10 348 läst ·
54 svar
10k läst
54 svar
Ansvarar säljaren för mäklarens uppgift till köparen?
Ja du lämnar ju som fastighetsägare uppgifter till Skatteverket om din bostads bo- och biarea. Du får inte lämna falska uppgifter. Att du tycker det är jobbigt att ordna med en mätning ändrar inte på det och inte heller att du eller någon tidigare fastighetsägare har lämnat andra nu inkorrekta uppgifter tidigare.Fairlane skrev:
Men måste man mäta om huset och ändra uppgifter hos Lantmäteriet?
Tänker jag på husen där jag växte upp så är det olika värden på identiska hus. Mätmetoder har ju ändrats genom åren och en hel del av dem som bott i husen sen de byggdes på tidigt 70-tal har inte ändrat värdena, där en rätt stor del var biyta. Då var det fördelaktigt med liten boyta och stor biyta av skatteskäl. Vissa har mätt om och registrerat för att folk tydligen betalar mer för huset om det är mer boyta.
Jag är tveksam till att det tolkas som en tillräckligt tydlig skrivning om boyta att skriva att det är taget från Lantmäteriet, så att köparens undersökningsplikt minskar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Skatteverket eller Lantmäteriet?Claes Sörmland skrev:
Ja du lämnar ju som fastighetsägare uppgifter till Skatteverket om din bostads bo- och biarea. Du får inte lämna falska uppgifter. Att du tycker det är jobbigt att ordna med en mätning ändrar inte på det och inte heller att du eller någon tidigare fastighetsägare har lämnat andra nu inkorrekta uppgifter tidigare.
Ska man verkligen behöva möta om sin bostad för att det kommer nya regler som egentligen inte påverkar skatten ett dugg?
Jag är tveksam till att den skrivningen minskar köparens undersökningsplikt.
Man deklarerar till Skatteverket. Sen när myndigheten har fattat taxeringsbeslutet så skrivs siffrorna som du har uppgivit som bo- och biarea in i fastighetsregistret som Lantmäteriet håller i.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Ok, jag har aldrig ändrat dessa så jag har inte koll. Jag tror få ändrar om de inte bygger till, så jag kan fortfarande inte se det som tillräckligt tydligt för att minska köparens undersökningsplikt.Claes Sörmland skrev:
Jag tror man ska hålla isär skyldigheten att ur ett skattemässigt perspektiv ska lämna riktiga uppgifter på sitt boende och att en köpare bråkar om nån mer eller mindre bra uppgift i samband med köp av bostaden..
Att blanda ihop dom två sakerna är nog mindre bra och risken att skatteverket bråkar om det skulle visa sig att ytan är fel men det är fel uppgift pga ändringar av reglerna för hur man ska mäta.. sen har vi att reglerna ibland på vissa saker som tex halvdant isolerade uterum med viss möjlighet till att värma upp dom där även företag som inte gör annat har problem att tolka reglerna då det hänger på små detaljer i vissa gränsfall..
Att en köpare av en bostad bråkar om 14 kvadratmerter som saknas är stor möjlighet om det finns en tydlig solklar utfästelse
rejält osannolikt
Att skatteverket skulle klämma åt alla som har lite felaktiga siffror pga gamla mätregler användes vid sista mätning som utfördes för 45 år sen men det gör minimal skillnad och det är svårt att bevisa att det var fel och att syftet aldrig var att fuska utan det är mest ändrade regler som gjort att det idag blir ett annat resultat.
Så det är ovanligt att skatteverket bråkar om mindre fel i uppgifter om bostaden
Att blanda ihop dom två sakerna är nog mindre bra och risken att skatteverket bråkar om det skulle visa sig att ytan är fel men det är fel uppgift pga ändringar av reglerna för hur man ska mäta.. sen har vi att reglerna ibland på vissa saker som tex halvdant isolerade uterum med viss möjlighet till att värma upp dom där även företag som inte gör annat har problem att tolka reglerna då det hänger på små detaljer i vissa gränsfall..
Att en köpare av en bostad bråkar om 14 kvadratmerter som saknas är stor möjlighet om det finns en tydlig solklar utfästelse
rejält osannolikt
Att skatteverket skulle klämma åt alla som har lite felaktiga siffror pga gamla mätregler användes vid sista mätning som utfördes för 45 år sen men det gör minimal skillnad och det är svårt att bevisa att det var fel och att syftet aldrig var att fuska utan det är mest ändrade regler som gjort att det idag blir ett annat resultat.
Så det är ovanligt att skatteverket bråkar om mindre fel i uppgifter om bostaden
Då är det ju bra att vi sprider kunskapen om hur man fastighetsdeklarerar!Fairlane skrev:
Speciellt när vår nationella kultur har svagheten att många är väldigt auktoritetsbundna och kanske tror att den där areaangivelsen i fastighetsregistret har bestämts på något objektivt sätt av någon myndighet man inte vet namnet på.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Ja det är väl bra iofs.Claes Sörmland skrev:
Ja, många litar ju på vad som sägs på det viset, men får de rätt i domstol.Claes Sörmland skrev:
Annars får vi kanske också jobba på att skrida kunskapen om att köparen måste undersöka objektet som köps, inte bara tro. Det verkar dock svårt.
Nja, visst kunskap är bra, men risken är att vi går mot ett system där massa folk ska mäta bostäderna själva eller betala firmor för att göra det, till väldigt marginell nytta på totalen - skatten påverkas inte, de flesta affärer påverkas inte.Claes Sörmland skrev:
Då är det ju bra att vi sprider kunskapen om hur man fastighetsdeklarerar!
Speciellt när vår nationella kultur har svagheten att många är väldigt auktoritetsbundna och kanske tror att den där areaangivelsen i fastighetsregistret har bestämts på något objektivt sätt av någon myndighet man inte vet namnet på.
Där är vi ju redan eftersom man ska lämna korrekta uppgifter till Skatteverket. Och tidigare inlämnade areauppgifter poppar upp vid försäljningen av småhusfastigheter i prospekt, annons och avtal. Så blir det tvist med köparen och tråd på BH.Y YuGi skrev:
Jag tror det är svårt att ändra på detta i och med att systemet är så etablerat och att man förväntas ha koll på bo- och biarea i det hus man äger.
Jo, men rätt vad det är inser några unga, driftiga handläggare på Skatteverket eller annan myndighet denna kunskapslucka hos befolkningen och drar igång en informationskampanj med efterföljande kontroller och sanktioner, vilket driver fram en uppsjö av mätföretag som förvisso tjänar sig en hacka, men på det stora hela är det en förlust för samhället, inte minst för småhusägarna. Bättre att låta gemene man vara fortsatt ovetande, att mäklare blir bättre på att informera särskilt intresserade köpare att själva mäta och Skatteverket att ägna sig åt något viktigare. Det hör ju till ovanligheterna att det blir "tvist med köparen och tråd på BH"Claes Sörmland skrev:
Där är vi ju redan eftersom man ska lämna korrekta uppgifter till Skatteverket. Och tidigare inlämnade areauppgifter poppar upp vid försäljningen av småhusfastigheter i prospekt, annons och avtal. Så blir det tvist med köparen och tråd på BH.
Jag tror det är svårt att ändra på detta i och med att systemet är så etablerat och att man förväntas ha koll på bo- och biarea i det hus man äger.
Klicka här för att svara