G
-MH- skrev:
Fåna dig inte, det är ju med bostaden som säkerhet småföretagare tar lån. Och nu tycker man det är bättre att binda det kapitalet i huset än att låta småföretagare använda dem.
Det går fortfarande att låna som småföretagare, det är att man måste amortera på lånet som är skillnaden.

gäst skrev:
Det går fortfarande att låna som småföretagare, det är att man måste amortera på lånet som är skillnaden.
Hemskt.

mycke_nu skrev:
SPECIELLT i ett läge med höga räntor är det viktigt att amortera. Folk verkar inte riktigt fatta detta, men om räntan efter skatteavdrag är 5% så betalar man HELA huset vart tjugonde år och har ändå hela lånet kvar.

Efter 40 år i villa så har man betalat huset två gånger och har ändå lånet kvar. Total kostnad 300%

Med amortering på 40 år så betalar man 200% av inköpspriset. Sedan är man skuldfri.
Du.glömmer av inflation och kapitalkostnad för de pengar du amorterar.

På 40 år lär du få bättre avkastning på nästan vad som helst förutom bolån.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
G
Pumba skrev:
Problemet är ju att du inte kan gå in och ändra för någon som fått ett lån under vissa omständigheter, det lånet är ju baserat på de villkor och regler som fanns vid den tidpunkten lånen togs.
Det kan ju ställa till det massor.
Att nya låntagare får kraven är ju inget problem, då är man ju medveten om förutsättningarna.
Det är väl ingen överraskning att politikerna kan ändra förutsättningarna? Det gör de ju hela tiden så det måste man ha med i beräkningarna när man tar lån. Räntan går också upp och ned, det måste man ta höjd för. Det påstås att bankerna räknar med att man ska klara upp till 8% eller något sådant. Denna höjning av månadsutgifterna motsvarar 2 procentenheter höjd ränta för den som idag inte amorterar så det borde inte ställa till med så mycket alls, det finns t.o.m. utrymme för ytterliggare motsvarande 4 procentenheter i ökade utgifter innan det blir "problem".

K
stefancrs skrev:
Mycket vill ha mer.

Ja det är väl tur att det finns städer och länder som gärna vill växa och inte bara är nöjda med nuläget :)

Låt mig gissa att du redan gjort en bostadskarriär? Du har säkert som jag haft turen att "tjäna" tillräckligt på prisutvecklingen så att vi inte behöver bekymra oss om sådana "småsaker" som 15% insats eller amortering på 50 år?

Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut för många nyutexaminerade som just fått jobb i en medelstor eller stor stad.

Jag tycker att bankerna istället för att ha generella amorteringsregler borde tvingas ta ett större individuellt ansvar för att tillsammans med sin kund hitta en bra situation som gynnar båda parter. Som det är nu säljer bankerna en "högmarginaltjänst" d v s bolån med en minimal arbetsinsats vilket gör att bankernas lönsamhet är extremt hög. Det finns ingen annan bransch där säljaren tar så litet ansvar och tjänar så mycket på en minimal arbetsinsats. Jag förstår att generella regler gör det enklare för bankerna att tjäna mer pengar med en mindre arbetsinsats - jag är dock tveksam till om det är bra för utvecklingen i stort.

/Krille

K
Pumba skrev:
Problemet är ju att du inte kan gå in och ändra för någon som fått ett lån under vissa omständigheter, det lånet är ju baserat på de villkor och regler som fanns vid den tidpunkten lånen togs.
Det kan ju ställa till det massor.
Att nya låntagare får kraven är ju inget problem, då är man ju medveten om förutsättningarna.

Det största problemet just nu tycker jag är utbudet, så länge det är brist på tomtmark, krångligt och jäkligt att bygga nytt osv så kommer det nog inte spela någon större roll.
Och då ska ju självklart boendet finnas där folk VILL bo och där jobben finns, att det finns tillgängliga hus i någon ödemark där ingen vill bo är ju nått helt annat.
Fast det finns väl inga lånevillkor som garanterar en viss amorteringsnivå/amorteringsfrihet för all framtid? Alla bolån ska läggas om regelbundet och i samband med det finns det väl inget som hindrar att banken ändrar sina amorteringskrav?

Det är bra med amortering men inte olika villkor för olika grupper i samhället. Det är ungefär som att införa ett tvångssparande för hushållen i Sverige med t ex 5% av inkomsten - men att det bara skulle gälla för de som byter jobb. Det skulle absolut ha en negativ inverkan på arbetsmarknaden och jag tror även att olika regler för befintliga och nya lån har en negativ inverkan på bostadsmarknaden.

/Krille

Krille4 skrev:
Ja det är väl tur att det finns städer och länder som gärna vill växa och inte bara är nöjda med nuläget :)

Låt mig gissa att du redan gjort en bostadskarriär? Du har säkert som jag haft turen att "tjäna" tillräckligt på prisutvecklingen så att vi inte behöver bekymra oss om sådana "småsaker" som 15% insats eller amortering på 50 år?

Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut för många nyutexaminerade som just fått jobb i en medelstor eller stor stad.

Jag tycker att bankerna istället för att ha generella amorteringsregler borde tvingas ta ett större individuellt ansvar för att tillsammans med sin kund hitta en bra situation som gynnar båda parter. Som det är nu säljer bankerna en "högmarginaltjänst" d v s bolån med en minimal arbetsinsats vilket gör att bankernas lönsamhet är extremt hög. Det finns ingen annan bransch där säljaren tar så litet ansvar och tjänar så mycket på en minimal arbetsinsats. Jag förstår att generella regler gör det enklare för bankerna att tjäna mer pengar med en mindre arbetsinsats - jag är dock tveksam till om det är bra för utvecklingen i stort.

/Krille
Att vilja växa är en sak. Att alltid tycka saker som är bättre än på alla andra platser är problem är en annan sak.

Du gissar fel. Jag är nog lite för ung för det scenariot tyvärr, men som nyexad så var det hyresrätt i förorten som gällde ;) Flyttade faktiskt från just Umeå (där jag pluggade på universitetet och delade lägenhet med studiekamrater) till GBG. Sen har jag amorterat aggressivt på diverse lån. Prisuppgångarna har bara varit ogynnsamma pga vinstskatt samtidigt som varje affär har varit ett "byte uppåt", prisnedgångar hade varit att föredra ur personlig synvinkel.

-MH- skrev:
Fåna dig inte, det är ju med bostaden som säkerhet småföretagare tar lån. Och nu tycker man det är bättre att binda det kapitalet i huset än att låta småföretagare använda dem.
Du tycker alltså att det är utmärkt att företagaren riskerar att förlorar sitt hem samtidigt som sitt företag?

Kan man stoppa sådana vansinnigheter som att sätta sin bostad som pant för firman, så har man verkligen lyckats få till en alldeles förträfflig sidoeffekt av förslaget.

Jag har varit företagare praktiskt taget hela mitt liv och alltid absolut blåvägrat att ställa personliga panter. Det är bankernas uppgift att ta kreditriskerna.

Företagarens uppgift är att jobba ihjäl sig. Inte att riskera sin familjs hem. :mad:

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Krille4 skrev:
Fast det finns väl inga lånevillkor som garanterar en viss amorteringsnivå/amorteringsfrihet för all framtid? Alla bolån ska läggas om regelbundet och i samband med det finns det väl inget som hindrar att banken ändrar sina amorteringskrav?

Det är bra med amortering men inte olika villkor för olika grupper i samhället. Det är ungefär som att införa ett tvångssparande för hushållen i Sverige med t ex 5% av inkomsten - men att det bara skulle gälla för de som byter jobb. Det skulle absolut ha en negativ inverkan på arbetsmarknaden och jag tror även att olika regler för befintliga och nya lån har en negativ inverkan på bostadsmarknaden.

/Krille
Banken tjänar inga pengar på att amortera så att de skulle kräva det helt plötsligt är nog inte så troligt, lika så är ju inte banken direkt intresserade att köra sina kunde i personlig konkurs då de även där lär förlora pengar.
Jag upplever det snarare som att banker försöker lösa det åt sina kunder eftersom banken är intresserade av att tjäna pengar, ju mindre ränta som betalas ju mindre pengar tjänar ju banken.

Jag ser inte vad det är olika villkor, villkoren gäller ju alla som tar NYA bolån från och med ett datum oavsett vem du är.

Jag tror inte det påverkar något då jag gissar på att de allra flesta redan amorterar och när man tar lånen så räknas det med mycket högre exempelräntor som man ska klara, det som blir lidande är annan konsumtion.
Om huset ändrar värde 200 000kr slår det ju i stort sätt inget på månadskostnaden, 100 000 att betala tillbaka på typ 45år eller nått, det är inte mycket pengar i slutändan så därför tror jag inte nått kommer hända.

gäst skrev:
Du tror man kan ta nya lån på huset innan man amorterat de gamla?

mycke_nu skrev:
Du tycker alltså att det är utmärkt att företagaren riskerar att förlorar sitt hem samtidigt som sitt företag?

Kan man stoppa sådana vansinnigheter som att sätta sin bostad som pant för firman, så har man verkligen lyckats få till en alldeles förträfflig sidoeffekt av förslaget.
Men vänta nu. Om du sätter huset som pant för att låna 1 mille för att starta din firma, så behvöer du ju INTE gå ifrån huset om du lyckas förlora den där millen. Huset har du ju kvar, nu bara belånat högre. Vi pratar fortfarande om belåning inom värdet.

Om du redan har huset högt belånat, så istället för att amortera så kan du satsa peengar i ditt företag. Tex att hålla undan de onödioga dyra krediterna. Det är ju likviditeten som är det svåra. Och om du har en firma, så måset du vara väldigt dålig företagar om du inte får bättre avkastning få pengarna där istället för att amortera på bolånet.

G
-MH- skrev:
Du tror man kan ta nya lån på huset innan man amorterat de gamla?
Har jag skrivit det?

Omöjligt att säga, eftersom du är gäst och det går inte att skilja på er.

Men okej, så man kan ta lån och starta ett företag tex, när man väl amorterat av halva husets värde, dvs någon gång när man närmar sig pensionsåldern? Eller hur tänkte den här gästen?

gäst skrev:
Det påstås att bankerna räknar med att man ska klara upp till 8% eller något sådant. Denna höjning av månadsutgifterna motsvarar 2 procentenheter höjd ränta för den som idag inte amorterar så det borde inte ställa till med så mycket alls
Det beror ju på om banken kommer fortsätta räkna på 8% eller om de går över till 6%.

K
stefancrs skrev:
Att vilja växa är en sak. Att alltid tycka saker som är bättre än på alla andra platser är problem är en annan sak.

Du gissar fel. Jag är nog lite för ung för det scenariot tyvärr, men som nyexad så var det hyresrätt i förorten som gällde ;) Flyttade faktiskt från just Umeå (där jag pluggade på universitetet och delade lägenhet med studiekamrater) till GBG. Sen har jag amorterat aggressivt på diverse lån. Prisuppgångarna har bara varit ogynnsamma pga vinstskatt samtidigt som varje affär har varit ett "byte uppåt", prisnedgångar hade varit att föredra ur personlig synvinkel.
Inte behöver man vara speciellt gammal för att ha gjort en bostadskarriär? Många som ägt sitt boende i eller nära en storstad de senaste 5-10 åren har blivit "miljonärer" på sitt boende utan att vara speciellt gamla :)

Men visst förstår jag ditt resonemang kring att prisuppgångarna ändå varit ogynnsamma. Däremot har de för de flesta medfört att man kunnat hålla en låg belåningsgrad varje gång man bytt upp sig. Detta till skillnad för de som ska köpa nu och där prisuppgångarna i kombination med kravet på 15% och amortering på 50 år är ett hinder.

De som hunnit dra nytta av prisuppgångarna behöver inte amortera och de som "drabbas" av prisuppgångarna måste amortera. Jag tycker att det är ett konstigt upplägg.

/Krille

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.