Det är nog missförstånd här.
mange menar att han får 13000 kWh/år.
Medan jag tror Anaii menar att han har 16 kWp installerad paneleffekt, dvs han har 40 st paneler varje på 400 Wp.
Man får hålla reda på kWh och kW, och kWp, annars snackar man förbi varandra.
kWp med det menas kW peak, dvs märkeffekt på panel.
Medan jag tror Anaii menar att han har 16 kWp installerad paneleffekt, dvs han har 40 st paneler varje på 400 Wp.
Ja det där har jag dålig koll påA Arnodt skrev:Det är nog missförstånd här.
Nu har du fel med en faktor 1000.
Börjar närma sig att signera en av offerterna.
Hur tänker ni med batterier? Värt att skaffa idag eller är det några år bort? Dels att de blir lite billigare och samtidigt effektivare.
Om jag nu väljer att även installera ett batteri, vilken storlek bör det vara på?
Hur tänker ni med batterier? Värt att skaffa idag eller är det några år bort? Dels att de blir lite billigare och samtidigt effektivare.
Om jag nu väljer att även installera ett batteri, vilken storlek bör det vara på?
Lagringsbatterier är utbyggbara. Om du är ute efter att få 50 % skattereduktion på batteri-växelriktaren och lagringsbatteri. Välj då nu minsta möjliga lagringsbatteri. Då får du nu lågt totalkostnad för anläggningen. Du kan sedan om ett halvår eller senare köpa till ytterligare lagringsbatteri och få 50 % de nya lagringsbatterierna. Synpunkten att lagringsbatterier förmodligen blir billigare i framtiden, gör ju det att nu välja minsta lagringsbatteri är än mer intressant.
Annars kan du alltid i efterhand byta ut din vanliga växelriktare och montera dit en batterilagrings-växelriktare(så kallad hybrid-växelriktare) och lagringsbatterier. Då detta får du 50 % skattereduktion. Du får visserligen din begagnade vanliga växelriktare över, men sådana är eftertraktade och kan säljas.
Annars kan du alltid i efterhand byta ut din vanliga växelriktare och montera dit en batterilagrings-växelriktare(så kallad hybrid-växelriktare) och lagringsbatterier. Då detta får du 50 % skattereduktion. Du får visserligen din begagnade vanliga växelriktare över, men sådana är eftertraktade och kan säljas.
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 495 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 495 inlägg
Om kriget mot förmodan skulle ta slut och nordström 2 tas i drift enligt plan skulle payofftiden på solceller kunna landa på 30 år istället. Nu ser det inte så sannolikt ut tyvärrJ Jonas786 skrev:
Spontant känns det som att jag avvaktar batteri. Det kanske jag hoppar på om 5-10 år. Finns ju faktiskt ett ”tak” på hur mkt jag vill lägga ut just nu. Finns tyvärr andra utgifter.A Arnodt skrev:Lagringsbatterier är utbyggbara. Om du är ute efter att få 50 % skattereduktion på batteri-växelriktaren och lagringsbatteri. Välj då nu minsta möjliga lagringsbatteri. Då får du nu lågt totalkostnad för anläggningen. Du kan sedan om ett halvår eller senare köpa till ytterligare lagringsbatteri och få 50 % de nya lagringsbatterierna. Synpunkten att lagringsbatterier förmodligen blir billigare i framtiden, gör ju det att nu välja minsta lagringsbatteri är än mer intressant.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 495 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 495 inlägg
officiellt nej. Men i vinter när elpriserna är över 10kr kW/h och det är elransonering och industrier står stilla så finns risken att det ser annorlunda ut. Man har gjort sig beroende av Ryssland på ett ansvarslöst vis och omställningen ifrån det tar bara längre och längre tid ju längre politiker pysslar med symbolpolitik och fortsätter påstå att mer vindkraft är lösningen.A Arnodt skrev:
Nu i kväll kl. 19:00 - 20:00 är timspottpriset 4,91 kr/kWh. Alltså de som har sådant timspottprisavtal, vilket få har, får punga ut med 4,91 + elcertifikat ca 0,02 + vinst elhandelsbolag 0,06 + energiskatt ca 0,30 + nätöverföringsavgift ca 0,25 + moms på hela kalaset, blir tokhöga 6,93 kr/kWh.
Har man emellertid vanligt rörligt elprisavtal, som är enligt medel av alla ca 720 timmarna spotpriserna i månaden, då betalar man istället totalt ca 2,90 kr/kWh, inkl. moms, per kWh de timmarna idag.
Månadsmedelspottpriset Elområde 4(södra Sverige)är hittills denna månad juli 2022, 1,72 kr/kWh. Det är högt!
Har man emellertid vanligt rörligt elprisavtal, som är enligt medel av alla ca 720 timmarna spotpriserna i månaden, då betalar man istället totalt ca 2,90 kr/kWh, inkl. moms, per kWh de timmarna idag.
Månadsmedelspottpriset Elområde 4(södra Sverige)är hittills denna månad juli 2022, 1,72 kr/kWh. Det är högt!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 495 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 495 inlägg
Det här kan inte leda till något annat än en lågkonjuktur (Depression??) ...A Arnodt skrev:Nu i kväll kl. 19:00 - 20:00 är timspottpriset 4,91 kr/kWh. Alltså de som har sådant timspottprisavtal, vilket få har, får punga ut med 4,91 + elcertifikat ca 0,02 + vinst elhandelsbolag 0,06 + energiskatt ca 0,30 + nätöverföringsavgift ca 0,25 + moms på hela kalaset, blir tokhöga 6,93 kr/kWh.
Medianlönen i Sverige 2021 var 33 200, räkna generöst att den har gått upp till 35 000 i år vilket den inte bör ha gjort.
Det ger 23 500 efter skatt ungefär, lite mer. Säg att man bor i ett hus som drar 3000kw/h per månad under de kallare månaderna och elpriset drar upp till 10kr kw/h. Man kommer inte ens klara att dra runt sina elräkningar på en lön längre då. Konsumtionen borde störtdyka och skapa massiv arbetslöshet, eller missar jag någonting?