27 874 läst ·
298 svar
28k läst
298 svar
Amorteringskrav bekräftat för nya bolån
Du skulle klara 8% ränta, men måste flytta om du får 3+2=5% utgifter i ett år, därefter 4% (beräknat på att du har haft oflax och bundit till en superhög ränta vid 3%).anders07 skrev:
Hur menar du nu?
Eller täcks den skillnaden av statens välgörenhetssystem ränteavdrag?
Jag har inte tänkt diskutera min privata ekonomi utan ville ge en annan vinkling på debatten om problemen med amortering i storstäder.
Eftersom det tydligen är intressantare att diskutera min personliga ekonomi än att fortsätta diskutera sakfrågan har jag raderat mina inlägg och ber er vänligen igen fokusera på diskussionen runt amorteringskrav...
Eftersom det tydligen är intressantare att diskutera min personliga ekonomi än att fortsätta diskutera sakfrågan har jag raderat mina inlägg och ber er vänligen igen fokusera på diskussionen runt amorteringskrav...
Räntan får du ju inte tillbaka när du säljer. Ju fortare du betalar av, ju mindre pengar har du betalat på ditt hus. Eller missförstår jag frågan?Peter2400 skrev:
försöker ni missförstå med flit?Peter2400 skrev:
För en familj kan 5-10 tusen extra i månaden i utgifter (amortering) påverka deras levnadsstandard markant. Kanske så mycket att de måste fundera på att flytta. 5-10 tusen lägre i utgift per månad kanske gör att de kan bo kvar i samma hus, resten av livet och klara sina utgifter. För en sådan familj är inte det väsentliga om man betalar sitt hus 1 eller 2 gånger, utan att kunna bo kvar och upprätthålla någon form av levnadsstandard.
Tyvärr tror jag att det är fler familjer än man tror som sitter i denna sits. Iallafall i de större regionerna.
Lätt att sitta och prata om att betala av ett lån på 1 miljon. Inte lika lätt när man har 4-5 miljoner.
Det handlar om är ju månadskostnad och vad man har råd med efter att man fått sin lön, det är ju också det bankerna räknar på i sina kalkyler.
Räntan måste jag betala, och den är lika mycket, oavsett amorteringskrav. Jag förstår heller inte vad det är som är så svårt och hur de andra räknar här i tråden...
Med ett lån på runt 5 miljoner betalar man kanske 8000 kr per månad i ränta idag och amorterar man t.ex. 2000 kr så är det en totalkostnad för boendet på 10.000 kr per månad.
Stiger räntan till det dubbla så blir månadskostnaden istället 18.000 kr om man fortsätter amortera 2000 kr (vilket man då antagligen inte gör).
Med ett amorteringskrav på 2% per år (om man har mer lån än 70%) skulle det innebära en amortering på ca 8300 kr som krav. Det är då i dagsläget 8000 kr ränta + 8300 kr amortering som "krav".
Stiger räntan till det dubbla då är det 16.000 kr + 8300 kr.
Ska man klara 8% ränta plus 2% amortering per år blir årskostnaden på ett stort lån så otroligt mycket högre att många fler inte klarar det kravet vilket innebär att många färre kommer att få lov att låna större belopp.
Det är ju också hela idén bakom amorteringskravet vilket innebär att det kommer att slå hårdare mot storstäderna.
Räntan måste jag betala, och den är lika mycket, oavsett amorteringskrav. Jag förstår heller inte vad det är som är så svårt och hur de andra räknar här i tråden...
Med ett lån på runt 5 miljoner betalar man kanske 8000 kr per månad i ränta idag och amorterar man t.ex. 2000 kr så är det en totalkostnad för boendet på 10.000 kr per månad.
Stiger räntan till det dubbla så blir månadskostnaden istället 18.000 kr om man fortsätter amortera 2000 kr (vilket man då antagligen inte gör).
Med ett amorteringskrav på 2% per år (om man har mer lån än 70%) skulle det innebära en amortering på ca 8300 kr som krav. Det är då i dagsläget 8000 kr ränta + 8300 kr amortering som "krav".
Ska man klara 8% ränta plus 2% amortering per år blir årskostnaden på ett stort lån så otroligt mycket högre att många fler inte klarar det kravet vilket innebär att många färre kommer att få lov att låna större belopp.
Det är ju också hela idén bakom amorteringskravet vilket innebär att det kommer att slå hårdare mot storstäderna.
Det blir ju helt klart mycket pengar och ett problem.anders07 skrev:Det handlar om är ju månadskostnad och vad man har råd med efter att man fått sin lön, det är ju också det bankerna räknar på i sina kalkyler.
Grundproblemet är väl att många inte skulle fått ett sånt lån från början. Och det svåra är ju när spelreglerna ändras under matchens gång, om de nu gör det.
Samtidigt, om man amorterar mycket nu när räntan är så gott som obefintlig, t.ex. så man totalt ligger på 6% kassaflödesmässigt, så kan man ju hantera en ränteuppgång mycket bättre i framtiden. Och det är ju rätt troligt att räntan går upp till 6% igen, kanske samtidigt som man har amorteringskrav...
en väldigt bra poäng och så man borde göra om man har utrymmestefancrs skrev:Samtidigt, om man amorterar mycket nu när räntan är så gott som obefintlig, t.ex. så man totalt ligger på 6% kassaflödesmässigt, så kan man ju hantera en ränteuppgång mycket bättre i framtiden. Och det är ju rätt troligt att räntan går upp till 6% igen, kanske samtidigt som man har amorteringskrav...
Fast bankerna kalkylerar ju med en ränta runt 6-8 % ?stefancrs skrev:
Men ja, klarar man inte det så blir det tungt. Menade mer att man borde göra så, men att man sällan gör det. Har mer nytta av pengarna nu
Problemet för många i stor-stan är ju dock att det inte finns jättemycket utrymme att amortera på redan idag om man vill leva "bekvämt".stefancrs skrev:Samtidigt, om man amorterar mycket nu när räntan är så gott som obefintlig, t.ex. så man totalt ligger på 6% kassaflödesmässigt, så kan man ju hantera en ränteuppgång mycket bättre i framtiden. Och det är ju rätt troligt att räntan går upp till 6% igen, kanske samtidigt som man har amorteringskrav...
Även om man amorterar 20.000 kr i månaden på ett lån på 5 miljoner tar det över 20 år att betala tillbaka det och då är inte räntan medräknad.
Det är klart jag vill ha ner min räntekostnad och jag vill själv äga mitt hus en dag, men det kan tyvärr varken jag eller en stor del (den största delen?) av alla hus-/bostadsrätts-ägare i Stockholm räkna med att göra...
Det tror jag att kommer att dra ner priserna rejält på objekt över 4 miljoner (vilket du inte får speciellt mycket för i Stockholm). Det i sin tur ger större problem med att ännu fler hamnar över 70% i lån om bankerna tvingar till omvärdering och då får ännu fler höga amorteringskrav som de kanske inte klara och då sjunker priserna ännu mer och risken att bubblan spricker ökar.
Då har de istället för att "lugna" marknaden genom sitt krav istället orsakat en bostadsbubblekollaps...
Bubblan har vi bevisligen redan. Den kommer ju kollapsa eller pysa ut någon gång. Ju senare desto värre blir smällen...anders07 skrev:Problemet för många i stor-stan är ju dock att det inte finns jättemycket utrymme att amortera på redan idag om man vill leva "bekvämt".
Även om man amorterar 20.000 kr i månaden på ett lån på 5 miljoner tar det över 20 år att betala tillbaka det och då är inte räntan medräknad.
Det är klart jag vill ha ner min räntekostnad och jag vill själv äga mitt hus en dag, men det kan tyvärr varken jag eller en stor del (den största delen?) av alla hus-/bostadsrätts-ägare i Stockholm räkna med att göra...
Det tror jag att kommer att dra ner priserna rejält på objekt över 4 miljoner (vilket du inte får speciellt mycket för i Stockholm). Det i sin tur ger större problem med att ännu fler hamnar över 70% i lån om bankerna tvingar till omvärdering och då får ännu fler höga amorteringskrav som de kanske inte klara och då sjunker priserna ännu mer och risken att bubblan spricker ökar.
Då har de istället för att "lugna" marknaden genom sitt krav istället orsakat en bostadsbubblekollaps...