar inte på frågan, låtsas inte förstå.....

Frågan är enkel: tycker du som du påstår att det är ok med ex luddiga påslag och andra medel som faller inom lagen?? (precis som du tycker det är ok med lönedumpnig skatter utomlands osv)
Du behöver bara svara ja eller nej.

börjar poletten trilla ner varför jag gissade på politiker??
Men ge upp nu, jag har ju redan svarat på frågan.
Men för att göra det enklare för just dig, det är ju jul o man ska vara snäll så ska jag hjälpa dig på traven.

För det första så är ditt citat taget när jag kommenterade ett påstående som jag uppfattade som det motsatta, därav motpolen i inlägget. Om det stämmer.... tja, när det gäller hantverkare så stämmer det i stora drag enligt min erfarenhet. När det gäller industrin så har jag tillgång till undersökningar som påvisar att inom ett antal industrisegment så är den Svenska effektiviteten klart lägre en den vi hittar i många andra länder.

När det gäller dina luddiga påslag så har ju detta tjatats om tidigare och om du inte har läst eller förstått detta så bygger det resonemanget på att vi inte har en fungerande marknad inom hantverkarnäringen, vilket med största sannolikhet kommer att leda till någon form av reglering om inte branschen själv kan bättra sig. (självsanering)

När det gäller beskattning så är det ju så att om du har kvar ditt boende i Sverige och jobbar utomlands så ska du beskattas i Sverige. Detta tycker jag är helt naturligt då det ju är på hemmaplan som man nyttjar dom offentliga medlen över tiden.

Så för att svara på din fråga så måste man vara mer tydlig och förstå frågan man ställer.

bra-byggare skrev:
Naa, jag väljer att låta bli för jag har inga konkreta belägg för att orsaken är just denna, jag har inte detaljanalyserat branscherna och har inte kunskapen till att göra det heller så det är mest mina egna funderingar emellanåt om att den där teorin ibland verka ta väldigt lång tid på sig att göra sitt jobb.
Inget att vara rädd för, personligen kan jag inte heller hitta några företag som lever skyddat från konkurrens om det handlar om en ren marknad. På en ej fungerande marknad finns massor med exempel.

Jag är väldigt nyfiken på vad Nimajneb jobbar med?

Fruppe skrev:
Jag är väldigt nyfiken på vad Nimajneb jobbar med?
Den frågan ställer jag mig själv ibland också:wow:

Nimajneb skrev:
Men ge upp nu, jag har ju redan svarat på frågan.
Men för att göra det enklare för just dig, det är ju jul o man ska vara snäll så ska jag hjälpa dig på traven.

För det första så är ditt citat taget när jag kommenterade ett påstående som jag uppfattade som det motsatta, därav motpolen i inlägget. Om det stämmer.... tja, när det gäller hantverkare så stämmer det i stora drag enligt min erfarenhet. När det gäller industrin så har jag tillgång till undersökningar som påvisar att inom ett antal industrisegment så är den Svenska effektiviteten klart lägre en den vi hittar i många andra länder.
.
Ja jösses......
Ok, så "Visst är arbetsmoralen högre hos våra utländska vänner" kommer av att du i stora drag har den erfarenheten........

Ok, det var en bra hjälp på traven. Svaret är nej du har inga belägg för ditt påstående.
du hasplade ur dig det bara för att få en motpol.........bra jobbat, men, det är ju just såna här fantasier som spär på hantverkarföraktet. helt i onödan.

Ungefär lika trovärdigt som när du å ena sidan tycker det är ok bara för det är lagligt medan å andra sidan du ondgör dig över Ahlsells prislista, framkörningsavgifter osv. trots att det inte är olagligt. moralen hänger inte ihop om man säger så.

Undrar om det är nån som tar dina inlägg på allvar?? Jag gör det inte iallafall.....

Nimajneb skrev:
Den frågan ställer jag mig själv ibland också:wow:
Hemlighetsmakeri alltså, då tycker jag din bransch är överbetald och borde flyttad utomlands ;)

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Akahigi
Jugend skrev:
Att en firma med sex anställda skall kunna ge aktieutdelning är väl självklart.
Egentligen inte. Break even är nollresultat.

Akahigi
pappskallen skrev:
Ja jösses......
Ok, så "Visst är arbetsmoralen högre hos våra utländska vänner" kommer av att du i stora drag har den erfarenheten........

Ok, det var en bra hjälp på traven. Svaret är nej du har inga belägg för ditt påstående.
du hasplade ur dig det bara för att få en motpol.........bra jobbat, men, det är ju just såna här fantasier som spär på hantverkarföraktet. helt i onödan.

Ungefär lika trovärdigt som när du å ena sidan tycker det är ok bara för det är lagligt medan å andra sidan du ondgör dig över Ahlsells prislista, framkörningsavgifter osv. trots att det inte är olagligt. moralen hänger inte ihop om man säger så.

Undrar om det är nån som tar dina inlägg på allvar?? Jag gör det inte iallafall.....
Förutsatt att de verkligen betalar skatt och avgifter i hemlandet, så har väl Nimajneb en poäng?

Det är väl skillnad på lagligt i bemärkelsen betalar sin skatt, och lagligt i bemärkelsen lägga in (för all del lagliga) saker i avtalen som gör det svårare för kunden att bedöma om han får rätt pris. Båda sakerna handlar ju om vad som är lagligt, men det är en himla skillnad. Jag tycker inte moralen blir osammanhängande där.

Vi kan ju tycka att polsk skatt och sociala avgifter är låga men de röstar man ju om i Polen.

Akahigi skrev:
Egentligen inte. Break even är nollresultat.
Vad menar du. Varför tar du upp break even? Jag har väl inte hävdat något annorlunda. Ett udda uttalande att en firma med sex personer skall kunna ge utdelning. Ja, svarade ja. Det skall den väl kunna göra. :)

Akahigi
Jugend skrev:
Vad menar du. Varför tar du upp break even? Jag har väl inte hävdat något annorlunda. Ett udda uttalande att en firma med sex personer skall kunna ge utdelning. Ja, svarade ja. Det skall den väl kunna göra. :)
Menar mest att ett bolag med sex personer mycket väl kan gå helt utan utdelning, dvs med nollresultat.

Mycket snack om hantverkarförakt. Jag tycker mig faktiskt inte se det alls i forumet. Däremot går det att skönja ett förakt mot verksamheter där man tar igen en låg timlön med materialpåslag, framkörningsavgifter, otydliga avgifter etc som köparen aldrig är med om när de köper andra varor och därför seriöst inte kan granska eller förutsäga att de skall komma på fakturan. Jag tycker att det är det som Nimanjeb riktar in sig mot.

Pappskallen förstår inte hur du kan vara upprörd över det här. Om man skattar i sitt hemland så måste man väl få konkurrera. Hur skulle våran exportindustri annars finnas till om alla resonerar på det viset? :x

Akahigi skrev:
Menar mest att ett bolag med sex personer mycket väl kan gå helt utan utdelning, dvs med nollresultat.
Absolut det håller jag verkligen med om. Att det skulle vara en rättighet med utdelning är en helt annan femma. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.