15 376 läst ·
210 svar
15k läst
210 svar
Angående Thermia Villa 75
jo känns nästan som det borde vara ventilen som inte stänger som den ska? för vv tempen dippar ju flera grader inom loppet av 20 minuter?V växelventil skrev:
Lite svårt att veta eftersom du inte får något larm eller fram och returen såg bra ut.En möjlighet är att lk 525 varit felmonterad och att den har brutit så du inte märkt något. Du skulle kunna testa lufta och se om du får högre temp på varmvattnet.Du får inte upp en fyrkant i vänstra hörnet när den gör varmvatten.sebbe_j skrev:
Nej.. men nått jag lagt märket till är att jag får olika uppvärmning på varmvattnet också.. Ibland 46 grader ibland 47 och ibland värmer den upp till 50.. Men märker att framledningstempen tar längre tid att få upp.. Känns som att det är något fel på denna jäkla ventil så att den tyck ligger och blockerarV växelventil skrev:Lite svårt att veta eftersom du inte får något larm eller fram och returen såg bra ut.En möjlighet är att lk 525 varit felmonterad och att den har brutit så du inte märkt något. Du skulle kunna testa lufta och se om du får högre temp på varmvattnet.Du får inte upp en fyrkant i vänstra hörnet när den gör varmvatten.
Hur snabbt den värmer beror på hur kallt det är ute och värmebehovet, samt utifrån varmvattenförbrukning. Den går viss tid för varmvatten, ställbart, innan den byter till värme.sebbe_j skrev:
Nej.. men nått jag lagt märket till är att jag får olika uppvärmning på varmvattnet också.. Ibland 46 grader ibland 47 och ibland värmer den upp till 50.. Men märker att framledningstempen tar längre tid att få upp.. Känns som att det är något fel på denna jäkla ventil så att den tyck ligger och blockerar
Åtminstone på vår Villa 55.
jo men problemet är ju nu att jag märker att alt går tyngre? och varför ska den värma vattnet upp till olika temperaturer? ibland 46 ibland 48 ibland 50? känns som nått måste vara fel med ventilen?A AndersS skrev:
.V växelventil skrev:Lite svårt att veta eftersom du inte får något larm eller fram och returen såg bra ut.En möjlighet är att lk 525 varit felmonterad och att den har brutit så du inte märkt något. Du skulle kunna testa lufta och se om du får högre temp på varmvattnet.Du får inte upp en fyrkant i vänstra hörnet när den gör varmvatten.
När du skriver att "den går tungt" menar du att kompressorn låter mer ansträngt eller bara högt ljud?sebbe_j skrev:
Du kan kontrollera kompressorns rotationsriktning efter du luftat systemet och när kompressorn är i drift genom att lägga handen på tryckledningen så ska den bli varm och lägg handen på sugledningen ska den bli kall.
hgwn blir stekhet efter en stund.. Då kompressorn verkar då fungera korrekt.. Jo jag menar att det låter anstängt precis som att det går tungt, detta har den inte gjort tidigareV växelventil skrev:När du skriver att "den går tungt" menar du att kompressorn låter mer ansträngt eller bara högt ljud?
Du kan kontrollera kompressorns rotationsriktning efter du luftat systemet och när kompressorn är i drift genom att lägga handen på tryckledningen så ska den bli varm och lägg handen på sugledningen ska den bli kall.
Verkar konstigt om ventilen läcker för dina siffror visar inte det;är det verkligen luftat både systemet och varmvattensberedaren?När den gör varmvatten nästa gång så lätta på säkerhetsventilen några gånger fär att se om det kommer luft.sebbe_j skrev:
Som sagt är ju ingen rörmokare så vågar inte vara å pilla för mkt.. VV värms typ till olika temperaturer och tempen går ner fort? kan det vara så enkelt att det är luft i systemet menar du?V växelventil skrev: