3 435 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Antal normcentraler ?
Vet inte om Bo tappat glasögonen här för det ser dåligt ut på flera punkter. Om du ser på ledaren grå på inkommande mot säkringen är det skador från varmgång där. Samma med varmgång på brytarens övre mittanslutning. Och flera säkringselement på olika sätt dåliga tex det nedre är nog inte bara att byta passdel och mittersta spräckt porslin. Osv...Peter2400 skrev:
Ja, jag tycker den ser riktigt ”ofräsch” ut.
Och det hade känts bättre med en ny.
Den oplomberad sen för vi flyttade hit för 13 år sedan, därför har jag kunnat ta lite kort.
Med det kanske räcker att byta ut säkringshållare och huvudbrytaren?
Hur gör man med kabeln i mitten med bränt hölje?
Och kan elektrikern koppla 5-ledare direkt härifrån?
Ser ut som det redan går 5-ledare till elmätaren, men bara 4 ut.
[bild] [bild]
Är nog inte lätt att få någon som renoverar upp detta vettigt bör bli enklast billigast med ny tavla eller kanske om det passar flytta mätningen. Sen kan du lägga matningen som du vill efter det.
Känner mig inte heller helt bekväm med hur det ser ut, har absolut inget emot att skaffa en ny mätartavla.GK100 skrev:
Vet inte om Bo tappat glasögonen här för det ser dåligt ut på flera punkter. Om du ser på ledaren grå på inkommande mot säkringen är det skador från varmgång där. Samma med varmgång på brytarens övre mittanslutning. Och flera säkringselement på olika sätt dåliga tex det nedre är nog inte bara att byta passdel och mittersta spräckt porslin. Osv...
Är nog inte lätt att få någon som renoverar upp detta vettigt bör bli enklast billigast med ny tavla eller kanske om det passar flytta mätningen. Sen kan du lägga matningen som du vill efter det.
Däremot är jag inte så sugen på att flytta ut mätartavlan.
Det svåra känner jag är att få tag i tillräckligt med fräsch kabel för nya tavlan.
Kabeln går på baksidan av väggen, markerad med rött streck, så ett intag lite längre upp på väggen hade frigjort lite kabel, att hitta en mätartavla som passar då är kanske svårare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om Du har 16A huvudsäkring, dvs de 3 vid elmätaren, så kan ingen del av Din anläggning varaktigt få mer än 16A. Det nyttar inget till att ha en ny 16A säkring efter den Du redan har - 2,5 mm²-kabeln kan inte "drabbas" av mer ström än den tål i alla fall!R Revoman skrev:
Om det skulle bli en överlast från undercentralen i fråga är det ändå typ 100% risk att säkringen "längst ut", som har strömbelastning från fler centraler/grupper överlastas ännu mer, och löser ut först!
Sätt elunderhållspengarna på något nyttigare - petskyddade uttag, fixa lösa uttag, jordfelsskydd, uttag på rätt ställen och antal så att mängden skarvsladdar och grendosor hålls nere etc.
Klicka här för att svara