15 411 läst ·
86 svar
15k läst
86 svar
Annans persons elmätare på fastigheten
Det ser ut som du har bra kontroll och förutsättningar att klara dig med 25A framöver tycker jag (men om det nu ändå ska byggas om av andra anledningar så kan det inte kosta många kronor att passa på att förbereda sig för uppsäkring i de delar som ändå ska bytas)W Weian skrev:Jag kollade min beräknade årsförbrukning på räkningen för februari förra året. Den är på
10932 kWh, står det på räkningen. Den månaden kostade ca 1400Kr. Sommartid kostar runt 700-800 per månad. Juli -17= Summa Elhandel 609,03, ser jag. Alltså drar jag inte mkt el på gården. Detta inkl alla elstängsel, vilka är totalt med fem trådar, några km.
Jag har haft vedeldning till två ackumulatortankar, en vv-beredare, och huset är byggt 1987. Egen brunn, 110 meter med en dränkpump. Belysning 36w lysrör x 12 st (sitter 2 i varje armatur) i isolerat stall som rymmer 8 boxar och sadelkammare, samt likadana lysrör i garage. Har sällan tänt utebelysning vid garaget på 125w, kvicksilverlampa. Byggcentral till behov vid isolerat hönshusbygge och utestall/vindskyddet. Använt 3fas till vedklyv och använt olika byggmaskiner utan problem. Har 22w står tänt hela nätterna ute, fördelat på två lampor.
Telge Nät, som kollade mätaren, sa att jag på ena fasen bara nyttjade 0,15 om jag minns rätt. De andra två var högre. Ska kolla igen. Grannen hade jämnare fördelning på sina faser. Undrar varför mina är så olika?
Nu ska jag skaffa en monoblock, då vedpannan ändå börjat läcka, och något nytt (ved?) ska fixas. Beräknad belysning till paddocken/ridbanan är 4 st 100w (el 50w) ledlampor. Inga vattenledningar är uppvärmda. El till stängsel finns. Stallet är på 8 boxar och ingen uppvärmning i dag. Ingen effektvakt idag. Ska dra el till ett uppehållsrum (21kvm) med belysning, kontakter för kaffe/te och kokplatta, samt ev en luftluftpump. Därtill kommer då detta attefallshus som kommer att inredas till dotterns bostad, med luftluftpump, spis, micro etc för bostad. Ev elslinga i golvet, ca 4 kvm, i duschrummet. Vidare ska utebelysning på gården, vid stall, attefall och vid vindskydd upp - allt led. Tror jag fick med allt. Nej, det finns en 70W kvicksilverarmatur vid stallingången - sällan använd.
Det är en stark tro närmast en förvissning utgående från vad du beskrivit här. Att förbereda för GIII ger inte mycket då nätet i nuläget verkar högt utnyttjat och en ändring både framförallt nu och även senare för mer än 25 A blir dyrt. Men tex skåpstypen jag la in bild på tidigare är obetydligt dyrare det är exakt samma utförande förutom säkringselementen. Så om det blir aktuellt med flytt/byte passar den typen bra och man blir av med utrustningen på väggen.W Weian skrev:
Är inte elektriker av den typen som jobbar med installationer men elteknik av alla slag ingår oftast i min vardagliga lunk. Om du vill kan vi för trådens och forumets intresse lägga en föranmälan proforma till Telge. Då får du konkret prisuppgift från deras sida och kan lättare besluta olika lösningar.
Har du haft kontakt med grannen i fråga öht? Det gäller ju att komma vettigt framåt även där oavsett övrigt.
Är det detta skåp från Kabeldon du tänker på? Verkar skilja cirka en tusing ex moms mellan 25A och 63A modellerna.
Klarar max 50 mm² i anslutning, men som sagt undrar jag hur den kopplingen ser ut idag, menar du TS att Telge idag inte har något skåp nära dig utan du har 95 mm² rakt in? Hur har man då kopplat på grannen?
Förvisso bara detaljfrågor, hade varit roligt att se ett svar på en föranmälan här i tråden.
Klarar max 50 mm² i anslutning, men som sagt undrar jag hur den kopplingen ser ut idag, menar du TS att Telge idag inte har något skåp nära dig utan du har 95 mm² rakt in? Hur har man då kopplat på grannen?
Förvisso bara detaljfrågor, hade varit roligt att se ett svar på en föranmälan här i tråden.
Alla kablar som är för korta för att skåpet ska kunna flyttas är innan skåpet så att säga. Har inte hunnit fota då vi var borta idag.P polaris78 skrev:Före elmätare så är det knussligt med skarvar på elkablage då elverket är rädda att nån kan stjäla ström där så förslagsvis så flyttas skåpet åt det håll som gör att inkommande elkabel som är elverkets inte behöver skarvas. Denna kabel kan skarvas men det görs oftast av elverkets service personal med en plastskarv som grävs ner i marken. dom andra kablarna går till din gård och din granne och är efter era elmätare som jag tolkar den info som finns i tråden. och där kan ju nån vanlig elektriker skarva kablarna i godkänd lämplig dosa på väggen och dra kabel vidare till elskåpets nya placering. Dock behöver dessa kablar som blir påskarvade för att undvika ytterligare en skarv gå vidare in i era elmätare så där behövs ju personal som kan och får plomba om elmätarna efter att kablarna kopplats in.
Kablarna efter elmätare är ju era kablar medans mätarskåp och mätare är elbolagets.
Ska snacka med grannen när de är åter från Thailand. Nästa vecka mao. Måste också få tag på Telge. Vad tänker du med att lägga en föranmälan proforma till dem? Innebörden av det fattar jag inte riktigt men det låter bra.GK100 skrev:
Det är en stark tro närmast en förvissning utgående från vad du beskrivit här. Att förbereda för GIII ger inte mycket då nätet i nuläget verkar högt utnyttjat och en ändring både framförallt nu och även senare för mer än 25 A blir dyrt. Men tex skåpstypen jag la in bild på tidigare är obetydligt dyrare det är exakt samma utförande förutom säkringselementen. Så om det blir aktuellt med flytt/byte passar den typen bra och man blir av med utrustningen på väggen.
Är inte elektriker av den typen som jobbar med installationer men elteknik av alla slag ingår oftast i min vardagliga lunk. Om du vill kan vi för trådens och forumets intresse lägga en föranmälan proforma till Telge. Då får du konkret prisuppgift från deras sida och kan lättare besluta olika lösningar.
Har du haft kontakt med grannen i fråga öht? Det gäller ju att komma vettigt framåt även där oavsett övrigt.
S Slugge skrev:Är det detta skåp från Kabeldon du tänker på? Verkar skilja cirka en tusing ex moms mellan 25A och 63A modellerna.
Förvisso bara detaljfrågor, hade varit roligt att se ett svar på en föranmälan här i tråden.![]()
Jag frågade Telge Nät om skåpen, och de har ett markskåp som de äger, och som står snett under väggskåpet. Där går 95kvm anslutnigen in. Från det skåpet går två kablar upp till väggskåpet på min stallvägg. I det skåpet sitter två plomberade mätare, en till mig, en till grannen, och därifrån matas deras el till dem. Telge Nät säger att grannen har sitt egna ab där, men tyckte nog att de borde ha ett suttit på deras tomt. Dock sa de att det har ju inte de med att göra, eftersom de sköter sitt fram till markskåpet. Finns ingen efter grannen som har mätare hos mig, men en fastighet finns åt ett annat håll än mot grannen, men de har en egen mätare och ett markskåp. De byggde 1993 (vi 1987) och de har modernare säkringar.S Slugge skrev:Talar man kostnader är det ju olika vad man tycker är dyrt, ska man utföra någon tillverkning i industriell skala är kanske minst 30 000 [länk] för kabel och 4000 i ökad årsavgift mycket pengar, är det däremot så att man inte behöver ta ut så mycket är det ju pengarna i sjön.
Mätarskåpet är kundens normalt utom i undantagsfall.
Vet inte vad prisskillnaden är på mätarskåp >25A och >63A, krävs ju rätt stora anslutningsklämmor till 95kvmm i vilket fall, sen större säkringssocklar och internt kablage på 16 kvmm istället för 6, borde inte vara någon enorm skillnad tycker jag.
Är lite nyfiken hur grannen tar sin el från TS mätarskåp idag, hur ser den kopplingen ut?
Bästa hade kanske varit om Helge satt ett eget skåp och därifrån fördelat till dessa 2 husägare, fanns väl även fler abonnenter efter grannen?
Ursprungsfastigheten är vi (halva) och den andra halvan äger en annan. De som äger den andra halvan styckade av denna tomt och lät alltså bli det där med mätarflytt. Från början var det en enda större fastighet, och denna gamla mangårdsbyggnad följde med den andra halvan vid avstyckning. Nu är den avstyckad till en normal villatomt. Grannen har gjort ytterligare tre avstyckningar men de har eget markskåp (på samma 95kvm, ca 250 m innan mig).
Elektrikern som var här och vill ha 63A, sa att prisuppgiften på nästan 32000 exkl moms var ett ABBskåp. Troligen ett sådant på bilden gissar jag då. Nu blir det för mig en onödig kostnad i sjön, om jag inte behöver mer än max 25A, samt att jag inte har råd att leka med pengar.
Men det är det som är problemet. Det går inte att uppsäkra mer än till 25A, utan lång väntetid och för mig mycket stora kostnader (onödiga troligtvis dessutom). Läs gärna svaren till de andra här i trådenPen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Tanken var som sagt inte alls att du skulle gå upp till 35A utan som Nötegårdsgubben säger bara se till att få framtidssäkra komponenter om det nu ändå måste bytas något och har en försumbar kostnad. Du verkar å andra sidan som jag redan sagt ligga långt från behovet idag och ha mycket bra förutsättningar så det kanske är tveksamt att ens bry sig.
Jag har väldigt stor respekt för vad GK100 säger och då är det säkert som han säger i allmänhet och också i ditt fall. Den betydligt mindre erfarenhet jag kan bidra med är att jag har fått använda skohorn för att få in en hästgård under 25A utan för många avbrott. Men då har det också sett annorlunda ut.
Jag har väldigt stor respekt för vad GK100 säger och då är det säkert som han säger i allmänhet och också i ditt fall. Den betydligt mindre erfarenhet jag kan bidra med är att jag har fått använda skohorn för att få in en hästgård under 25A utan för många avbrott. Men då har det också sett annorlunda ut.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har jag några foton på hur det ser ut vid stallväggen. Det nedre, lutande skåpet är det som Telge Näts 95A kommer in i. Därifrån går det kablar upp till väggskåpet (där fönstret ska sitta), och in till mätaren till mig och grannen.
Jag ringde Telge Energi, som hänvisade tillbaka till Telge Nät, då de inte har hand om något av skåpen.
Jag ringde då Telge Nät igen, och fick ärendet öppnat igen, för det hade de visst stängt efter besöket här, sa kundtjänst. Därefter fick jag ett mail av tjejen som var här. Där står att de pratat med en projektör. Jag kopierar från mailet:
"Projektören räknade om på detta och säger att det är möjligt att säkra upp till 35A på den befintliga kabeln, det kommer bli ett lite större spänningsfall men inget som kommer märkas av, utlösningsvillkoret (bryttiden) kommer däremot hållas inom en acceptabel nivå trots uppsäkring till 35A, vilket är det viktigaste.
Vad det gäller flytt av fasadskåp så är det elektrikern som gör detta. Om ni vill ha ett markmätarskåp så måste det finns plats för två mätare i denna, dvs din och grannens. Markmätarskåpet kommer då matas från vårt kabelskåp där det står idag, kunden står för schakt mellan markmätarskåp och vårt kabelskåp och Telge håller med matarkabel däremellan. All dragning och schakt med inomgårdskablar till de olika husen står kunden för."
Så nu vet jag inte så mycket mer än att jag borde klara mig med 20 eller 25A, men kan nog ha 35A... Utlösningsvillkoret (bryttiden) torde väl inte bara bero på säkringen på 25 eller 35A, utan sträckorna jag behöver till ridbana (ca 150 m i omkrets, och till stall, totalt) och till attefallshuset, ca 75, till hönshus och utestall/vindskydd 50-70m? Eller är det kabelns typ och kvalitet som styr om de tål dessa sträckor?
Vad gäller skåpet på väggen, så ska jag snacka med grannen, (som är åter från semester om någon dag), eftersom de måste flytta sin mätare också. Kan elektrikern "lyfta ner" de plomberade mätarna till ett annat skåp, eller måste Telge till där för jobbet? Hur är det med markskåpet, kan det bli "brandrisk i byggnaden/stallet"-diskussioner när det ska stå kvar?
Nu har jag mer info och foton på sida 5P polaris78 skrev:Det finns verkligen ingen möjlighet att bara flytta skåpet nån meter åt ena eller andra hållet för att få plats med fönstret du vill ha där på väggen ? Det är självklart ett elektrikerjobb som du själv kommer få stå för kostnaden för men kanske bara kostar en bråkdel av dom ombyggnationer som du pratar om att göra. Hur viktigt är det att få bort elskåpet helt från väggen eller räcker det med att fönstret går att få dit?
Låter lite tokigt i mina öron att lägga xx xxx kr på att få bort ett elskåp från en vägg för att man vill placera ett fönster där för att få godkännande av jbv .kanske kan reducera den kostnaden rejält med en flytt nån meter åt höger eller vänster om det nu är helt omöjligt att placera fönstret en meter åt ena eller andra hållet.
Nej jag vet inte hur det ser ut men ibland kanske den bästa iden är att börja om funderingarna från början med vad man vill uppnå. som jag förstått det så funkar ju elskåpen där dom sitter idag så när som på fönster placeringen. bara en vänlig tanke eller är det nåt jag missat?
Nu har jag bilder i tråden, på sida 5, och lite mer infoGK100 skrev:
Du kanske kan ta någon bild på delarna som diskuteras så blir det lättare att få en uppfattning om hur det ligger till. Men just de 63 A verkar vara galet och om man inte ser upp början på något som kan gå i diket. Samma med de underliga påståendena från elektriker kring vad som måste göras och av vem osv.
Av det som syns där skulle jag tycka det enklaste bästa är att flytta skåpet till en plats på väggen där det sitter bra och inte ivägen för öppningar mm. Det är ju friska bra grejer så ingen anledning att byta ut något. Bara att se till att installatören anmäler och får Telge att ordna kabeln på deras sida från markskåpet till nya platsen. Elektrikern kan sen skarva förlänga kablarna på din och grannens delar så de räcker till.
Du behöver inte tänka på delning av era mätningar så som det ser ut här tycker jag finns ingen anledning närmast en teoretisk onödig aspekt i detta fallet. Kostnaden för att flytta skåpet skulle i princip vara samma för dig även om grannens mätare inte funnits där.
Se bara till att inte bli skinnad av elfirman just det som krävs här är ett litet jobb och med lite inte kostsamt material.
Du behöver inte tänka på delning av era mätningar så som det ser ut här tycker jag finns ingen anledning närmast en teoretisk onödig aspekt i detta fallet. Kostnaden för att flytta skåpet skulle i princip vara samma för dig även om grannens mätare inte funnits där.
Se bara till att inte bli skinnad av elfirman just det som krävs här är ett litet jobb och med lite inte kostsamt material.
GK100 skrev:
Av det som syns där skulle jag tycka det enklaste bästa är att flytta skåpet till en plats på väggen där det sitter bra och inte ivägen för öppningar mm. Det är ju friska bra grejer så ingen anledning att byta ut något. Bara att se till att installatören anmäler och får Telge att ordna kabeln på deras sida från markskåpet till nya platsen. Elektrikern kan sen skarva förlänga kablarna på din och grannens delar så de räcker till.