3 706 läst ·
53 svar
4k läst
53 svar
Ännu en tråd om svets
Japp. Fläkten går när du svetsaK Karl Heinz skrev:
du kommer långt med den. Den har dock inte HF-tändning på TIG eller AC för att TIG-svetsa aluminium. Sen finns det Rebelvarianter med dubbla gasventiler som separerar blandgas och argon, vet dock inte om 320 har det.R RoAd skrev:Lånar tråden lite.
Är också på jakt efter en svets för hobbybruk. Exakt vad som ska svetsas är rätt svårt (omöjligt) att förutse. Jag har tillgång till 3-fas (med upp till 20A om det skulle behövas). Jag är fullständig novis på svetsning men vill lära mig.
Tittar just nu på en begagnad ESAB Rebel EMP 320ic. Troligtvis en överdrivet kraftig svets för mitt syfte, men om den går att få för rimliga pengar (< 10k) kanske det är ok trots det. Det är väl en kvalitetssvets som väl inte är omodern än på några år, och den klarar MIG/TIG/MMA vilket känns som en vettig lösning när jag inte ens vet vad jag ska svetsa.
Så min fråga är egentligen, är det en idiotidé att köpa något sådant med mina förutsättningar?
Tack. Missade att den inte kunde svetsa alu. Ingen showstopper, men lite synd. Den har dock dubbla gasanslutningar. Hur pass viktig är HF-tändning?F fsn skrev:
Men nu ser det tyvärr inte ut att bli den. Ligger på auktion och priset har dragit iväg till min gräns på 10k nu (och jag räknar med att den vanliga hetsen pressar upp den ytterligare några tusen vid avslut om några timmar).
Hade den varit välvårdad så hade jag kanske gått lite högre, men den ser ut att ha levt ett ganska tufft liv.
Synd, men jag får leta vidare. Har ingen panik.
Jag har inte hållt i svetsen själv med esabs "lift-tig" ser rätt smidigt ut, det är inte samma som att skrapa men inte heller lika smidigt som hf. En hyffsad kompromiss för att också få trådmatning kanske...
En ren tig bör nog ha hf tycker jag.
En ren tig bör nog ha hf tycker jag.
Ja, precis. Alla rena TIG har HF men inte bara det, det är väl generellt lite mer lull och finlir när det kommer till inställningar samt tex fotpedal. Men visst funkar kontakt-TIG. HF kostar på lite, det kräver mer hårdvara och det kräver även en annan design och konstruktionsförberedelser då det är helt andra kryp/luftavstånd på en HF som ligger upp mot 15kV mot det vanliga, typ under 100V.Rickard. skrev:
Esab Rebel 205 AC/DC är väl rätt ensam på den Europeiska marknaden med AC TIG och HF. Den kostar väl över 40000kr.
Sen såg jag en fullsmetad compact från Lincoln, Power Wave 300C Advanced som säljs mycket till svetsakolor i USA som med sin ”allt i ett extra +” borde vara attraktiv i ett hemmagarage om man är lagd åt det hållet och har en stor plånbok. Ungefär 16000$ kostar den.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Frågan är väl också om man som glad hemmapulare nånsin kommer att lära sig svetsa tre olika processer i två helt olika material, mer än hjälpligt....
Försökt svetsa toapappersrullshållaren idag utan framgång. Vad gör jag fel? Tänkte lägga en punkt med MMA och hade köpt stickor stanley 2,5mm för rostfritt. Den fastnar bara i materialet, eller så sprakar det lite lätt när jag lyckas dra med den snabbt nog för att den inte ska fastna. Gick inte alls!
Bytte till MIG och la i tråden som följde med köpet. Den matar fram tråden i en väldans fart men den är verkligen död svetsmässigt, noll reaktion. Försökte svetsa lite på nåt vinkeljärn jag hitta men hände inte heller något. Inte hellre på minusklämman blir det nån reaktion. Gör jag något kardinalfel?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bytte till MIG och la i tråden som följde med köpet. Den matar fram tråden i en väldans fart men den är verkligen död svetsmässigt, noll reaktion. Försökte svetsa lite på nåt vinkeljärn jag hitta men hände inte heller något. Inte hellre på minusklämman blir det nån reaktion. Gör jag något kardinalfel?
Polaritetsfel? Har du ställt den för gaslös svetsning? Sen har väl din svets separata inställningar för ström respektive matningshastighet? Jag tar alltid en testbit och testar lite först för att få alt rätt innan jag går på ”skarpt läge”
Yes, man scrollar liksom vidare mellan TIG, MMA, flux MIG, och gas MIG. Sen kan jag ställa ampere och volt. Matningshastighet vet jag inte om jag kan ställa, fått för mig att den regleras automatiskt. Hur som helst borde ju svetsen tända när man rör nåt med tråden?Bart skrev:
Hm, polaritetsfel? Har anslutit jorden till minus, ska den vara på plus kanske?
Svetsar du med fluxtråd brukar det vara så att man måste byta polaritet, d v s att flytta jordkabeln till plus och vice versa.
Kolla YouTube, finns många filmer med “flux core welding polarity” Kolla även instruktionerna för din svets, borde stå där.
Men, har du svetsat MMA innan bör det vara samma inställningar på polaritet?
@fsn är ett levande facit i dessa frågor 😉
Kolla YouTube, finns många filmer med “flux core welding polarity” Kolla även instruktionerna för din svets, borde stå där.
Kamske därför det inte blev nå bra med MMA?Bart skrev:
Svetsar du med fluxtråd brukar det vara så att man måste byta polaritet, d v s att flytta jordkabeln till plus och vice versa.
Det där är galet. Man kan inte ställa ström OCH spänning. MIG/MAG skall vara CV, dvs du skall ställa spänning. Sen finns det synergiprogram där det tagits fram mer eller mindre välfungerande förinställda parametrar och det normala är att dessa fungerar vid en horisontell svets och aldrig vertikalt. Där brukar man ställa materialtjocklek. Det måste finnas manuella inställningar där du ställer spänning och matningshastighet. Har du nån länk till en manual?K Karl Heinz skrev:
Det är bättre att lära sig med manuella inställningar och det brukar finnas lite lathundar på tex insidan av luckan som riktvärden.
Och som nämnts tidigare, när du svetsar utan gas så är det alltid returkabeln på + och även på vissa pinnar, det skall stå på paketet men generellt så tror jag rostfria pinnar svetsas med + på pinnen och - på retur.
Skaffa ett par vanliga svarta, lättsvetsade plåtbitar/vinkeljärn eller nåt sånt på 2-3mm och börja lek med det och hitta svetsningen innan du ger dig på skitrullehållaren. Var i landet bor du? Är det nära så har jag både stålbitar och kan försöka visa dig hur du ställer in den.
Sist…. Det kan ju vara nåt fel på svetsen med.
Redigerat: