27 271 läst ·
124 svar
27k läst
124 svar
Amorterar ni ner huslånen när räntan ökar?
Som många andra diskussioner blir diskussionen lätt polariserad.
Ena ytterligheten är de som köpte sitt hus för 400 000 kr för 30 år sedan och inte kan förstå varför inte alla andra också amorterat av alla lån på huset som nu är värt 8 mkr.
Andra ytterligheten är de som just lyckats spara ihop kontantinsatsen på sitt första hus som kostar 4 mkr. Kalkylen såg bra ut men nu när räntan börjar närma sig 4-5%, ena parten blir arbetslös och el och matkostnader blir horribelt höga försvinner bufferten snabbt. Eftersom priserna också går ner är en försäljning med förlust inte så lockande och då blir amorteringsfriheten en räddning.
Alla har naturligtvis ett eget ansvar för sin ekonomi men känns också som att lite större förståelse för andras situation inte skulle skada
/Krille
Ena ytterligheten är de som köpte sitt hus för 400 000 kr för 30 år sedan och inte kan förstå varför inte alla andra också amorterat av alla lån på huset som nu är värt 8 mkr.
Andra ytterligheten är de som just lyckats spara ihop kontantinsatsen på sitt första hus som kostar 4 mkr. Kalkylen såg bra ut men nu när räntan börjar närma sig 4-5%, ena parten blir arbetslös och el och matkostnader blir horribelt höga försvinner bufferten snabbt. Eftersom priserna också går ner är en försäljning med förlust inte så lockande och då blir amorteringsfriheten en räddning.
Alla har naturligtvis ett eget ansvar för sin ekonomi men känns också som att lite större förståelse för andras situation inte skulle skada
/Krille
Renoverare
· Stockholm
· 20 214 inlägg
Jag betalade av 40 procent av mitt lån tidigare i år. Kunde ändå inte investera pengarna då jag lovat sambon vi ska köpa hus.
Ja, jag har fonder också, för dem har det har köpts lägenheter till döttrarna, den ena obelånad, den andra (lite större och 400 meter mer centralt) med 400 000 i lån. Tack vare det har de kunnat sätta igång bra sparande i olika former redan.B Byggareberg skrev:
Klicka här för att svara
