27 874 läst ·
298 svar
28k läst
298 svar
Amorteringskrav bekräftat för nya bolån
Du vet inte vad en pant är, eller hur?-MH- skrev:Men vänta nu. Om du sätter huset som pant för att låna 1 mille för att starta din firma, så behvöer du ju INTE gå ifrån huset om du lyckas förlora den där millen. Huset har du ju kvar, nu bara belånat högre. Vi pratar fortfarande om belåning inom värdet.
Om du redan har huset högt belånat, så istället för att amortera så kan du satsa peengar i ditt företag. Tex att hålla undan de onödioga dyra krediterna. Det är ju likviditeten som är det svåra. Och om du har en firma, så måset du vara väldigt dålig företagar om du inte får bättre avkastning få pengarna där istället för att amortera på bolånet.
Det är något som banken tar ifrån dej när du förlorat din inkomst och inte kan betala huslånet.
Om man leker med tanken på att man ändrade förslaget så att man ska amortera lika många procent som år man ägt och bott i huset, så kanske vi skulle få en rörligare bostadsmarknad! Dvs, har du ägt och bott i huset i 1 år, amorterar du 1 procent av lånet, men har du bott där 20 år så amorterar du 20%.
Bara en vild tanke, som skulle göra det billigare och lättare för de unga att komma in på bostadsmarknaden...
Bara en vild tanke, som skulle göra det billigare och lättare för de unga att komma in på bostadsmarknaden...
Intressant! Vilket år skulle bli dyrast? Och hur lång tid skulle det ta? Skulle göra en tabell men är på jobbet så jag hoppas att någon annan kan göra det åt mig. Lagom till tio i tolv ungefär, tack så mycket!b8q skrev:Om man leker med tanken på att man ändrade förslaget så att man ska amortera lika många procent som år man ägt och bott i huset, så kanske vi skulle få en rörligare bostadsmarknad! Dvs, har du ägt och bott i huset i 1 år, amorterar du 1 procent av lånet, men har du bott där 20 år så amorterar du 20%.
En pant är något man byter mot pengar. Man blir varken rikare eller fattigare av att byta en del i huset mot pengar. Banken gör det möjligt att göra detta byte, så att du slipper betala dina leverantörer med 1.3 m2 källare.
Om du tar ett stort blancolån utan huset i pant, förlorar detta, och har inte råd att betala tillbaka, lär du få sälja huset i vilket fall.
Om du tar ett stort blancolån utan huset i pant, förlorar detta, och har inte råd att betala tillbaka, lär du få sälja huset i vilket fall.
Nästan vad som helst? Jag vet inte vad snitträntan på bolån varit de senaste 40 åren, men om jag kollar på de data som finns på fofspar.se så ser det ut att röra sig om ett snitt på 8% eller något sådant för den tidsperiod de har (80-talet och framåt). Det är i princip bara aktieindexfonder du kan räkna med att de ger högre avkastning (ungefär 10% / år), men då till en hög risk och volatilitet.-MH- skrev:
Nej, då sitter banken med Svarte Petter.-MH- skrev:En pant är något man byter mot pengar. Man blir varken rikare eller fattigare av att byta en del i huset mot pengar. Banken gör det möjligt att göra detta byte, så att du slipper betala dina leverantörer med 1.3 m2 källare.
I snitt så är alla svenskar för feta, bäst att tvinga alla att banta. 
Jag tror.inte Fi har tittat så noga på vad folk gör med pengarna, men de konstaterade att belåningsgraden inte tycks vara något stort problem.
Stefan, kolla realräntan över åren den säger mer. På 40 år är aktier ett alternativ, men jag tänker även på att investera i egna företag.
Avkastningen på sparkonto har varit högre än lånwränta för de flesta av de senaste 10 åren.
Jag tror.inte Fi har tittat så noga på vad folk gör med pengarna, men de konstaterade att belåningsgraden inte tycks vara något stort problem.
Stefan, kolla realräntan över åren den säger mer. På 40 år är aktier ett alternativ, men jag tänker även på att investera i egna företag.
Avkastningen på sparkonto har varit högre än lånwränta för de flesta av de senaste 10 åren.
Promemorian finns att läsa här http://www.fi.se/upload/43_Utrednin...ll_skuldsattning_amorteringskrav_141111ny.pdf
Mycket av det som diskuteras i tråden behandlas i utredningen.
Mycket av det som diskuteras i tråden behandlas i utredningen.
Det finns ju naturligtvis en grupp som är livrädda för att huspriserna ska falla och det är ju dom som använt huset som bankomat och samtidigt närmar sig pension..... För dom kan det vara förödande. har dom dessutom inte kollat hur mycket dom kommer få ut i pension kan dom sitta riktigt risigt till.
En av grundbultarna i bostadsproblemet, framför allt för unga är ju att det ofta inte finns något alternativ till att köpa sin bostad, det finns helt enkelt inga hyresrätter.
Så en positiv effekt av detta tror jag blir att det kommer stimulera fram fler "billiga" hyresrätter i åtminstone acceptabla lägen.
Sen tror jag tyvärr kraven bland unga och även 30-40åriga förstagångsköpare är på tok för höga, det ska vara ljust och fräscht med nyrenoverade toa/kök på bästa tomt och nu när räntan är så låg så passar vi på att låna till en ny bil också, en sån som Magnus och Camilla har fast med större motor.....
Nä backa lite, acceptera ett lite enklare läge och enklare standard så ska det nog gå och amortera också.
En av grundbultarna i bostadsproblemet, framför allt för unga är ju att det ofta inte finns något alternativ till att köpa sin bostad, det finns helt enkelt inga hyresrätter.
Så en positiv effekt av detta tror jag blir att det kommer stimulera fram fler "billiga" hyresrätter i åtminstone acceptabla lägen.
Sen tror jag tyvärr kraven bland unga och även 30-40åriga förstagångsköpare är på tok för höga, det ska vara ljust och fräscht med nyrenoverade toa/kök på bästa tomt och nu när räntan är så låg så passar vi på att låna till en ny bil också, en sån som Magnus och Camilla har fast med större motor.....
Nä backa lite, acceptera ett lite enklare läge och enklare standard så ska det nog gå och amortera också.
Det är väl bara om de blivande pensionärerna ska sälja som de blir besvikna? Bor de kvar så spelar fallande huspriser mindre roll (till en viss gräns).pappskallen skrev:Det finns ju naturligtvis en grupp som är livrädda för att huspriserna ska falla och det är ju dom som använt huset som bankomat och samtidigt närmar sig pension..... För dom kan det vara förödande. har dom dessutom inte kollat hur mycket dom kommer få ut i pension kan dom sitta riktigt risigt till.
Vad det gäller de "unga" är jag benägen att hålla med. Jag hörde häromdagen talas om ett par som flyttat omkring en del och enbart köper nyproducerade bostadsrätter för "man vill ju inte att någon annan ska ha bott där tidigare". Renoverad lägenhet gick inte heller att köpa för de "får då är det någon annan som gjort alla val hur det ska se ut". Det kommer ta mig ett tag innan jag har återhämtat mig helt mentalt från min egen reaktion när jag hörde om det.
Redigerat av moderator: