Funderar allvarligt på ett 3 årigt avtal på ca 150öre kw/h. Sjukt högt med tanke på att jag i två veckor till ligger på 40öre kw/h.

Produktionskostnaden för de som producerar ström i Sverige är samma som innan putin startade sitt krig nu i feb 2022. Strömproducenterna i Sverige drar alltså in oskäliga och enorma vinster på folkets bekostnad, som tvingar ner folket och svenska företagen ner på knä. De tjänar sig gyllene näsor, som det heter. Inte rättvist. Nästan varje timma, året om, säljer de bort från Sverige ca 4000 MW, till utlandet.
Just nu denna timma säljer de ut 3800 MW.

Redigerat:
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Produktionskostnaden för de som producerar ström i Sverige är samma som innan putin startade sitt krig nu i feb 2022. Strömproducenterna i Sverige drar alltså in oskäliga och enorma vinster på folkets bekostnad, som tvingar ner folket på knä. Inte rättvist. Nästan varje timma, året om, säljer de bort från Sverige ca 5000 MW, till utlandet.
Räknas villor med solpaneler in som ”strömproducenter”?

Får inte mina paneler installerade förrän nov/dec så jag kommer inte hinna sälja ngt under 2022.

A Arnodt skrev:
Produktionskostnaden för de som producerar ström i Sverige är samma som innan putin startade sitt krig nu i feb 2022. Strömproducenterna i Sverige drar alltså in oskäliga och enorma vinster på folkets bekostnad, som tvingar ner folket på knä. De tjänar sig gyllene näsor, som det heter. Inte rättvist. Nästan varje timma, året om, säljer de bort från Sverige ca 4000 MW, till utlandet.
Just nu denna timma säljer de ut 3800 MW.
Hur borde det vara enligt dig då?

M m@nge skrev:
Räknas villor med solpaneler in som ”strömproducenter”?

Får inte mina paneler installerade förrän nov/dec så jag kommer inte hinna sälja ngt under 2022.
Tråkigt lång lev.tid...
Vad beställde du och från vilken leverantör?

G grogg skrev:
Tråkigt lång lev.tid...
Vad beställde du och från vilken leverantör?
Har fått in offerter från ett flertal firmor och de flesta kunde leverera först till runt november.

M m@nge skrev:
Har fått in offerter från ett flertal firmor och de flesta kunde leverera först till runt november.
Förstår det. Vissa firmor är fullbokade resten av 2022.
Men ändå intressant att veta vad du köpte tillslut då jag själv ska beställa nu och även jag i Örebro.

G grogg skrev:
Förstår det. Vissa firmor är fullbokade resten av 2022.
Men ändå intressant att veta vad du köpte tillslut då jag själv ska beställa nu och även jag i Örebro.
Japp lång leverans, jag bor i Kumla och har valt att köra på solkraft i Viby. Räknar med leverans runt nyår eller början på året:( Dom hade både mycket att göra och nämde även halvledar brist. Talade med Sveasolar för nån vecka sen dom trodde installation runt nov i Örebro området.

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det är nog missförstånd här.
mange menar att han får 13000 kWh/år.
Medan jag tror Anaii menar att han har 16 kWp installerad paneleffekt, dvs han har 40 st paneler varje på 400 Wp.

Man får hålla reda på kWh och kW, och kWp, annars snackar man förbi varandra.
kWp med det menas kW peak, dvs märkeffekt på panel.
Lite sent svar, jag är inte så aktiv.
Stämmer bra det du säger. Jag räknar med en årsproduktion på ca 14500 kWh med mina förutsättningar.

Världen är väldigt liten. Sällar mig still skaran av Örebroare. ^^

Jag väntar nu på att Eon ska byta min mätare så jag får slå på anläggningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.