J Josth skrev:
Det blir ju en större volym kompressorn ska arbeta mot och det beror på varmvattnets aktuella temperatur.
Jao men när den gör vv låter ju allt nörmalt och kompressor jobbar på.. Men när det gör vv tycker jag det låter som kompressorn går tyngre.
 
J Josth skrev:
Det blir ju en större volym kompressorn ska arbeta mot och det beror på varmvattnets aktuella temperatur.
Måst verkligen få detta fixat =/ är det så att det kan vara trevägs ventilen? alltså under ställdonet?
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Måst verkligen få detta fixat =/ är det så att det kan vara trevägs ventilen? alltså under ställdonet?
Du har väl en honeywell växelventil på din villa?Brukar vara insatsventilen som kärvar.
 
V växelventil skrev:
Du har väl en honeywell växelventil på din villa?Brukar vara insatsventilen som kärvar.
nej har bytt till en lk 525 ventil.. Men frågan är om själv ventilen blockerar nått?
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
nej har bytt till en lk 525 ventil.. Men frågan är om själv ventilen blockerar nått?
Du kan ju köra växelventilen från manuell test och se vad som händer och ta bort ställdonet och känna på axeln om den kärvar.
 
V växelventil skrev:
Du kan ju köra växelventilen från manuell test och se vad som händer och ta bort ställdonet och känna på axeln om den kärvar
V växelventil skrev:
Du kan ju köra växelventilen från manuell test och se vad som händer och ta bort ställdonet och känna på axeln om den kärvar.
Måste be rörmokarn göra det.. Kan det även vara så att ventilen blivit otät och släpper igenom? När vämeorduktion går så sjunker konstigt nog inte vv tempen nånting alls
 
V växelventil skrev:
Du kan ju köra växelventilen från manuell test och se vad som händer och ta bort ställdonet och känna på axeln om den kärvar.
Så kan man kanske göra.. kan det även vara så att ventilen läcker igenom? När värmeproduktionen är igång verkar inte vv tempen sjunka något? Tänkte i fall det är därför pumpen går tungt när den kör värmen?
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Så kan man kanske göra.. kan det även vara så att ventilen läcker igenom? När värmeproduktionen är igång verkar inte vv tempen sjunka något? Tänkte i fall det är därför pumpen går tungt när den kör värmen?
Ja du kan känna på framledningen när den växlar över till varmvatten och känner att röret på framledningen att den blir varmare så läcker växelventilen.
 
V växelventil skrev:
Ja du kan känna på framledningen när den växlar över till varmvatten och känner att röret på framledningen att den blir varmare så läcker växelventilen.
Känner int riktigt att det bilir nån skillnad där.. Men vad kan det annars vara då jag tappar flera grader på vvet på bara en halvtimme? Plus att det verkar gå tungt att köra värmen? borde ju nästan vara ventilen som ställer till de
 
V växelventil skrev:
Ja du kan känna på framledningen när den växlar över till varmvatten och känner att röret på framledningen att den blir varmare så läcker växelventilen.
blir fasen inte klok på detta =/ vill verkligen ha det åtgärdat
 
sebbe_j sebbe_j skrev:
Känner int riktigt att det bilir nån skillnad där.. Men vad kan det annars vara då jag tappar flera grader på vvet på bara en halvtimme? Plus att det verkar gå tungt att köra värmen? borde ju nästan vara ventilen som ställer till de
Tror nog att växelventilen kärvar.Det kan vara att när ventilen inte står helt öppet mot värmesystemet så hinner den lösa på hysteres så titta på integralen att när den kör värmecyckel så ska integralen räkna ner till 0.Om den bryter på hysteres (och står inte ventilen helt öppen så blir flödet dåligt) och det blir lika när den gör en varmvattenkörning om ventilen inte står helt öppen.Du får inga larm om den löser på hysteres.
 
V växelventil skrev:
Tror nog att växelventilen kärvar.Det kan vara att när ventilen inte står helt öppet mot värmesystemet så hinner den lösa på hysteres så titta på integralen att när den kör värmecyckel så ska integralen räkna ner till 0.Om den bryter på hysteres (och står inte ventilen helt öppen så blir flödet dåligt) och det blir lika när den gör en varmvattenkörning om ventilen inte står helt öppen.Du får inga larm om den löser på hysteres.
Får inga larm alls.. Nu är jag lite dum men vad är hysteres?
 
hysteresen är på en termostat om du har inställt värde på 20 och startvärdet är 16 så är hysteresen 4
Skillnad mellan start/stopvärde
 
DonPablo DonPablo skrev:
hysteresen är på en termostat om du har inställt värde på 20 och startvärdet är 16 så är hysteresen 4
Skillnad mellan start/stopvärde
Ah! Då förstår jag
 
V växelventil skrev:
Tror nog att växelventilen kärvar.Det kan vara att när ventilen inte står helt öppet mot värmesystemet så hinner den lösa på hysteres så titta på integralen att när den kör värmecyckel så ska integralen räkna ner till 0.Om den bryter på hysteres (och står inte ventilen helt öppen så blir flödet dåligt) och det blir lika när den gör en varmvattenkörning om ventilen inte står helt öppen.Du får inga larm om den löser på hysteres.
Bytte ställdonet i går på ventilen.. Men du tror alltså att det är ventilen som felar? Men vad kan det då blivit för fel på den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.