Japp nu ser jag vilken modell du har.Om du lossar ställdonet och tittar på läget när du monterar ställdonet enligt instruktionen ser axeln ut att stå rätt?
 
V växelventil skrev:
Japp nu ser jag vilken modell du har.Om du lossar ställdonet och tittar på läget när du monterar ställdonet enligt instruktionen ser axeln ut att stå rätt?
Det är ju det där jag tycker är grekiska.. Alla säger olika om hur denna axel skall stå och detta blev ju bytt av en rörmokare i går
 
V växelventil skrev:
Japp nu ser jag vilken modell du har.Om du lossar ställdonet och tittar på läget när du monterar ställdonet enligt instruktionen ser axeln ut att stå rätt?
Så här stod den en sväng tidigare i dag när den gjorde värme
 
  • Närbild på en mässingventil och svart plastdetalj, delvis täckt av suddig grå plastfilm, mekaniska komponenter, oklar funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sebbe_j sebbe_j skrev:
Så här stod den en sväng tidigare i dag när den gjorde värme
Den ser ut stå rätt och dina värden på fram/returen ser bra ut.har du luftat systemet eller gjorde rörmokare det.
 
V växelventil skrev:
Den ser ut stå rätt och dina värden på fram/returen ser bra ut.har du luftatystemet eller rörmokare.Luft
Luftat vet ja inte om han gjort.. Vet bara att han bytte ställdonet i går men han bytte ej ventilen, vet int varför men.. Vad troru detta kan bero på?

Är ju som sagt problem med att vv tempen sjunker och jag tycker det verkar som pumpar har svårt att få upp framledningen och har tyngre att göra värme.
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Luftat vet ja inte om han gjort.. Vet bara att han bytte ställdonet i går men han bytte ej ventilen, vet int varför men.. Vad troru detta kan bero på?

Är ju som sagt problem med att vv tempen sjunker och jag tycker det verkar som pumpar har svårt att få upp framledningen och har tyngre att göra värme.
Känns som något tokigt blev det när rörmokare monterade ställdonet och får nog komma tillbaka och titta igen på din villa.
 
V växelventil skrev:
Känns som något tokigt blev det när rörmokare monterade ställdonet och får nog komma tillbaka och titta igen på din villa.
Nej men problemet fanns innan… Umm hur normalt är det att integralen går från -100 till 0 i ett svep? Har -8 grader här hemma nu
 
V växelventil skrev:
Känns som något tokigt blev det när rörmokare monterade ställdonet och får nog komma tillbaka och titta igen på din villa.
Vi byte ju ställdonet för att vi trodde att det var felet.. Men blev inte bättre när vi bytt de.. Så frågan är ju va det sitter i? Kan det vara ventilen som inte blir tät? vet inte hur jag ska lösa detta
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Vi byte ju ställdonet för att vi trodde att det var felet.. Men blev inte bättre när vi bytt de.. Så frågan är ju va det sitter i? Kan det vara ventilen som inte blir tät? vet inte hur jag ska lösa detta
Kan du vrida ventilen fram och tillbaka när du som du visade tidigare när ställdonet var bortmonterat?
 
V växelventil skrev:
Kan du vrida ventilen fram och tillbaka när du som du visade tidigare när ställdonet var bortmonterat?
vrida fram och tillbaka? Hur menar du?
 
Den här axeln. Det är den ditt ställdon vrider på mellan värme och varmvatten.
 
  • En mässingsventil och svart plastdetalj nära grå metallisk folie. Verkar vara VVS-relaterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Den här axeln. Det är den ditt ställdon vrider på mellan värme och varmvatten.
Ja det vet jag =).. för att vrida på den behöver jag en tång och den går att vrida fram och tillbaka
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Ja det vet jag =).. för att vrida på den behöver jag en tång och den går att vrida fram och tillbaka
Då är det inget som kärvar där.Den borde larma om den var felmonterad så testa lufta systemet.
 
V växelventil skrev:
Då är det inget som kärvar där.Den borde larma om den var felmonterad så testa lufta systemet.
Men som kan det inte vara att ventilen läcker? Alltså att ventilen inte stänger som den ska? det här är ju ett problem som typ bara tvärkom
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Men som kan det inte vara att ventilen läcker? Alltså att ventilen inte stänger som den ska? det här är ju ett problem som typ bara tvärkom
Jo men kör den från manuell test så den går i ändlägena och annars får du montera ner ventilhuset och kolla om du hittar något fel som din rörmokare borde gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.