12 472 läst ·
42 svar
12k läst
42 svar
Ansluta radiator ifrån vägg istället för golv
Bara ett påpekande utan att för den skull komma med pekpinnar.
Det är väl inte tillåtet att dra vattenledningar i ytterväggarna innanför gipsskivan?
Risken är väl liten om man har tjocka moderna väggar med mycket isolering utanför rören, men säker vatten säger vad jag vet att man inte ska dra rör/slang i ytterväggar.
Det är väl inte tillåtet att dra vattenledningar i ytterväggarna innanför gipsskivan?
Risken är väl liten om man har tjocka moderna väggar med mycket isolering utanför rören, men säker vatten säger vad jag vet att man inte ska dra rör/slang i ytterväggar.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Det är inget problem i detta fallet då det är passivhusväggar 🤣Huddingebo skrev:
Bara ett påpekande utan att för den skull komma med pekpinnar.
Inga problem med anmärkningar om man håller sig på "varma sidan" av en traditionell yttervägg.
Sidan 39 i Säkervatten 2021:1
https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf
Sidan 39 i Säkervatten 2021:1
https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Kräver alltså ett oisolerat installationsskikt.Krilleman skrev:
Normal lägger man ju isolering i installationsskiktet (45-70mm) innanför plasten där tex elledningar mm dras.
Varför oisolerat?Huddingebo skrev:
Det blåa på bilden är som jag tolkar det ett förtydligande att man ska hålla sig innanför plasten.
Precis det skiktet du påtalar.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Nej så är det inte.Huddingebo skrev:
Det kritiska är att ångspärren (plasten) placeras på den varma sidan, vilket förenklat brukar sägas vara max 1/3 av totala isolertjockleken. Så t.ex. 220 mm stomme, sen plast, å så 95 mm installationsskikt är ok, men inte så värst mycket mer än så. Nu är ju ofta isolertjockleken mer än 220 mm i nya hus, så då är det ännu bättre.
Detta gäller alltså ångspärren. För installationer av el och vatten spelar det mindre roll.
Ståt ju tydligt att man inte får dra rören i isoleringen.Krilleman skrev:
Det var också vad en firma sa till mig för 2år sedan när de gjorde andra jobb hemma hos mig.
Begriper inte alls vad ångspärrens placering har för betydelse
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
ja fast de menar inte så. De menar det skiktet utanför plasten så att säga. Att det placeras isolering i installationsskiktet har ingen betydelse.Huddingebo skrev:
Gammal tråd men aktuell för mig, menar du att man drar ut rören utan täckbricka genom väggen?Krilleman skrev:
Har du möjlighet att komma ut ur vägg med radiatorrören så är det betydligt snyggare! Dessa tillsammans med Thermopanel V4 (dolt koppel) är riktigt snyggt! Inga problem utrymmesmässigt att koppla detta.
[länk]
[länk]
Man använder med fördel kort eller lång vinkelkoppling från Purmo/Thermopanel (samma företag idag) när man kommer med rören ur vägg.
Kort RSK: 6606037
Lång RSK: 6606036
[länk]
Vanlig M22-koppling passar på dessa vinkelkopplingar.
[bild]
[bild]
Ska dra prisolrör fram till min radiator i badrummet, blir ju inte mycket avstånd mellan vinkelkopplingen på bild till väggen, så vet inte riktigt hur jag ska göra, vore ju inte fel med en ballofix att kunna bryta kretsen med också, men är det tillåtet med tätskiktskrav att dra prisol genom vägg utan att ha någon väggbricka?
Det är inte väggbrickan som tätar.E Eryl skrev:Ska dra prisolrör fram till min radiator i badrummet, blir ju inte mycket avstånd mellan vinkelkopplingen på bild till väggen, så vet inte riktigt hur jag ska göra, vore ju inte fel med en ballofix att kunna bryta kretsen med också, men är det tillåtet med tätskiktskrav att dra prisol genom vägg utan att ha någon väggbricka?
Det är tätskiktet.
Med dagens cc60 beträffande rörutgång ur vägg är ett större problem när det är tätskikt.
Jag har själv gjort såhär på en av mina egna installationer.
Det är en dörr precis bredvid (sitter i dörröppningen och fotar) så jag körde med cc40 även fast det är "fel". Men då passar det direkt på V4-radiatorn också.
Men det är ett risktagande ska man veta. Man frångår reglerna.
Logga in
Skapa konto
Ser ju riktigt fint ut.Krilleman skrev:
Det är inte väggbrickan som tätar.
Det är tätskiktet.
Med dagens cc60 beträffande rörutgång ur vägg är ett större problem när det är tätskikt.
Jag har själv gjort såhär på en av mina egna installationer.
Det är en dörr precis bredvid (sitter i dörröppningen och fotar) så jag körde med cc40 även fast det är "fel". Men då passar det direkt på V4-radiatorn också.
Men det är ett risktagande ska man veta. Man frångår reglerna.
[bild]
Tänkte också på att köra på 40cc, blir för krångligt med 60cc.
Är det 12mm kromat rör? Fick för mig att det inte var godkänt, att det måste vara prisol eller rir genom tätskikt, men verkar som att det går med vanligt rör också, så kommer att köra på det med
Är det v4 TP21? Har köpt TP22 skiljer 17mm till Anslutning centrum från vägg, men går nog inte att göra något annat heller, tänkte ett tag sätta vanlig väggbricka med ballofix i rörsnutt till vinkeln men får nog inte plats
Redigerat:
Det går fint att köra med kopparrör också.E Eryl skrev:Ser ju riktigt fint ut.
Tänkte också på att köra på 40cc, blir för krångligt med 60cc.
Är det 12mm kromat rör? Fick för mig att det inte var godkänt, att det måste vara prisol eller rir genom tätskikt, men verkar som att det går med vanligt rör också, så kommer att köra på det med
Är det v4 TP21? Har köpt TP22 skiljer 17mm till Anslutning centrum från vägg, men går nog inte att göra något annat heller, tänkte ett tag sätta vanlig väggbricka med ballofix i rörsnutt till vinkeln men får nog inte plats
Just detta är en betongstens-vägg (hålbetong).
Jag har dragit detta i en hylsa av vanliga 20 VP-rör sen fyllt mellanrummet med TEC-7 så röret sitter fast.
Nu när jag tänker efter kanske jag köpte Dahls egna radiator med integrerat koppel typ 21. 🤔🤔
Vill du följa reglerna med 60cc ända ut i fingerspetsarna finns denna produkten, Vatette Kulledskoppling, men den bygger betydligt mer. Klarar av 20mm sidoförskjutning. Men det kanske blir bättre för dig om du tänkte köra vinkelavstängning?
Passar på en Vatette 15-koppling och direkt upp i radiatorn.
RSK: 1962015 - 15/M22x1,5
https://www.vatette.se/produkter/fo...atette-anda-mot-handdukstorkar-och-radiatorer
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden