GK100 GK100 skrev:
En annan fråga jag kommer tänka på när jag läser är var kommer 63 A in i bilden? Det ska mycket till om du inte klarar dig med betydligt mindre. Samma med det som nämns om markskåp för fyra (mätare?). Finns kanske lite övrigt att ha klart för sig också förutom att få skåpet flyttat.

Som jag ser det borde du kunna få till något vettigt genom att du och grannen sätter varsitt litet markmätarskåp på lämplig plats där befintliga kablar både nät och kund räcker till. Var och en bekostar sitt skåp det är helt rimligt oavsett. Eller ett litet steg till så då ett av skåpen hamnar på grannens mark så det är helt nutida regelrätt.

Skåpen är inte dyra runt 6000:- så det bör inte vara direkt avskräckande och det blir bra också.
Två bilder från en annan tråd där den typen var på tal.

[bild]

[bild]
Jag tänker detsamma, att jag borde klara mig med mindre. Elektrikern som varit här och la offert säger att han inte vill åta sig jobbet om jag inte accepterar det här med skåpet, eftersom han anser att det kommer att behövas. Han säger att eftersom jag ska ha el från samma servis till Attefallsbostaden vi håller på att bygga ca 75 meter bort. Nu servar elen mitt bostadshus (inga märkvärdigheter och på 124 kvm), Vidare finns garage med lampor och uttag, trefasuttag för när vi använder vedklyv. Nya behov är lysen till paddock (400 w totalt), samt ny belysning till mindre stall och en del uttag och till uppehållsrum med kokplatta etc, friggebod, samt kommande elbehov till vindskydd och hönshus ett par 50 tal meter bort, där vi vill ha belysning och el till hagarnas eltrådar.

Inga stora elslukare, men en del sträckor mellan ställena. ca 75 meter till hönshus och vindskydd, 75 meter åt annat håll till Attefallet, 50 meter till paddock, och sedan 150 meter runt paddocken. Är det sträckorna som skulle kunna kräva så mkt som upp till 63A skåp?

Ditt resonemang kring två skåp, ett för grannen, ett för mig, känns också bra. Problemet är att vi har en väg mellan oss (enskild vsf), så det blir svårt att ha skåpen intill varandra på varsin mark. De får gärna ha sitt skåp på min mark, men inte där det sitter idag, på stallväggen, pga andra omständigheter, som jag nämnt. Kan inte få klart och slutbesiktigat med mindre än att få dit ett fönster där skåpet sitter, och det är inte flyttbart i sidled.

Vad menas, är det elektrikern som bestämmer vilken storlek på säkring du ska ha?
Tänkte på en annan sak, kommer befintlig serviskabel räcka till om du tänkt höja så mycket? Bör ju krävas minst en 50 kvm, hur mycket har du in idag?

Du kanske kan ta någon bild på delarna som diskuteras så blir det lättare att få en uppfattning om hur det ligger till. Men just de 63 A verkar vara galet och om man inte ser upp början på något som kan gå i diket. Samma med de underliga påståendena från elektriker kring vad som måste göras och av vem osv.

• Gilla
Weian
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Vad menas, är det elektrikern som bestämmer vilken storlek på säkring du ska ha?
Tänkte på en annan sak, kommer befintlig serviskabel räcka till om du tänkt höja så mycket? Bör ju krävas minst en 50 kvm, hur mycket har du in idag?
En elektriker "bestämmer" väl eg inte, men kan ha synpunkter. I detta fall offererar han 63A markskåpsinstallation att utgå ifrån...Jag tror han tycker det är en bra förtjänst, samt att det förenklar för honom, om jag får ha en egen åsikt (vilket jag får :) ). Idag pratade jag med en annan elfirma som sa att de vill komma ut och kika, och började prata om att jag kanske klarar mig med mina 20A som jag har idag....

Pratade idag med en tjej på Telge Nät som sa att jag har 95 kvm in, men att grannen (som har mätaren på min vägg) belastar samma ledning. Ledningen är gammal och hon skulle be någon kika över "ärendet". Hon sa att det är spänningsfall på denna, deras, inmatning. Jag frågade om kabeln matar till fler fastigheter, och fick till svar att det är fyra fastigheter innan oss (grannen och jag) samt en fastighet efter, med tillägg att de har egna mätar(servis)skåp. Kände inte att jag fick svar på om dessa fastigheter innan mig påverkar kabelns effekt till mig, inte heller om grannen förbrukar mer el än min fastighet. Däremot höll hon med om att grannen borde ha sin mätare på egen mark, utan att närmare prata om vad lagen säger.

I samtalet nämnde jag olika elektrikers syn på vad jag ska eller "måste" ha, och hon tycker det känns mycket med 63A, och ska prata med kollegor. Återkommer sedan via mail, vilket är bra.

Okej, så du har 20A idag men nu plötsligt behöver du 63A? Verkar kosta 4000 :- mer per år enligt denna lista: https://www.telge.se/el/elnatspriser-2018/ lite häftigt kanske för att unna sin elektriker en god förtjänst.
Antar det är stora tomter och långa ledningar som gäller hos dig, bra du fått kontakt med någon till slut.

• Gilla
Weian
  • Laddar…
Tror det föreligger en missuppfattning mätarskåpet är avsett för max 63A inkommande från elleverantören, sedan säkrar man ner för lämplig matning 20-25-35 A huvudsäkring som plomberas.

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
P pr95 skrev:
Tror det föreligger en missuppfattning mätarskåpet är avsett för max 63A inkommande från elleverantören, sedan säkrar man ner för lämplig matning 20-25-35 A huvudsäkring som plomberas.
Så kan det ju också vara det menas, elektrikern menar att en mätartavla för gänga 3 är mer framtidssäker då gänga 2 bara tillåter 25A. Beror ju också lite på hur mycket el TS tänker göra av med i framtiden, är ju inte så stor skillnad i årsavgift mellan exempelvis 25A och 35A.

• Gilla
Weian
  • Laddar…
S Slugge skrev:
Okej, så du har 20A idag men nu plötsligt behöver du 63A? Verkar kosta 4000 :- mer per år enligt denna lista: [länk] lite häftigt kanske för att unna sin elektriker en god förtjänst.
Antar det är stora tomter och långa ledningar som gäller hos dig, bra du fått kontakt med någon till slut.
Elektrikern säger att jag inte måste nyttja 63A bara för att skåpet klarar det, och jag har ifrågasatt behovet. Tomterna är en, min (grannens räknar jag inte) men attefallshuset ligger ca 75 m bort åt väster om man utgår från nedgrävd ledning till stugan från elskåpet. Från bostadshuset är det ca 25-30 m nordväst. Stallet är på samma plats som mätare och nuvarande skåp. Hönshus och utestall/vindsydd är åt norr från mätare ca 50-75 meter, och nedgrävd ledning runt(omkrets) ridbanan/paddocken som ska ha 4 st led på vardera max 100w, blir ca 150meters sträckning.

Jag håller fullkomligt med dig om den förhöjda kostanden för abonnemang och drift, som ter sig vara i överdrift är inte okey. Vet inte hur jag ska gå vidare men får se vad jag får för svar av Telge Nät. Hon där tyckte ju också det lät konstigt med 63A, utifrån vad jag har idag och vad jag berättade om för behov i framtiden. Får väl fortsätta låta elektriker lägga anbud och förslag, men det måste ju blir säkert också, och funktionellt. Dessutom vill jag få det klart.

S Slugge skrev:
Så kan det ju också vara det menas, elektrikern menar att en mätartavla för gänga 3 är mer framtidssäker då gänga 2 bara tillåter 25A. Beror ju också lite på hur mycket el TS tänker göra av med i framtiden, är ju inte så stor skillnad i årsavgift mellan exempelvis 25A och 35A.
Jag har försökt nå elektrikern idag, men kom bara till en telefonsvarare. Får höra hur han tänkt gällande det ni nämner här. Dock sa Telge Nät att matarledningen måste ses över, då det är spänningsfall på den. Vad det nu innebär? Klen eller skadad? Har ingen aning.

GK100 GK100 skrev:
Du kanske kan ta någon bild på delarna som diskuteras så blir det lättare att få en uppfattning om hur det ligger till. Men just de 63 A verkar vara galet och om man inte ser upp början på något som kan gå i diket. Samma med de underliga påståendena från elektriker kring vad som måste göras och av vem osv.
Ska fota lite och leta reda på de foton jag tog när det grävdes upp intill skåpet.

W Weian skrev:
... attefallshuset ligger ca 75 m bort åt väster om man utgår från nedgrävd ledning till stugan från elskåpet. Från bostadshuset är det ca 25-30 m nordväst. Stallet är på samma plats som mätare och nuvarande skåp. Hönshus och utestall/vindsydd är åt norr från mätare ca 50-75 meter, och nedgrävd ledning runt(omkrets) ridbanan/paddocken som ska ha 4 st led på vardera max 100w, blir ca 150meters sträckning....
Avståndet mellan de olika husen påverkar ju inte storleken på inkommande abonnemang (ampere) utan avståndet påverkar kabeldimensionen. Du får lista upp vilka förbrukare du har tänkt dig att ha resp. byggnad och om de skall kunna användas samtidigt. Detta ger en totalförbrukning som du lägger lite tolerans på för att få fram lämplig anslutningsstorlek i ampere.

• Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
W Weian skrev:
Jag har försökt nå elektrikern idag, men kom bara till en telefonsvarare. Får höra hur han tänkt gällande det ni nämner här. Dock sa Telge Nät att matarledningen måste ses över, då det är spänningsfall på den. Vad det nu innebär? Klen eller skadad? Har ingen aning.
Kanske menas att dimensionen är för liten ifall du har frågat efter 63A?

S Slugge skrev:
Kanske menas att dimensionen är för liten ifall du har frågat efter 63A?
Nope. Den är på 95 kvm, och det skulle behövas 50 kvm, sa hon. Det är något annat hon ska kolla, antar jag.

• Gilla
pr95
  • Laddar…
W Weian skrev:
Nope. Den är på 95 kvm, och det skulle behövas 50 kvm, sa hon. Det är något annat hon ska kolla, antar jag.
Läste ett mail från Telge Nät nu, och det står att jag kan ha som mest 25A, eftersom kabel inte klarar mer... De kommer ut i morgon förmiddag, så jag får prata med dem då.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
P
Att det finns ledningar och skåp och även ibland elmätare i dessa skåp är väl egentligen rätt vanligt. Att skåpet suttit där rätt länge är ju iallafall uppenbart och att det nu blivit ett hinder för någon så brukar det normalt vara så att den som vill flytta nåt får bekosta denna flytt och ombygggnad. Att man idag inte brukar sätta skåp på annans mark gör ju inte per automatik att alla gamla skåp är olagliga som sitter på någons vägg. Regler gäller väl för skåp som installeras efter att en regel tillkommit. Delade fastigheter är ju ett vanligt exempel där det blir massa tok med sånt här men man måste ju rimligen sett skåpet när man skaffade fastigheten så tvivlar att man kan få nån annan att "ta bort" sin elmätare från väggen. Kolla även vad som står i servitut på ledningsrätt ibland ingår ju stolpar och elskåp där. Händer ju när det är fiberbyggen att man vill flytta på elledningar och då är det iallafall den som vill ha nåt flytttat som står för alla utgifter. Har man tur så kanske elbolaget ska byta ut nån gammal kabel och vill att en ny modernare dragning tillämpas då kan dom ibland vara hyggliga och stå för kostnader men det kan vara svårt om det innebär att dom får mer kabel att sköta om. All elkabel efter mätaren är ju abonenternas problem att laga och bekosta skador på. Prata med nät ägaren och se vilket ben dom står på. Lycka till och hoppas det löser sig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.