Nätägaren får ta någon i örat och som får åtgärda felaktigt förlagd kabel.

A AndersS skrev:
Nätägaren får ta någon i örat och som får åtgärda felaktigt förlagd kabel.
Har du läst denna?
https://harrydaenergi.se/elnat/min-anslutning/nyanslutning/
Men tycker inte det borde råda någon tvekan, normalt brukar byggentreprenören lösa detta då det är ett område med flera hus, du ska i vilket fall inte behöva gräva upp och asfaltera kommunens mark, i vissa fall med VA kan det dock vara fallet då avloppet separeras enligt krav, men det är totalt vansinne.

Ser att nätbolaget har fullproppat med sakfel på sin sida, möjligen någon mindre aktör, men skicka foto med mejl och fråga om det ska se ut så.

Tar bara två skrivningar av elbolaget gällande markförläggning:

*Härryda Energi fastställer serviscentralens plats samt servisledningens art och sträckning efter samråd med byggherren eller utsett ombud. Servisledningen placeras och ansluts av Härryda Energi.
* Avstånd mellan draggropar får aldrig överstiga 20 meter. Draggropar ska finnas vid husvägg och tomtgräns. Vid rörläggning anordnas draggropar i brytpunkter och utanför byggnad.

Om det inte finns annan text som säger det motsatta så utgår man från draggrop i tomtgräns och att servisledning dras fram samt ansluts av Härryda Energi. Sedan om Härryda Energi låter någon entreprenör göra kopplingen så är de fortfarande ansvariga för åtgärd eller om det är egen personal som ska tas i örat, tja. ;)

SSSS
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad jag förstår kan alltså inte din anslutningspunkt ligga utanför din tomt. Det blir i vilket fall bängligt om du skulle ansvara för en kabel på annans mark, om det ens är tillåtet. Du ska ha anslutningspunkten med ev servissäkring i tomtgräns.
Hur funkar det då i ett fall som mitt när jag och 3st grannar har våra elmätare i ett skåp som ligger utanför våra tomter. Samma lösning finns i hela området som är på ca 50st hus, byggdes dock -79 så inte enligt dagens standard kanske. Hittar inga servitut eller liknande på Lantmäteriets Min fastighet.

Residensområde med röda hus, indikerat elskåp och pekade riktningar till "Mitt hus" och "Skåp med grannars elmätare".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
SSSS SSSS skrev:
Hur funkar det då i ett fall som mitt när jag och 3st grannar har våra elmätare i ett skåp som ligger utanför våra tomter. Samma lösning finns i hela området som är på ca 50st hus, byggdes dock -79 så inte enligt dagens standard kanske. Hittar inga servitut eller liknande på Lantmäteriets Min fastighet.

[bild]
Svårt att se att du skulle ha ansvar för kabel utanför din tomt då det enligt ellagen är förbjudet för annan än nätägaren att överföra el förbi fastighetsgräns.

Blir dock väldigt otydligt att ha avlämningspunkt mitt på en nedgrävd kabel...

Behöver inte vara otydligt, ansvarsgräns kan definieras som fastighetsgräns dvs behöver inte finnas någon fysisk koppling men serviskabel ägs av nätägaren fram till anslutningspunkten i huset.
Tar vi VA i vår kommun så går gränsen 0,5 m in på vår fastighet.

SSSS SSSS skrev:

[bild]
Intressant fråga, har svårt att se att den lösningen kan vara tillåten, har själv stött på dubbla mätare i ett skåp placerat i tomtgräns grannar/kommun, och redan där tycker jag det känns som gränsfall.

Vad händer i ditt fall om kabeln går sönder mitt i gatan? Tycker det hela faller på sin egen orimlighet..

Är du säker på att det verkligen finns mätare i skåpet, du tänker kanske på säkringar?

Edit: ser nu att det liknar ett skåp med mätare, får det verkligen plats 3 i det?
Ta gärna foto.

SSSS
S Slugge skrev:
Intressant fråga, har svårt att se att den lösningen kan vara tillåten, har själv stött på dubbla mätare i ett skåp placerat i tomtgräns grannar/kommun, och redan där tycker jag det känns som gränsfall.

Vad händer i ditt fall om kabeln går sönder mitt i gatan? Tycker det hela faller på sin egen orimlighet..

Är du säker på att det verkligen finns mätare i skåpet, du tänker kanske på säkringar?

Edit: ser nu att det liknar ett skåp med mätare, får det verkligen plats 3 i det?
Ta gärna foto.
Japp jag har själv kollat in i det när elektrikern var och gjorde ett jobb i min central. Då var han tvungen att gå till det skåpet och bryta strömmen till huset.

Det är två luckor på skåpet, i den undre(specialnyckel krävs) sitter det fyra rader med tre säkringar vardera. Och ovanför dessa sitter det en lucka men fyra stycken elmätare uppmärkta med vår och våra grannars adresser.

SSSS SSSS skrev:
Japp jag har själv kollat in i det när elektrikern var och gjorde ett jobb i min central. Då var han tvungen att gå till det skåpet och bryta strömmen till huset.

Det är två luckor på skåpet, i den undre(specialnyckel krävs) sitter det fyra rader med tre säkringar vardera. Och ovanför dessa sitter det en lucka men fyra stycken elmätare uppmärkta med vår och våra grannars adresser.
Men det är ju en allmän väg, kommunens?
Den lösningen du beskriver finns idag då det är inne på ett bostadsområde, kablarna tillhör då föreningen.

SSSS
S Slugge skrev:
Men det är ju en allmän väg, kommunens?
Den lösningen du beskriver finns idag då det är inne på ett bostadsområde, kablarna tillhör då föreningen.
Ja det är en kommunal väg och i mitt fall finns det ingen förening.

Mätaren är nätägarens och från den går sedan nätägarens serviskabel in till fastigheten där det finns en anslutningspunkt där man "avlämnar".
Sedan kan det finns en ansvarsfördelning för kostnad, t.ex. skulle fastighetsägaren gräva av serviskabel på egen fastighet och serviskabel är riktigt förlagd så hamnar kostnaden hos fastighetsägaren. Sker det utanför fastigheten hamnar kostnaden hos den som utfört arbetet som orsakade avgrävning. Sedan finns det ansvarsområde där serviskabel avslutas i huset hos fastighetsägaren.

Exempel från Vattenfall för anslutning:
Kunden äger och ansvarar för:
1 mätarskåp på fastigheten
2 kabelskyddsrör innanför tomtgränsen
3 arbete innanför tomtgränsen

Vattenfall äger och ansvarar för:
4 mätare
5 serviskabel
6 kabelskyddsrör utanför tomtgränsen
7 arbete utanför tomtgränsen
8 kabelskåp
9 nätstation

Det är en vanligt lösning med mätarskåpet på andra sidan vägen, men begrepp och ansvar är jag inte på det klara med. Hittar inga referenser som beskriver servisledningar innanför elmätaren, eller elmätare utanför fastighetens gränser. Vilka regler följer dessa?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Mätaren är nätägarens och från den går sedan nätägarens serviskabel in till fastigheten där det finns en anslutningspunkt där man "avlämnar".
Sedan kan det finns en ansvarsfördelning för kostnad, t.ex. skulle fastighetsägaren gräva av serviskabel på egen fastighet och serviskabel är riktigt förlagd så hamnar kostnaden hos fastighetsägaren. Sker det utanför fastigheten hamnar kostnaden hos den som utfört arbetet som orsakade avgrävning. Sedan finns det ansvarsområde där serviskabel avslutas i huset hos fastighetsägaren.

Exempel från Vattenfall för anslutning:
Kunden äger och ansvarar för:
1 mätarskåp på fastigheten
2 kabelskyddsrör innanför tomtgränsen
3 arbete innanför tomtgränsen

Vattenfall äger och ansvarar för:
4 mätare
5 serviskabel
6 kabelskyddsrör utanför tomtgränsen
7 arbete utanför tomtgränsen
8 kabelskåp
9 nätstation
Du får nog hålla de olika begreppen rätt här med vad som ligger före, efter och de beteckningar delarna har. I TS fall var det ju inga konstigheter med konventionell servis och mätarplats i fasadskåp och ansvar för kanalisation inom egen tomt. Vad nätägaren gör i sin ände vid kabelskåp etc är inte TS direkta bekymmer, men givetvis bra att påpeka bristen även där.

Om vi ser det lite praktiskt så är det till 99.99 % nätägaren som har tillstånd att lägga ned elkabel/kanalisation på kommunal mark och som även måste vara ägare utanför den anslutna fastigheten samt rätten att förändra/reparera/gräva/etc.
Motsvarande gäller för fiberanslutning, sedan har man ju inte koll på hela landet så det kanske finns enstaka undantag.
Så oberoende nomenklatur för "elkabeln" så är det ytterst tveksamt att ägarförhållanden av den skulle upphöra vid fastighetsgränsen utan fortsätta fram till den punkt "elkabeln" avslutas med någon form av kontaktering/anslutning.
Vattenfalls definition:
* Servisledning är Vattenfalls ledning med vilken kundens elanläggning ansluts till Vattenfalls elnät i anslutningspunkten.

Så med den tolkningen skulle det kunna vara kundens elcentral utan ytterligare utrustning som ansluts till deras servisledning. Så elmätaren är bara en utrustning som placeras utifrån var man anser det vara bäst utifrån nätägarperspektiv och där nätägaren kan kravställa på ett mätarskåp hos fastighetsägaren för att kunna utföra en anslutning.

Redigerat:
Jag får för att inte behöva upprepa mig hänvisa till #28. Oberoende hur praktiskt vi ska se på det och hur långt du skriver förändras inget där. Alltid bra att hålla sig till de begrepp och definitioner som finns och är inarbetade.

Annars blir det lätt som i tråden kring kontroll före drifttagning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.