S
R Rowah skrev:
Hej

Jag har för ca 1 år sen fått ett erbjudande om att bli ansluten till telia fiber där dealen var gratis anslutning mot att jag binder upp mig på 24 mån för 999 vilket då både skulle inkludera internet och tv.

Baserat på det ekonomiska känns det rätt ok då det är ungefär vad jag betalar idag genom bahnhof.
Det jag eg är ute efter är att i framtiden ha valmöjligheten mellan telia eller befintlig fiberanslutning. Dvs att jag då skulle få 2 olika fiberanslutningar till vår villa.

Nu redan innan någon form av grävning / installation har börjat så har jag fått en brev om att Telia vill förändra vårt avtal.

Är det någon som har varit med om något liknande ? Kan Telia verkligen ensidigt välja mellan att nedgradera mig eller avbryta avtalet ?
Som flera också påpekat, oklart vad du menar. Håll isär begreppen - Fibern i marken 'svartfiber' fram t.o.m. fiberboxen i huset är en sak, tjänsteleverantören för bredband, Ip tv, ip telefoni etc är en annan sak.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Om det är ett byte av kommunikationsoperatör vi pratar om (trots att trådstartens formuleringar snarare verkar handla om att dra in en andra svartfiber), så tycker jag att man ska vara väldigt försiktig och misstänksam mot försäljare som erbjuder gratis omkoppling eller "upplåsning".
Titta istället på vilken tjänsteleverantör ni vill ha och välj kommunikationsoperatör efter detta, istället för att nappa på ett "tidsbegränsat erbjudande!" som egenligen inte alls är tidsbegränsat eller värt mer än någon tusenlapp, men låser in er i flera år.

Vill de dock bjussa på en ny fysisk fiber, vilken brukar kosta tiotusentals kronor (Jag betalade 30k), det är ett sjysst erbjudande :-)
Vad man nu ska med två fibrer till.

Redigerat:
  • Gilla
Kardanaxel och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Vad man nu ska med två fibrer till.
Redundans! (speciellt om det inte gå i samma stadsnät, utan verkligen är separerade en eller två nivåer upp också)

Samt, ger det väl bättre förhandlingsläge om man har alternativ i framtiden.

Jag har själv fiber via OpenInfra, på andra sidan gatan finns Telia Öppen fiber, har försökt få dem att gräva in det till mig också, men de har hittils inte nappat. (Sen lite lömsk som man är skulle jag så fort jag fått deras fiber försöka göra ett KO byte till Bahnhof villafiber, det går tyvärr inte i OpenInfra nätet)

Det är en andra fiber in i villan vi pratar om.

Sen tidigare (nu) har jag Openinfra indraget och kör där 100/100 genom Bahnhof som tjästeleverantör.
Men jag upplever på samma sätt som andra i tråden att priset hoppar upp som en klocka varje år.

Givetvis kommer jag ej att säga upp / byta ut den fören Telia har en fungerande anslutning med en till fiberbox i mitt teknikrum.

Så det är som sagt redundansen jag är ute efter och jag i och med att jag utan problem använder 100/100 idag så upplever jag väl eg inte det som ett stort problem även om jag inte riktigt fattar varför Telia inte skulle kunna leverera en högre hastighet genom att bara byta ut lite hårdvara, vilken ändå borde vara dax att göra om dom inte kan leverera högre än så.

En rolig sak i det hela är att både OpenInfra hade dragit fram skyddsslang och Telia skyddslang + en icke terminerad fiber till vår tomt redan innan vi började bygga.
Så jag fick möjligheten att gräva in dessa till rätt plats i huset mm vilket gör att detta i slutändan kommer vara Telias enklaste installation denna vecka i alla fall. Sen ska dom bara inse det, för OpenInfra tog det 6 månader och en väldigt förvånad grävmaskinist innan budskapet gick in :D
Skyddsslangar och oterminerade fiberkablar vid en grävd tomt omgiven av skog, förberett för fiberinstallation i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
cpalm och 5 till
  • Laddar…
R Rowah skrev:
Det är en andra fiber in i villan vi pratar om.

Sen tidigare (nu) har jag Openinfra indraget och kör där 100/100 genom Bahnhof som tjästeleverantör.
Men jag upplever på samma sätt som andra i tråden att priset hoppar upp som en klocka varje år.

Givetvis kommer jag ej att säga upp / byta ut den fören Telia har en fungerande anslutning med en till fiberbox i mitt teknikrum.

Så det är som sagt redundansen jag är ute efter och jag i och med att jag utan problem använder 100/100 idag så upplever jag väl eg inte det som ett stort problem även om jag inte riktigt fattar varför Telia inte skulle kunna leverera en högre hastighet genom att bara byta ut lite hårdvara, vilken ändå borde vara dax att göra om dom inte kan leverera högre än så.

En rolig sak i det hela är att både OpenInfra hade dragit fram skyddsslang och Telia skyddslang + en icke terminerad fiber till vår tomt redan innan vi började bygga.
Så jag fick möjligheten att gräva in dessa till rätt plats i huset mm vilket gör att detta i slutändan kommer vara Telias enklaste installation denna vecka i alla fall. Sen ska dom bara inse det, för OpenInfra tog det 6 månader och en väldigt förvånad grävmaskinist innan budskapet gick in :D
[bild]
Jag skulle gissa att Telia kör GPON och har en gigabit delad över alla som går på samma optiska switch. Det går att byta ut, men det kräver oftast en del arbete då fibrerna ofta inte är tillräckligt bra svetsade för 10GPON. Hos oss tvingades man att svetsa om de flesta fibrerkontakteringarna (även i hushållen) pga detta.

• Gilla
tomasmodin
  • Laddar…
Farstatjej90
Hemma har jag Starlink det funkar kanon . Billigare också.

• Gilla
  • Haha
Klantskalle och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hemma har jag Starlink det funkar kanon . Billigare också.
Inte billigare än vad man får anslutning på en betald fiber för.

Sedan har den ju relativt långa latenser också. Men hade jag bott bortom fiber så hade jag nog satsat på Starlink. Mobilt är oftast för dåligt i obygden.

• Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
pacman42 pacman42 skrev:
Inte billigare än vad man får anslutning på en betald fiber för.

Sedan har den ju relativt långa latenser också. Men hade jag bott bortom fiber så hade jag nog satsat på Starlink. Mobilt är oftast för dåligt i obygden.
Ja det är det bästa
Snälla gräva i backen för internet... Hjälp..

• Gilla
  • Haha
Klantskalle och 3 till
  • Laddar…
Jag har själv beställt fiber till min villa av Telia, 17000:- och då ska det vara installerat innan juni. Om dom missar det, kan jag avbryta beställningen då? Ångrar att jag tog det erbjudandet och hoppas lite på att jag klarar mig. Avbryter jag nu måste jag betala 5000:-.

Ja det är det bästa
Snälla gräva i backen för internet... Hjälp..
Är du lika nöjd när det kommer blötsnö eller om det kommer en störtskur? Starlink gillar inte för mycket vatten nämligen.

Farstatjej90
pacman42 pacman42 skrev:
Är du lika nöjd när det kommer blötsnö eller om det kommer en störtskur? Starlink gillar inte för mycket vatten nämligen.
Har aldrig varit några problem här, det funkar kanon fiber ska man ha i maten

• Haha
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Har aldrig varit några problem här, det funkar kanon fiber ska man ha i maten
Å mikrovågor skall man ha i mikron.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
FaffeF och 10 till
  • Laddar…
Fiber är väl fiber? Jag förstår inte varför det ska behövas två fiberanslutningar. För övrigt så är Telia bäst enligt min erfarenhet. Har 600/600 och får alltid vid test över detta.

• Haha
  • Gilla
NizzeBygg och 2 till
  • Laddar…
Bo00 Bo00 skrev:
Jag förstår inte varför det ska behövas två fiberanslutningar.
Redundans. Går den ena ner finns förhoppningsvis den andra kvar. En självklarhet när det är viktigt. Dock är det antagligen ganska få vanliga hushåll som tycker det är så viktigt att de vill betala för det.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Redundans. Går den ena ner finns förhoppningsvis den andra kvar. En självklarhet när det är viktigt. Dock är det antagligen ganska få vanliga hushåll som tycker det är så viktigt att de vill betala för det.
Ska man ha två abonnemang igång då för att kunna byta snabbt? Försöker fantisera ihop vilken typ av verksamhet som behöver sådan redundans i en vanlig villa (och där man inte kan nöja sig med en 5g som backup)

• Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.