Har idag 4 normcentraler 2 inne ( stugan är utbyggd efteråt) en i uthus och en i gäststugan.

Emellan huvudskåpet och den gamla delen av huset är det 6mm2 PEN ledare ca 4meter lång. Emellan huvudskåpet och nya byggnaden är det 6mm2 PEN ledare ca 8m lång och vidare därifrån innan HB är det draget 2.5mm2 PEN ca 6m till uthuset. Därifrån går det vidare till gäststugan med 2.5mm2 PEN ledare ca 8m lång innan sitter även den innan HB. Vad är rätt och fel i denna anläggning ?

Redigerat:
Kan börja med vad du nog redan vet eftersom du specificerat PENs area. Den ska vara minst 10mm2.

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
tommib
Svårt att svara helt säkert på men om det är gjort innan kravet på 10 kvmm PEN så är delarna utförda med 6 mm PEN ok. De med 2,5 kvmm PEN tror jag inte har varit tillåtna tidigare heller. Dessutom är det en dålig idé alldeles oavsett.

M Matten skrev:
Kan börja med vad du nog redan vet eftersom du specificerat PENs area. Den ska vara minst 10mm2.
Japp det visste jag också. Men utbyggnaden är nog nyare än dom reglerna så har elektrikern fuskat när han satt in ny normcentral i nya byggnaden utan att bytt matning dit till 10mm2 PEN?

tommib tommib skrev:
Svårt att svara helt säkert på men om det är gjort innan kravet på 10 kvmm PEN så är delarna utförda med 6 mm PEN ok. De med 2,5 kvmm PEN tror jag inte har varit tillåtna tidigare heller. Dessutom är det en dålig idé alldeles oavsett.
Tyckte också det så klent ut med 2.5mm2 :thinking:

Är det rätt att dom satt vidare matning före HB då? Eller skulle det vart avsäkrat på vägen tex. nya utbyggnaden?

Går man ner i area ska det vanligtvis säkras av.
Vad har du för huvudsäkringar?
Går fasledarna också ner till 2,5?
Det låter som om det skulle säkras av där.
2,5 PEN var tillåtet långt in på 90-talet så det som sitter kvar, är i gott skick och löser uppgiften får sitta kvar.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Går man ner i area ska det vanligtvis säkras av.
Vad har du för huvudsäkringar?
Går fasledarna också ner till 2,5?
Det låter som om det skulle säkras av där.
2,5 PEN var tillåtet långt in på 90-talet så det som sitter kvar, är i gott skick och löser uppgiften får sitta kvar.
Det är 16A Huvudsäkring. Ja även fasledarna ner till 2.5mm2. Då ska jag ta dit nån och säkra av där med 16A i nya utbyggnaden. Ser ut och va fräscha kablar annars. Väl skyddade och ligger i pemslang.

Även om man byter elcentral så får man behålla en befintlig huvudledning även om den inte uppfyller dagens krav på area. Dock ska man bedöma ifall ändra användning och belastning påkallar byte av kabeln. Så det beror på.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Även om man byter elcentral så får man behålla en befintlig huvudledning även om den inte uppfyller dagens krav på area. Dock ska man bedöma ifall ändra användning och belastning påkallar byte av kabeln. Så det beror på.
Förstår hur du tänker (y)

Jag har en fråga på samma tema.

Till våren har jag tänkt montera lite solceller, ska bara byta tak först:)
Har då givetvis tänkt få hit en elektriker som kan koppla ihop allt på ett bra sätt.
I samband med detta tänkte jag att det även kunde vara bra att se över resten av elinstallationerna.
Inkommande kabel är från 1969 TNC, säkrad 25A.
Det sitter två normcentraler ovanför elmätaren och dessa är också ihopkopplade med 4 ledare 6mm2.
I den 2:a centralen är det vidarekopplat till den 3:e som sitter 10m bort.
Kabeln här i mellan ser ut att vara en 3-ledare med någon skärm? ser ut som koppartrådar max 4mm2.
Känns klent som PEN ledare?

Min fråga är, kan elektrikern, när han byter ut min mätartavla gå över direkt till TNS?
Isåfall får han givetvis byta ut min 4-ledarkabel mellan centralerna.
Elinstallation med kablar, säkringsskåp och ledningar, illustrerande en äldre elektrisk uppkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska ledningar anslutna till en normcentral, med fokus på en svart PEN-ledare.
Skapa konto
Närbild på en äldre elcentral med synliga koppartrådar och flera inkopplade kablar av olika färger.
Skapa konto

Det där ser ut att vara mer än 4kvadrat. Sannolikt 6. Behöver mätartavlan bytas?

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det där ser ut att vara mer än 4kvadrat. Sannolikt 6. Behöver mätartavlan bytas?
Ja, jag tycker den ser riktigt ”ofräsch” ut.
Och det hade känts bättre med en ny.
Den oplomberad sen för vi flyttade hit för 13 år sedan, därför har jag kunnat ta lite kort.
Med det kanske räcker att byta ut säkringshållare och huvudbrytaren?
Hur gör man med kabeln i mitten med bränt hölje?
Och kan elektrikern koppla 5-ledare direkt härifrån?
Ser ut som det redan går 5-ledare till elmätaren, men bara 4 ut.
Inuti en elcentral med gamla säkringshållare, sliten huvudbrytare och en skadad kabel med bränt hölje.
Skapa konto
Gamla säkringar i elskåp med bränt kabelhölje och synliga ledningar.
Skapa konto

Visst kan du få TN-S ifrån denna punkt till dina elcentraler om du vill. Det blir ändå en ommöblering om solcellskraft ska kopplas in. På bild går troligen en nolla till mätaren plus en PEN till din elcentral, fast de är båda grå.

Skadad isolering kan lagas med isolerslang.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Tack, vad gör man med en sådan här säkringshållare då? är det resterna av en passdel i botten?
Öppen säkringshållare på en vägg med eventuella rester i botten och en svart ledning kopplad till sidan.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.