16 053 läst ·
210 svar
16k läst
210 svar
Angående Thermia Villa 75
Hysteres är det värdet du ser på framledningen.när din värmepump startar ser du inom parentes BÖR-värdet den ska ha och som styrdatorn räknat ut.sebbe_j skrev:
Exempel.
BÖR-Värdet 40 grader men det faktiska värdet på framledningen är 48 så orginal på din villa är hysteresvärdet 7 så kommer den lösa.Mao stannar kompressor och du får ett +100 värde på integralen.
Kan du inte lossa ställdonent och ta lite olja som smörjning och vrida på axeln.
Som sagt är ju ställdonet nytt och blev bytt i går då jag trodde det var felet.. Hur menar du lossa och vrida på axeln? För att vrida på axeln behöver man använda en tångV växelventil skrev:Hysteres är det värdet du ser på framledningen.när din värmepump startar ser du inom parentes BÖR-värdet den ska ha och som styrdatorn räknat ut.
Exempel.
BÖR-Värdet 40 grader men det faktiska värdet på framledningen är 48 så orginal på din villa är hysteresvärdet 7 så kommer den lösa.Mao stannar kompressor och du får ett +100 värde på integralen.
Kan du inte lossa ställdonent och ta lite olja som smörjning och vrida på axeln.
nej en 3-vägs ska det nog vara..V växelventil skrev:
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.23.c.4_lk-vaxelventil-525.pdf
Ja sjunker varmvattenstemperaturen måste det läcka ut till värmesystemet.Du kan inte ta en bild när kompressorn går på framlednigsteperaturen.sebbe_j skrev:
En fråga varför du bytte växelventil?Bara det inte gått hål på beredaren.
Redigerat:
Är ju ställdonet bara jag bytt nu.. inte ventilen.. Växelventilen blev bytt för 2 år sedan från en honeywell då honeywell ventilen bara fastnade hela tidenV växelventil skrev:
om beredaren gått hål på skulle jag väll märkt de igenom att jag borde ha hela golvet fullt med vatten?V växelventil skrev:
Behöver det inte bli men det brukar bli blött under isoleringen eller trycket i systemet ökar.Men det låter mer som ventilen inte sitter rätt eller är felkopplad.Vilken modell har du den med display eller med lampor.sebbe_j skrev:
V växelventil skrev:

