V växelventil skrev:
Jo men kör den från manuell test så den går i ändlägena och annars får du montera ner ventilhuset och kolla om du hittar något fel som din rörmokare borde gjort.
jo känns nästan som det borde vara ventilen som inte stänger som den ska? för vv tempen dippar ju flera grader inom loppet av 20 minuter?

Syns inte nu, ett foto rakt på sidan ventilen, då kan man se portarnas märkning, AB alltid öppen

J jonaserik skrev:
Syns inte nu, ett foto rakt på sidan ventilen, då kan man se portarnas märkning, AB alltid
va?

V växelventil skrev:
Jo men kör den från manuell test så den går i ändlägena och annars får du montera ner ventilhuset och kolla om du hittar något fel som din rörmokare borde gjort.
vad troru det beror på??

sebbe_j sebbe_j skrev:
vad troru det beror på??
Lite svårt att veta eftersom du inte får något larm eller fram och returen såg bra ut.En möjlighet är att lk 525 varit felmonterad och att den har brutit så du inte märkt något. Du skulle kunna testa lufta och se om du får högre temp på varmvattnet.Du får inte upp en fyrkant i vänstra hörnet när den gör varmvatten.

V växelventil skrev:
Lite svårt att veta eftersom du inte får något larm eller fram och returen såg bra ut.En möjlighet är att lk 525 varit felmonterad och att den har brutit så du inte märkt något. Du skulle kunna testa lufta och se om du får högre temp på varmvattnet.Du får inte upp en fyrkant i vänstra hörnet när den gör varmvatten.
Nej.. men nått jag lagt märket till är att jag får olika uppvärmning på varmvattnet också.. Ibland 46 grader ibland 47 och ibland värmer den upp till 50.. Men märker att framledningstempen tar längre tid att få upp.. Känns som att det är något fel på denna jäkla ventil så att den tyck ligger och blockerar

sebbe_j sebbe_j skrev:
Nej.. men nått jag lagt märket till är att jag får olika uppvärmning på varmvattnet också.. Ibland 46 grader ibland 47 och ibland värmer den upp till 50.. Men märker att framledningstempen tar längre tid att få upp.. Känns som att det är något fel på denna jäkla ventil så att den tyck ligger och blockerar
Hur snabbt den värmer beror på hur kallt det är ute och värmebehovet, samt utifrån varmvattenförbrukning. Den går viss tid för varmvatten, ställbart, innan den byter till värme.
Åtminstone på vår Villa 55.

A AndersS skrev:
Hur snabbt den värmer beror på hur kallt det är ute och värmebehovet, samt utifrån varmvattenförbrukning. Den går viss tid för varmvatten, ställbart, innan den byter till värme.
Åtminstone på vår Villa 55.
jo men problemet är ju nu att jag märker att alt går tyngre? och varför ska den värma vattnet upp till olika temperaturer? ibland 46 ibland 48 ibland 50? känns som nått måste vara fel med ventilen?

V växelventil skrev:
.

sebbe_j sebbe_j skrev:
.
När du skriver att "den går tungt" menar du att kompressorn låter mer ansträngt eller bara högt ljud?

Du kan kontrollera kompressorns rotationsriktning efter du luftat systemet och när kompressorn är i drift genom att lägga handen på tryckledningen så ska den bli varm och lägg handen på sugledningen ska den bli kall.

• Rörinstallation med etiketterade tryck- och sugledningar, mätare och ventiler, möjligtvis del av värmesystem eller pumpinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
När du skriver att "den går tungt" menar du att kompressorn låter mer ansträngt eller bara högt ljud?

Du kan kontrollera kompressorns rotationsriktning efter du luftat systemet och när kompressorn är i drift genom att lägga handen på tryckledningen så ska den bli varm och lägg handen på sugledningen ska den bli kall.
hgwn blir stekhet efter en stund.. Då kompressorn verkar då fungera korrekt.. Jo jag menar att det låter anstängt precis som att det går tungt, detta har den inte gjort tidigare

HGW kolla att laddpumpen för VV går som den ska

J jonaserik skrev:
HGW kolla att laddpumpen för VV går som den ska
Är tyvärr ingen rörmokare så kan inte med sånt där.. Nu verkar det ju som att VV läcker ut nånstans eftersom värmen går ner så fort.

sebbe_j sebbe_j skrev:
hgwn blir stekhet efter en stund.. Då kompressorn verkar då fungera korrekt.. Jo jag menar att det låter anstängt precis som att det går tungt, detta har den inte gjort tidigare
Verkar konstigt om ventilen läcker för dina siffror visar inte det;är det verkligen luftat både systemet och varmvattensberedaren?När den gör varmvatten nästa gång så lätta på säkerhetsventilen några gånger fär att se om det kommer luft.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Verkar konstigt om ventilen läcker för dina siffror visar inte det;är det verkligen luftat både systemet och varmvattensberedaren?När den gör varmvatten nästa gång så lätta på säkerhetsventilen några gånger fär att se om det kommer luft
Som sagt är ju ingen rörmokare så vågar inte vara å pilla för mkt.. VV värms typ till olika temperaturer och tempen går ner fort? kan det vara så enkelt att det är luft i systemet menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.