K
Som många andra diskussioner blir diskussionen lätt polariserad.

Ena ytterligheten är de som köpte sitt hus för 400 000 kr för 30 år sedan och inte kan förstå varför inte alla andra också amorterat av alla lån på huset som nu är värt 8 mkr.

Andra ytterligheten är de som just lyckats spara ihop kontantinsatsen på sitt första hus som kostar 4 mkr. Kalkylen såg bra ut men nu när räntan börjar närma sig 4-5%, ena parten blir arbetslös och el och matkostnader blir horribelt höga försvinner bufferten snabbt. Eftersom priserna också går ner är en försäljning med förlust inte så lockande och då blir amorteringsfriheten en räddning.

Alla har naturligtvis ett eget ansvar för sin ekonomi men känns också som att lite större förståelse för andras situation inte skulle skada :)

/Krille

• Gilla
Landbogården och 4 till
  • Laddar…
Jag betalade av 40 procent av mitt lån tidigare i år. Kunde ändå inte investera pengarna då jag lovat sambon vi ska köpa hus.

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Vi har Handelsbanken så man kan ju tycka dem borde haft det..

Jag har Handelsbanken och gör det via telefon.

B Byggareberg skrev:
Å vi som har investerat på börsen med en avkastning på >8% varje år har helt slut med pengar? ;-)

Skämt å sido, en bra balans och en risknivå som man är nöjd med är bra både för plånbok och knopp.
Ja, jag har fonder också, för dem har det har köpts lägenheter till döttrarna, den ena obelånad, den andra (lite större och 400 meter mer centralt) med 400 000 i lån. Tack vare det har de kunnat sätta igång bra sparande i olika former redan.

• Gilla
lodin92 och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, jag har fonder också, för dem har det har köpts lägenheter till döttrarna, den ena obelånad, den andra (lite större och 400 meter mer centralt) med 400 000 i lån. Tack vare det har de kunnat sätta igång bra sparande i olika former redan.
Grymt jobbat!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.