7 328 läst ·
114 svar
7k läst
114 svar
Ännu en tråd om svets
Svetshjälm med automatisk avbländning är kanon. Annars svetsar jag i t-shirt utan handskar, har aldrig märkt några problem med det. Däremot ska du absolut inte ha kläder i plastmaterial. Träningsbyxor i nylon är jättedåligt, smälter små hål som klibbar fast i huden och svider.K Karl Heinz skrev:[bild]
Blev någon kompromiss ändå, en Vevor för 1900 spänn, billigt kinaskit men ändå nån sorts bättre tillverkare än den mest kinesiska importen på amazon inbillar jag mig. Men den ska kunna gå på gas också och det verkade ju viktigt, även om jag inte har nån gas. Känns helt okej vid första anblick. Räcker det med svetshjälm, heltäckande klädsel och rejäla handskar eller skulle ni rekommendera annan skyddsutrustning? Tycker det känns lite nojigt att få en stöt, även om man gör allt rätt.
Jag kommer att svetsa ytterst sällan, så anlägger nog nån överdriven säkerhetsritual för att inte bli slarvig!
Jag brukar använda en automatisk svetshjälm och svetshandskar med långa kragar de gånger jag plockar fram svetsen.
Långa byxor och skor ār ju också bra.
Det gör ont att få svetsloppor på bar hud eller om det kommer innanför kläder och skor.
Långa byxor och skor ār ju också bra.
Det gör ont att få svetsloppor på bar hud eller om det kommer innanför kläder och skor.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Ja, nästintill hur tunnt som helt.
Skit i dumma förslag som t-shirt och inga handskar. Du skall ha heltäckande klädsel pga UV-ljuset. Nån stöt får du inte om du håller dig och svetsen torr och den fungerar som den skall. Det är mycket effekt och höga strömmar men spänningen är låg…. typ 20V vid 120A eller nåt sånt.K Karl Heinz skrev:
Den typen av svetsar brukar ha en ledande sekundärkylkropp (ibland även primär men det tror jag inte denna har) och ha fuskat lite med dammtåligheten på känslig elektronik. Håll den ren från damm inuti (slipdamm är ledande och dödar elektronik), skall du blåsa rent med tryckluft så reducera ner till ca 2bar.
Det är farligt utan att du behöver känna av det.Exostor skrev:
Jag var kanske otydlig men det jag menade var att ingen märker av exakt vad som ger dom cancer. UV-ljus från plasmat som bildas vid svetsning är av värsta sorten (UVC) när det gäller cancerrisk och inget du bör utsätta dig för.
Tack! Ska förvara den i en dammtät påse eller låda tänker jag.F fsn skrev:Skit i dumma förslag som t-shirt och inga handskar. Du skall ha heltäckande klädsel pga UV-ljuset. Nån stöt får du inte om du håller dig och svetsen torr och den fungerar som den skall. Det är mycket effekt och höga strömmar men spänningen är låg…. typ 20V vid 120A eller nåt sånt.
Den typen av svetsar brukar ha en ledande sekundärkylkropp (ibland även primär men det tror jag inte denna har) och ha fuskat lite med dammtåligheten på känslig elektronik. Håll den ren från damm inuti (slipdamm är ledande och dödar elektronik), skall du blåsa rent med tryckluft så reducera ner till ca 2bar.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Lånar tråden lite.
Är också på jakt efter en svets för hobbybruk. Exakt vad som ska svetsas är rätt svårt (omöjligt) att förutse. Jag har tillgång till 3-fas (med upp till 20A om det skulle behövas). Jag är fullständig novis på svetsning men vill lära mig.
Tittar just nu på en begagnad ESAB Rebel EMP 320ic. Troligtvis en överdrivet kraftig svets för mitt syfte, men om den går att få för rimliga pengar (< 10k) kanske det är ok trots det. Det är väl en kvalitetssvets som väl inte är omodern än på några år, och den klarar MIG/TIG/MMA vilket känns som en vettig lösning när jag inte ens vet vad jag ska svetsa.
Så min fråga är egentligen, är det en idiotidé att köpa något sådant med mina förutsättningar?
Är också på jakt efter en svets för hobbybruk. Exakt vad som ska svetsas är rätt svårt (omöjligt) att förutse. Jag har tillgång till 3-fas (med upp till 20A om det skulle behövas). Jag är fullständig novis på svetsning men vill lära mig.
Tittar just nu på en begagnad ESAB Rebel EMP 320ic. Troligtvis en överdrivet kraftig svets för mitt syfte, men om den går att få för rimliga pengar (< 10k) kanske det är ok trots det. Det är väl en kvalitetssvets som väl inte är omodern än på några år, och den klarar MIG/TIG/MMA vilket känns som en vettig lösning när jag inte ens vet vad jag ska svetsa.
Så min fråga är egentligen, är det en idiotidé att köpa något sådant med mina förutsättningar?
Det är en fantastisk idé, precis så skulle jag gjort om jag startat om 👌🏻R RoAd skrev:Lånar tråden lite.
En riktig svetshjälm till det så är det bara att köra.